Ebano Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 (endret) ???????? Endret 29. januar 2008 av Ebano
Marge Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 Vi har bryllupet på et sted med skjenkebevilgning. De mente at "gjennomsnittet" var en halv flaske vin og to drinker per person. Jeg husker ikke om avec til kaffen inngikk i de to drinkene. Umiddelbart synes jeg det høres ut som et kraftig overestimat med en flaske vin og to drinker per person. Noen drikker jo ikke i det hele tatt (barn for eksempel)
Gjest Blondie65 Skrevet 20. august 2007 #3 Skrevet 20. august 2007 (endret) Prøver som tidligere nevnt å planlegge det meste fra utlandet og hadde derfor satt utrolig pris på om noen kan hjelpe meg litt med følgende: Hvor mye alkohol beregner man egentlig per bryllupsgjest? Har lest 1 flaske vin per person til mat + 3 drinker etter mat, men er ikke dette fryktelig mye? (jeg hadde i allefall blitt veldig full på en flaske vin ) En hel flaske vin pr gjest? Nei nei nei. Hehe. Det er vanlig å beregne slik: Aperitif: 1 enhet (champagne flutes, ca 15 cl) Forrett: 1 enhet (hvitvin, glass ca 15 cl) Hovedrett: 2 enheter (rødvin, glass ca 15 cl x 2 = 30 cl) Dessert: Kaffe Avec (cognac/likør 1 enhet = 2 cl) Drinker etter middag: 2 drinker pr gjest (4 cl brennevin x 2 = 8 cl) Flaskestørrelser: Vin er vanligvis 75 cl Brennevin er vanligvis 70 cl (ofte 1 liter hvis kjøpt på Taxfree) Øl istedenfor vin: hver enhet er da som regel 0,33 liter (flaskepils). Et glass med mixet drink er ca 20 cl (longdrinks). I det skal det være 4 cl alkohol og resten er da mineralvann (bruker du mye is blir det mindre mineralvann). Endret 20. august 2007 av Blondie65
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #4 Skrevet 20. august 2007 En hel flaske vin pr gjest? Nei nei nei. Hehe. Det er vanlig å beregne slik: Aperitif: 1 enhet (champagne flutes, ca 15 cl) Forrett: 1 enhet (hvitvin, glass ca 15 cl) Hovedrett: 1 enhet (rødvin, glass ca 15 cl x 2 = 30 cl) Dessert: Kaffe Avec (cognac/likør 1 enhet = 2 cl) Drinker etter middag: 2 drinker pr gjest (4 cl brennevin x 2 = 8 cl) Flaskestørrelser: Vin er vanligvis 75 cl Brennevin er vanligvis 70 cl (ofte 1 liter hvis kjøpt på Taxfree) Øl istedenfor vin: hver enhet er da som regel 0,33 liter (flaskepils). Et glass med mixet drink er ca 20 cl (longdrinks). I det skal det være 4 cl alkohol og resten er da mineralvann (bruker du mye is blir det mindre mineralvann). I de bryllupene jeg har vært i har vi fått 2-3 glass til hovedretten og dette trengs for det blir ganske mye skåling med alle talene. Har heller aldri opplevd at man ikke har fått et glass til desserten og kaffe avec til kakene. Så det jeg har opplevd er: Velkomst - 1 glass Forrett - 1 glass Hovedrett - 2-3 glass Dessert - 1 glass Dette blir 5 - 6 glass, vinmonopolet regner 5- 7 glass per flaske alt etter hvilken vin det er. Så jeg tror ikke at 1 flaske per person er for mye til maten. Kaffe avec 1 glass (for de som liker slikt og det er slett ikke alle) Utover kvelden vil jeg nok fort regnet minst 2-3 drinker, festen er jo gjerne 4-5 timer og da går det jo litt.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. august 2007 #5 Skrevet 20. august 2007 Glemte å skrive at en flaske på 75 cl inneholder 5 glass når glassene er 15 cl.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. august 2007 #6 Skrevet 20. august 2007 I de bryllupene jeg har vært i har vi fått 2-3 glass til hovedretten og dette trengs for det blir ganske mye skåling med alle talene. Har heller aldri opplevd at man ikke har fått et glass til desserten og kaffe avec til kakene. Så det jeg har opplevd er: Velkomst - 1 glass Forrett - 1 glass Hovedrett - 2-3 glass Dessert - 1 glass Dette blir 5 - 6 glass, vinmonopolet regner 5- 7 glass per flaske alt etter hvilken vin det er. Så jeg tror ikke at 1 flaske per person er for mye til maten. Kaffe avec 1 glass (for de som liker slikt og det er slett ikke alle) Utover kvelden vil jeg nok fort regnet minst 2-3 drinker, festen er jo gjerne 4-5 timer og da går det jo litt. Se nå at jeg skrev feil i innlegget - jeg mente 2 glass til hovedretten. Når det gjelder dessert kommer det vel litt an på hvordan man serverer den. Serverer man den som en del av kakebordet er det vel naturlig å ha det sammen med avec. Velger man å sitte ved bordet og servere en dessertvin så er det 1 glass her også.
Stine66 Skrevet 20. august 2007 #7 Skrevet 20. august 2007 Jeg syns 2 glass drink til festen høres lite ut jeg. Jeg er ikke av typen som drikker mye, men i de bryllup jeg har vært i så har jo festen var til langt på natt, og jeg har drukket mer enn det. Og gjerne litt vin innimellom. Og jeg har jo sett at det har vært mange som har drukket mer enn meg. Nå er jeg livredd for å gå tom både for mat og drikke, så jeg tror nok at vi kommer til å kjøpe en del mer enn det som er beregnet, så holder det seg jo lenge det som blir igjen Hadde bare syntes det hadde vært skikkelig pinlig å gått tom for drikkevarer utpå kvelden!
Gjest Blondie65 Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 Jeg syns 2 glass drink til festen høres lite ut jeg. Jeg er ikke av typen som drikker mye, men i de bryllup jeg har vært i så har jo festen var til langt på natt, og jeg har drukket mer enn det. Og gjerne litt vin innimellom. Og jeg har jo sett at det har vært mange som har drukket mer enn meg. Nå er jeg livredd for å gå tom både for mat og drikke, så jeg tror nok at vi kommer til å kjøpe en del mer enn det som er beregnet, så holder det seg jo lenge det som blir igjen Hadde bare syntes det hadde vært skikkelig pinlig å gått tom for drikkevarer utpå kvelden! Ikke alle drikker like mye. Det er vanlig å beregne 2-3 drinker pr gjest etter mat og kaffe/avec og dette blir da gjennomsnittet.
Gjest bryllupsgjest Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Jeg drikker veldig lite til vanlig, men vil nok fort drikke minst 3 glass i løpet av en hel bryllupsfest. Varer jo lenge og hvis drikken er gratis så blir det fort til at man setter fra seg glasset for å danse og deretter henter et nytt i baren etterpå.
rusketulla Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 (endret) Bryllupsmiddagen er lang, og mange skåler underveis, så det går mye vin ja. 2 drinker per pers var lite, vi beregnet ca 2-3 drinker av hver sort per pers + annen drikke Endret 20. august 2007 av rusketulla
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #11 Skrevet 20. august 2007 Jeg slet med akkurat det samme før jeg giftet meg( 2 måneder siden) vi var ikke mange men vi kjøpte slik at vi ikke skulle gå tom, vi hadde litt over en liter vin per pers, og vi hadde igjen over halvparten når festen var ferdig. Da er det også et poeng at vi kun serverte øl, vin og avec hele kvelden, dvs ingen drinker... tror vi beregnet 3 øl per pers. det var nesten tomt.. det var heller ikke noe " alkoholfritt" bryllup. Det det gikk forbausende mye av var Bailys og cognac... Tror det er vedlig lett kjøpe for mye. man tror liksom at alle kommer til å drikke mye mer enn de gjør. det er tross alt en del som ikke drikker overhodet, en del som kun drikker litt og en liten del som drikker mye..... hvis man kjøper det som er anbefalt av vinmonopolet tror jeg man treffer ganske greit. Hvis du kjøper det fra vinmonopolet kan du dessuten avtale å levere tilbake det dere ikke bruker da kan man jo kjøpe litt ekstra hvis man er bekymret for å gå tom... Det samme gjelder for øl og brus i en del matbutikker. det jeg fikk beskjed om da jeg kjøpte øl var at det helst tok imot hele kasser, men at det godt kunne være blanede kasser..
rusketulla Skrevet 20. august 2007 #12 Skrevet 20. august 2007 Man skal ikke få lov til å bytte inn sprit på polet.. Men vin kan man bytte
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #13 Skrevet 21. august 2007 Man skal ikke få lov til å bytte inn sprit på polet.. Men vin kan man bytte stemmer nok det, spurte bare om vin jeg da, og det var ikke noe problem....
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2007 #14 Skrevet 24. november 2007 Hvordan ville dere ha beregnet når det skal serveres tapas eller koldtbord?
Gjest Deborah Skrevet 24. november 2007 #15 Skrevet 24. november 2007 En måte å unngå dette problemet på, er å tilby åpen bar. Min kusine opplevde stor suksess med dette i sitt bryllup tidligere i år, (nei, ingen ble unormalt full), derfor ønsker vi å gjøre det samme.
Concertina Skrevet 25. november 2007 #16 Skrevet 25. november 2007 En måte å unngå dette problemet på, er å tilby åpen bar. Min kusine opplevde stor suksess med dette i sitt bryllup tidligere i år, (nei, ingen ble unormalt full), derfor ønsker vi å gjøre det samme. Ser ikke at dette skal løse ts spørsmål, man må jo uansett beregne hvor mye man skal kjøpe inn, samme om man skal ha fri bar eller ikke.
Gjest Deborah Skrevet 25. november 2007 #17 Skrevet 25. november 2007 Ser ikke at dette skal løse ts spørsmål, man må jo uansett beregne hvor mye man skal kjøpe inn, samme om man skal ha fri bar eller ikke. Da trenger man ikke å finregne på antall flasker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå