Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 må bare dele denne i tilfelle det er flere enn meg som vegrer seg for å prøve speltmel. det gikk supert! synes nesten deigen var bedre å jobbe med enn vanlige hvetedeig. hadde vel sett for meg litt trøblete baking, siden spelt skal ha "andre bakeegenskaper". nei, fra nå av blir det spelt på meg! speltboller 1 kg speltmel 1 pk gjær 1/2 ts salt 1,2 dl sukker 1 ts kardemomme(kunne kanskje tatt 1 1/2...) 2 dl vann 3 dl melk 100 g smelta smør that's it!
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Hvor mange boller blir det? Steketid og temperatur?
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 Hvor mange boller blir det? Steketid og temperatur? skal vi se...en 25-30 boller tror jeg... stekte de i ca 8 min, 225 grader.
Snibel Skrevet 20. august 2007 #5 Skrevet 20. august 2007 Supert :D Tenkte jeg skulle prøve meg på de nå , men smuler bollene veldig eller? Når jeg prøver meg med speltbrød går det lett i "oppløsning"
Solskinnsbolla Skrevet 20. august 2007 #6 Skrevet 20. august 2007 Den virker bra! Hva med fruktose istedet for sukker?? Har du noen formeninger om det?
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #7 Skrevet 20. august 2007 Supert :D Tenkte jeg skulle prøve meg på de nå , men smuler bollene veldig eller? Når jeg prøver meg med speltbrød går det lett i "oppløsning" nei, overhode ikke! jeg ble veldig overrasket over hvor god deigen var å jobbe med, og ikke minst over hvor bra resultatet ble. *nettopp gomla i meg 4 boller* Den virker bra! Hva med fruktose istedet for sukker?? Har du noen formeninger om det? skal vi se... jeg tror det skal gå bra. har brukt det en gang før i gjærbakst, og det ble bra. men det kan være jeg tok litt sukker også assa. halvt om halvt. bare husk å kna deigen godt før heving. trengte forresten ikke lang heving, ca 30 min+etterheving 20-30 min. lykke til!
Snibel Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 nei, overhode ikke! jeg ble veldig overrasket over hvor god deigen var å jobbe med, og ikke minst over hvor bra resultatet ble. *nettopp gomla i meg 4 boller* skal vi se... jeg tror det skal gå bra. har brukt det en gang før i gjærbakst, og det ble bra. men det kan være jeg tok litt sukker også assa. halvt om halvt. bare husk å kna deigen godt før heving. trengte forresten ikke lang heving, ca 30 min+etterheving 20-30 min. lykke til! Ble bra!! Skriver under på dette med heving.. Deigen min gikk over kanten brått! hehe. Jeg hadde litt cottage cheese og havregryn i i tilegg.. Og dette fungerte også fint, jeg kuttet ned litt på væske ellers. Samboer har nettopp spist 4 stk! Så de smaker godt hehe
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #9 Skrevet 21. august 2007 Ble bra!! Skriver under på dette med heving.. Deigen min gikk over kanten brått! hehe. Jeg hadde litt cottage cheese og havregryn i i tilegg.. Og dette fungerte også fint, jeg kuttet ned litt på væske ellers. Samboer har nettopp spist 4 stk! Så de smaker godt hehe så morsomt at de ble bra!
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #10 Skrevet 23. november 2008 Sååååååååå gode!:-) Jeg hadde i ca en dl mer melk og lagde kanelboller. -Deilige!!!!
janne84 Skrevet 23. november 2008 #11 Skrevet 23. november 2008 må ha denne på mine innlegg, disse skal bakes til helgen igjen
Gjest Tel Skrevet 28. mai 2009 #12 Skrevet 28. mai 2009 Kjempegode boller!! -og like enkle å lage, som beskrevet Tuuuusen takk for oppskrift!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. november 2009 #13 Skrevet 11. november 2009 Jeg kan ikke spise smør og gjær, så tenkte å prøve meg på denne med olje og bakepulver istedet. Har noen formening om hvor mye olje og bakepulver jeg vil trenge?
daime Skrevet 11. november 2009 #14 Skrevet 11. november 2009 Takk for denne... Går inn i oppskriftsboka mi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå