Gjest Gjest_jackie_* Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 Kan noen hjelpe meg med sette opp en sunn ukes meny, må helst innholde mat som ikke er veldi dyr. . Jeg prøver å spise sunt, men jeg er og blir tykk, det er spessielt magen jeg sliter med, liker ikke å vist meg blandt folk, for jeg skjemst sånn.. Jeg tar så mange sitt ups jeg klarer hver dag, har gjort det i noen uker, og jeg går lange forte turer hver dag, men det vises ikke Jeg spises to skiver med grovt brød til frokost ca i 9 tiden noe frukt i 12 tiden(helst epler eller pære) spiser middag i 3 tiden kveldsmat i 6 tiden Så jeg har regelmessige måltider Drikker så og sei bare melk og vann i ukedagene, og små spiser lite. Jeg er 1.60 høy, og veger mellom 75 og 77 kg, og det er alt for mye, jeg vet ikke hva jeg gjør galt Vær så snill å hjelp vist noen kan, jeg er så lei av å være overvektig.
Gjest lissi32 Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Drikker du juice, brus, cafe latte, mocca, saft og alkohol? Spiser du sjokolade, kjeks, sukker, fett, junk? Meld deg inn i vektklubben til Vg og tell kalorier. Mange vet ikke at en mocca er det samme som en og en halv snickers. Da får man en oversikt over hvor mye man kan og bør spise pr dag. Bytt ut ris med villris, pasta med fullkornpasta, spis kokt potet, grovt brød, stek pommes frittes i ovnen uten olje. Spis frukt og grønnsaker og litt nøtter som mellommåltid. Melk, yoghurt og meieriprodukter er det mye kalorier i, drikk skummet eller ekstra lettmelk, og maks 4 dl om dagen. Kylling, biff, rent svin, karbonadedeig, og fisk til middag, lag fra bunnen, bruk mindre halvfabrikat. Ha alltid grønnsaker til middagen, og gjerne noe grønt på brødskiva. Drikk mye vann og gjerne grønn te som er rensende og øker forbrenningen. Sit up slanker ikke magen, prøv heller å gå litt lengre eller jogg litt. Lykke til.
Gjest Gjest_jackie_* Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 Tusen takk for svar! Jeg spiser ikke junk food, har alltid en gulrot etter middagen , vist det er middag jeg ikke lager grønsaker til, og jeg drikker bare vann og melk i ukene, og saft på lørdager, er ikke spessielt glad i brus, men tar meg av og til en øl eller to, men ikke hver helg. Spiser også bare grovbrød Pommes frites liker jeg ikke, å godteri har jeg nesten slutte å spise, har bare bittelitt på lørdager, men ikke hver lørdag, savner det ikke heller Kanskje jeg skal prøve fullkornspasta,drikke mindre melk og gå lengre turer da. Hvor får eg kjøpt grønn te da?
