Gå til innhold

Nyyydelige speltboller!

Anbefalte innlegg

Skrevet

må bare dele denne i tilfelle det er flere enn meg som vegrer seg for å prøve speltmel. det gikk supert! synes nesten deigen var bedre å jobbe med enn vanlige hvetedeig. hadde vel sett for meg litt trøblete baking, siden spelt skal ha "andre bakeegenskaper". nei, fra nå av blir det spelt på meg!

speltboller

1 kg speltmel

1 pk gjær

1/2 ts salt

1,2 dl sukker

1 ts kardemomme(kunne kanskje tatt 1 1/2...)

2 dl vann

3 dl melk

100 g smelta smør

that's it!

Skrevet

Hvor mange boller blir det? Steketid og temperatur?

Skrevet
Hvor mange boller blir det? Steketid og temperatur?

skal vi se...en 25-30 boller tror jeg...

stekte de i ca 8 min, 225 grader.

:)

Skrevet

Supert :D Tenkte jeg skulle prøve meg på de nå , men smuler bollene veldig eller? Når jeg prøver meg med speltbrød går det lett i "oppløsning"

Skrevet
:spise: Den virker bra! Hva med fruktose istedet for sukker?? Har du noen formeninger om det?
Skrevet
Supert :D Tenkte jeg skulle prøve meg på de nå , men smuler bollene veldig eller? Når jeg prøver meg med speltbrød går det lett i "oppløsning"

nei, overhode ikke! jeg ble veldig overrasket over hvor god deigen var å jobbe med, og ikke minst over hvor bra resultatet ble. *nettopp gomla i meg 4 boller*

:spise: Den virker bra! Hva med fruktose istedet for sukker?? Har du noen formeninger om det?

skal vi se... jeg tror det skal gå bra. har brukt det en gang før i gjærbakst, og det ble bra. men det kan være jeg tok litt sukker også assa. halvt om halvt.

bare husk å kna deigen godt før heving. trengte forresten ikke lang heving, ca 30 min+etterheving 20-30 min.

lykke til!

Skrevet
nei, overhode ikke! jeg ble veldig overrasket over hvor god deigen var å jobbe med, og ikke minst over hvor bra resultatet ble. *nettopp gomla i meg 4 boller*

skal vi se... jeg tror det skal gå bra. har brukt det en gang før i gjærbakst, og det ble bra. men det kan være jeg tok litt sukker også assa. halvt om halvt.

bare husk å kna deigen godt før heving. trengte forresten ikke lang heving, ca 30 min+etterheving 20-30 min.

lykke til!

Ble bra!! Skriver under på dette med heving.. Deigen min gikk over kanten brått! hehe.

Jeg hadde litt cottage cheese og havregryn i i tilegg.. Og dette fungerte også fint, jeg kuttet ned litt på væske ellers.

Samboer har nettopp spist 4 stk! Så de smaker godt :) hehe

Skrevet
Ble bra!! Skriver under på dette med heving.. Deigen min gikk over kanten brått! hehe.

Jeg hadde litt cottage cheese og havregryn i i tilegg.. Og dette fungerte også fint, jeg kuttet ned litt på væske ellers.

Samboer har nettopp spist 4 stk! Så de smaker godt :) hehe

så morsomt at de ble bra! :)

• 1 år senere...
Skrevet

Sååååååååå gode!:-) Jeg hadde i ca en dl mer melk og lagde kanelboller. -Deilige!!!!

Skrevet

må ha denne på mine innlegg, disse skal bakes til helgen igjen :)

• 6 måneder senere...
Skrevet

Kjempegode boller!! -og like enkle å lage, som beskrevet :) Tuuuusen takk for oppskrift!

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg kan ikke spise smør og gjær, så tenkte å prøve meg på denne med olje og bakepulver istedet. Har noen formening om hvor mye olje og bakepulver jeg vil trenge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...