Gå til innhold

Kjøpt hus?

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Jeg har kjøpt mine foreldres hus. Det er et gammelt hus fra 1957. Nå er det slik at jeg la en matte i kjelleren, etter to uker er den full av muggel. Jeg synes plutselig at det lukter muggel mange andre steder også. Mine foreldre har selgerforsikring på huset, vi kjøpte det i den tro at det ikke var mugg eller så mye fukt, det står ikke noe om det i taksten heller. Mine foreldre har ikke hatt noe særlig i kjelleren, og de har også bare bodt i 1 av de 3 etasjene huset består av. De har ikke vært klar over at det kan være endel muggel her. Noen som vet om det kan gå på selgerforsikringen deres om jeg vurderer å få sjekket dette og gjort noe med det? Om det er mye muggel så kan det jo bli en dyr affære, men jeg vil såklart ikke at mine foreldre skal svi for det, de hadde jo takstmann her og trodde at det var godt nok.

Hvordan får man eventuelt sjekket dette, hvem tar man kontakt med?

Takker for alle svar, er litt grønn :ler:

Endret av Chrizzy
Videoannonse
Annonse
Gjest vimselot
Skrevet

Kontakt forsikringselskapet der de har forsikring.

Siden dette problemet ikke er tatt med i tilstandsrapporten, regner jeg med at forsikringa dekker dette, men dine foreldre må betale en egenandel antar jeg (men her er jeg ikke sikker).

Du kan jo evt spørre takstmannen først om hvordan du går fram.

Skrevet

Du kan leie en fuktmåler og finne ut hvor ille det egentlig er...

Eller du kan prøve å sette inn en luftavfukter, min erfaring er at de er utrolig effektive, så verdt et forsøk ;)

Skrevet

Skal du bruke forsikringen på dette må du ikke gjøre noen tiltak på egenhånd (ennet enn å eventuelt måle fuktigheten), slik at takstfolkene får se de korrekte forholdene. Skriv et brev og forklar situasjonen, og be dem komme og se på problemet.

Du kan få gehør på forsikringen dersom du ikke så det på visningsdagen og det ikke sto i taksten. Men foreldrene dine kan bli avkrevd regress dersom de burde ha visst om dette (selv om de aldri var i kjelleren). De kan eventuelt gå vider til takstmannen og klage dersom han ikke har oppdaget det.

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Skrevet

Litt OT, men hva slags matte er det snakk om? En stor matte? Heldekkende, eller bare en liten en? Hva slags gulv er det der ellers?

Det kan være skummelt å legge tette matter/tepper i kjeller, spesielt rett på betong, og hvis det er mye fuktighet i grunnen under huset. Gulvet må få puste, sånn at naturlig fuktighet ikke blir "stengt inne" og skaper problemer.

Det beste i en sånn kjeller ville være å legge varmekabler og fliser.

Og ja, dere vil få igjen på eierskifteforsikring, og foreldrene dine vil ikke kreves for noe så sant dette er ting de ikke kunne vite om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...