Gå til innhold

Gift i Las Vegas

Gjest Gjest_Nygift_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nygift_*
Skrevet

Vi giftet oss i Las Vegas for noen uker siden. Ordnet oss marriage license på ekteskapslisenskontoret og giftet oss i et av kapellene. Der fikk vi utdelt Marriage Certificate av personen som viet oss.

Det var mye styr og stress, så jeg fikk ikke helt med meg om vi må registrere ekteskapet selv her i norge, eller om papirer automatisk blir sendt til Norske myndigheter.

Er det noen som har giftet seg i Las Vegas og vet dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er synsing, men tror strengt tatt ikke dere er gift i ordets rette forstand i Norge. Dere måtte ha ordnet papirene på forhånd i såfall. Så ordentlig gift blir dere ikke før det er i orden.

Skrevet (endret)

Det du må gjøre er å sørge for at du får en gyldig marrige licence MED apostille stempel/brev. Dette må du få i USA (kan sikkert ordnes via post i ettertid.) Såmå dette sendes inn til likningskontoret der dere bor - da registreres ekteskapet i Norge og dere er like mye gift som desom gifter seg i kirken her hjemme.

Gjest: liten vits å synse når det ikke blir spurt etter mening men fakta. Et ekteskap fra utlandet er like gyldig som et norskt bare man har med seg rikitge papirer som leveres inn i Norge etterpå. Man trenger ingen papirer på forhånd fra Norge.

(Jeg synser ikke - jeg vet. Vi giftet oss også i USA -rikitgnok ikke i Vegas - sørget for å få marriege licenece med apostillebrev ettersendt og ca 1uke etter at de var sendt inn hjemme fikk vi bekreftelse på at vi var gyldig gift her også.)

Endret av *Emma*
Skrevet

hmm, må inrømme at jeg også trodde at man ikke var" gift" i Norge med mindre man hadde papirene i orden her først,, tror jeg leste det et sted , vi vurderte å stikke av og fant ut at ambasader osv krever lysningspapirene før de vier noen... men tydeligvis ikke..Man lærer noe så lenge man lever....

Skrevet

kom på en liten ting til. kan det ha noe å si dersom en av partene er amerikansk? dvs at det ikke ers fullt så enkelt dersom begge er norske? litt av poenget med prøvingspapirene er jo å sjekke om noen av partene er gift fra før, osv..... det får man jo ikke gjort når man får en amerikansk lisens.... eller tar jeg veldig feil her???

Gjest -eline-
Skrevet
hmm, må inrømme at jeg også trodde at man ikke var" gift" i Norge med mindre man hadde papirene i orden her først,, tror jeg leste det et sted , vi vurderte å stikke av og fant ut at ambasader osv krever lysningspapirene før de vier noen... men tydeligvis ikke..Man lærer noe så lenge man lever....

Gifter du deg ved ambassadene/sjømannskirkene så gifter du deg for norsk lov og dermed må du sende inn de samme papirene som du må dersom du gifter deg i Norge.

Gjest -eline-
Skrevet
kom på en liten ting til. kan det ha noe å si dersom en av partene er amerikansk? dvs at det ikke ers fullt så enkelt dersom begge er norske? litt av poenget med prøvingspapirene er jo å sjekke om noen av partene er gift fra før, osv..... det får man jo ikke gjort når man får en amerikansk lisens.... eller tar jeg veldig feil her???

Såvidt jeg har fått med meg så er både Emma og Emmamannen norske.

Skrevet

Vi er norske begge to ja.

Vi fylte ut prøvingspapirer her hjemme først - for vi trodde vi trengte dem, men det var ingen som ba om dem i USA - ergo kunne vi bare droppet dem. På skjema for marriage licence måtte vi krysse om dette var vårt første ekteskap osv men det var ingen som "fysisk sjekket".

Men vi har altså ikke opplevd noen problemer og fikk "riktige papirer" fra Norge og likningskontoret ca 1 uke etter at vi sendte inn våre amerikanske attester.

Som sagt ble jeg fortalt at det VIKTIGE er dette apostillebrevet som bekrefter en hel masse greier.(Jeg skjønte ikke noe av det.) Uten dette brevet godtar de ikke en amerikansk marriage licence i Norge.

Jeg tror det har blitt veldig mye enklere å gifte seg for utenlandsk rett de siste årene. Da vi startet "prosessen" sa alle at det ikke ville være gyldig hjemme (så vi tenkte vi måtte innom rådhuset her å gjøre det også) men etter snakk m både ambassader, likningskontor og rådman fikk vi til svar at det var ikke noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...