mamut75 Skrevet 19. august 2007 #4 Skrevet 19. august 2007 Ofte hjelper det å prøve å øke forbrenningen med å drive med aktiviteter i løpet av dagen . Hvis du har tiltak til å drive med sånn trening som bygger opp muskelmasse har jeg hørt at forbrenningen i løpet av en dag øker generelt . Ellers er det vel små og hyppige måltider som gjelder
Gjest lissi32 Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Tusen takk for svar! Jeg spiser ikke junk food, har alltid en gulrot etter middagen , vist det er middag jeg ikke lager grønsaker til, og jeg drikker bare vann og melk i ukene, og saft på lørdager, er ikke spessielt glad i brus, men tar meg av og til en øl eller to, men ikke hver helg. Spiser også bare grovbrød Pommes frites liker jeg ikke, å godteri har jeg nesten slutte å spise, har bare bittelitt på lørdager, men ikke hver lørdag, savner det ikke heller Kanskje jeg skal prøve fullkornspasta,drikke mindre melk og gå lengre turer da. Hvor får eg kjøpt grønn te da? Grønn te får du kjøpt i matbutikkene, de med siton, appelsin og eple er gode! Høres ut som du spiser sunt, men husk, man kan spise for lite også. Da går du ikke ned i vekt. Ja tren styrketrening om du har mulighet for det, det bygger muskler og øker forbrenningen, gir energi og en strammere kropp. Høres ut som du har et okei kosthold, kanskje du bare må spise ofte, å passe på at du spiser nok mat.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Formelen for å gå ned i vekt er veldig enkel: Man må forbruke mer kaloerier enn man tar inn hver dag. Det kan man gjøre på 3 måter: 1) Trene mer 2) Spise mindre 3) Trene mer OG spise mindre I tillegg bør man med jevne mellomrom endre mønster - 2-3 mnd etter man har begynt med noe er kroppen vant til dette og tilpasser seg. Da må man endre. Nye treningsprogram/større belastning, litt endring i matvaner (spesielt hvis man er den typen man kan stille klokken etter (mandag: kylling, tirsdag: laksefilet ... osv ... hver uke)).
Gjest Kristin_ Skrevet 20. august 2007 #7 Skrevet 20. august 2007 Du må få inn flere måltider, og spise over en større del av dagen. Du spiser faktisk i praksis. Spis en skikkelig lunsj, ikke bare frukt. Du bør kanskje også vurdere å spise noe litt senere på kvelden siden kroppen din går uten mat fra klokken 18 til 09, som er 15 timer. Og hva består "kvelds" av? Er det snakk om brødskiver, eller for en del som spiser tidlig middag, nesten snakk om en middag nr 2? Tell kalorier. Det er kjedelig, men du venner deg fort til det. Etter hvert vil du få en slags følelse for hva man kan spise mye og lite av. Det vil alltid ta litt tid før treningen synes. Men tren heller styrke i hele kroppen enn bare på magen, og gå gjerne masse turer, det er veldig lurt, så bare fortsett med det
Gjest Gjest_jackie_* Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 Kvelds består som oftest av 2 skiver grovt brød, eller yoghurt blanda med masse havregryn og frukt. Gode treningstips?
Gjest Gjest_Brownie_* Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Kvelds består som oftest av 2 skiver grovt brød, eller yoghurt blanda med masse havregryn og frukt. Gode treningstips? Jeg tror kanskje at kveldsmaten din består av for mye karbohydrater hvis du ønsker å gå ned i vekt. Hvis det er vanlig yoghurt du spiser, så er den også ganske kaloririk. Prøv å få i deg mer protein og mindre karbohydrater, det burde hjelpe. F.eks. egg, bønner, fisk, skinke, kalkun, kylling etc. Og pass på som det er nevnt tidligere at du ikke spiser for lite! Kroppen vil da tro at det er "hungersnød" og spare brennstoff som bare det! Tenk på forbrenningen din som et bål - det er bedre en jevn tilførsel av små mengder ved enn noen få store. Du bør spise 3-4 vanlige måltider (frokost, lunsj, middag og evt. kvelds) + etpar mellommåltid. Når det gjelder trening, må du satse på en kombinasjon av styrke og fettforbrennende/kondisjonskrevende trening. Intervaller med jogging/gange er bra, spinning, stavgang - alt som gjør deg svett og andpusten! Og så bør du trene 3-5 ganger i uka. Når du har nådd ønsket vekt, holder det med 2-3 ganger i uka for å vedlikeholde. Lykke til!
NancyPants Skrevet 22. august 2007 #10 Skrevet 22. august 2007 Tusen takk for svar! Jeg spiser ikke junk food, har alltid en gulrot etter middagen , vist det er middag jeg ikke lager grønsaker til, og jeg drikker bare vann og melk i ukene, og saft på lørdager, er ikke spessielt glad i brus, men tar meg av og til en øl eller to, men ikke hver helg. Spiser også bare grovbrød Pommes frites liker jeg ikke, å godteri har jeg nesten slutte å spise, har bare bittelitt på lørdager, men ikke hver lørdag, savner det ikke heller Kanskje jeg skal prøve fullkornspasta,drikke mindre melk og gå lengre turer da. Hvor får eg kjøpt grønn te da? Grønn te får du i alle dagligvareforretninger, men den beste teen får du i innvandrerbutikk. Min favoritt er kinesisk jasminte i stor gul metallboks, løsvekt m.a.o. Den gjør at magen min kverner ekstra og jeg har hatt stor utbytte av den da jeg slanket meg (gikk ned 12 kg). Ellers så kutt potet ut av dietten, det blir bare glukose i kroppen, og går rett til rævva. Erstatt med mer grønt og litt mer proteiner i formen av kylling/fisk/renskåret svinekjøtt. Krydre maten godt, da spiser du mindre. Kjøp kjøtt og kylling/kalkunpålegg fra Lidl, det er billigere, norskprodusert og like sunt. De har tilbud på karbonadedeig en til to ganger i mnd, da koster det bare en ca 27 kr for 400 gram. Det er nesten halvparten så mye som gilde sitt, og så slipper du saueskiten. Spis fisk, men skill mellom mager og fet fisk. Fet fisk er bra og stimulerer vektnedgang, men den er full i kcal så tell kcal og spis mer av den magre enn du gjør av den fete. Spis små mellommåltider i form av en liten neve nøtter, ett knekkebrød med skinkeost/kalkunfilet/mager leverpostei. Dette får opp forbrenningen, samt gir metthetsfølelse. Du spiser for lite til lunsj og det ødelegger forbrenningen din. Ta et knekkebrød til frukten du spiser, det er ett mer fullverdig måltid. Når du går tur: gå så fort at du svetter og blir litt andpusten. Mindre anstrengene trim har lite til ingen effekt. Du er flink! Begynnelsestiltakene er gjort, nå kommer vekttapet snart! Lurer du på noe så bare spør.
Gjest Gjest_jackie_* Skrevet 22. august 2007 #11 Skrevet 22. august 2007 Du er flink! Begynnelsestiltakene er gjort, nå kommer vekttapet snart! Lurer du på noe så bare spør.
Gjest Trenemann Skrevet 22. august 2007 #12 Skrevet 22. august 2007 Sørg for å holde nivået av hormonet IGF-1 så høyt som mulig, les mer om dette her. Artikkelen er ment for menn, men samme effekt, om i mindre grad, vil innvirke på kvinnekroppen også ! Ikke vær redd for å trene muskler, øket muskelmasse er gunstig for å forbrenne fett ! Det skal svært mye trening til for at en kvinne skal begynne å få for store muskler, dere har tross alt ikke så mye testosteron som oss..
Gjest Gjest_CosiFanTutta_* Skrevet 22. august 2007 #13 Skrevet 22. august 2007 Jeg anbefaler pulsklokke når du trener. Når du har lagt inn informasjon om vekt, høyde, mv lager den et treningsprogram til deg. Pulsklokken "passer" på at du holder deg innenfor den pulssonen du skal være for maksimalt utbytte av treningen. Den jeg har heter Polar F11. Jeg kan laste informasjon om treningen min på pc'en og har full oversikt. På slutten av uken får du en pokal i displayet på klokken hvis du har klart ukestreningen. Stor stas :o)
NancyPants Skrevet 26. august 2007 #14 Skrevet 26. august 2007 Du er flink! Begynnelsestiltakene er gjort, nå kommer vekttapet snart! Lurer du på noe så bare spør. Godt med litt oppmuntring Kan det hjelpe å bytte ut brødskiver med grove knekkebrød, til frokost f.eks.eller?? Jepp,det hjelper veldig! Prøv Wasa sport, den har litt ekstra fiber, så den metter mest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå