Gjest lærern Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 Hei! Noen som kan noen morsomme øvelser/leker for å bli kjent i en klasseromssetting? Fins det ikke en lek hvor man sitter i ring og en står i midten og så roper man et navn????? husker ikke hvordan den var.. Noen som kan hjelpe?? Supert med forslag til bøker el nettsteder som omhandler dette. Vil gi elevene en myk og morsom start:)
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Tror jeg har vært med på en lek hvor man står i ring, og kaster ball til hverandre. Den som får ballen sier navnet sitt eller noe. Men kan bli kjedelig hvis det er en som aldri får ballen da... Vet ikke hvor gamle disse er heller.
Nolita Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 Jeg har bare vært med på navneleken der alle sitter i ring, og så skal man huske navnet på alle som er "foran" seg.. F.eks Arne begynner Arne Arne Lise Arne Lise Ola Arne Lise Ola Petter Kjipt å være sist blant 30 elever da, men man får repetert navnene så mange ganger da, at de blir lette å huske
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #4 Skrevet 19. august 2007 Dette lærte dere vel på Lærerhøgskulen?
Amalie_85 Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Tror kanskje du tenkte på den leken der man sitter i ring og en er i midten med noe mykt å slå med. Noen begynner å si et navn, og den som blir nevnt må si navnet på en annen før man blir slått. Blir man slått skal den personen inn i ringen! Kanskje litt dårlig forklart
Gjest lærern Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Dette lærte dere vel på Lærerhøgskulen? Nope
Gjest Tweek Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 Jeg har bare vært med på navneleken der alle sitter i ring, og så skal man huske navnet på alle som er "foran" seg.. F.eks Arne begynner Arne Arne Lise Arne Lise Ola Arne Lise Ola Petter Kjipt å være sist blant 30 elever da, men man får repetert navnene så mange ganger da, at de blir lette å huske Den er genial. Det er stress for den som er sist da
fuerza Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Jeg har bare vært med på navneleken der alle sitter i ring, og så skal man huske navnet på alle som er "foran" seg.. F.eks Arne begynner Arne Arne Lise Arne Lise Ola Arne Lise Ola Petter Kjipt å være sist blant 30 elever da, men man får repetert navnene så mange ganger da, at de blir lette å huske Denne bruker vi på fester med mange nye navn, men litt annen vri: Arne: Arne Alle: Arne, hei! Lise: Lise Alle: Arne, Lise, hei! Ola: Ola Alle: Arne, Lise, Ola, hei! Petter: Petter Alle: Arne, Lise, Ola, hei! Da slipper siste person å være alene om å huske alle navne, for alle sier dem sammen.
La Luna Skrevet 19. august 2007 #9 Skrevet 19. august 2007 Jeg har vært med på denne varianten: Førstemann sier navnet sitt, og navnet på en eller annen type mat med samme forbokstav. Nestemann sier dennes navn og sitt eget, osv. Tina tomat. Tina tomat, Ida iskrem. Tina tomat, Ida iskrem, Fabian fisk. Osv.
nea Skrevet 19. august 2007 #10 Skrevet 19. august 2007 Hvis det er barneskolen så er det jo alltids sangen Hei hei hei jeg heter LISE hei hei hei hva heter du? osv Funker av og til på de eldre også, bare de er over 14tis krisa.. Da er den bare såååå teit:) Har hatt masse god erfaring med den Arne Lise Arne Knut Lise Arne tingen.. Særlig hvis du som lærer er sist, da er det liksom ikke så flaut for elevene før å bomme for du mp jo tross alt huske alle navnene..
Saeria Skrevet 20. august 2007 #11 Skrevet 20. august 2007 Jeg har vært med på den siste et par ganger, og for meg som har mattevansker er det ikke alltid like gøy. Det har seg nemlig slik at ett av de vanligste symptomene på mattevansker er store problemer med å huske navn og/eller fjes. I mitt tilfelle i, hovedsak navn. Nå gikk det jo greit da, men ikke pokker om jeg husker navnet på 90% av de jeg gikk i klasse med. Selv etter ett år! Navnene ville bare ikke inn.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #12 Skrevet 21. august 2007 Nope Joda, dette lærer vi på lærerhøgskolen. Kanskje du sov i timen?
Gjest Pax Skrevet 21. august 2007 #13 Skrevet 21. august 2007 Jeg har vært med på den siste et par ganger, og for meg som har mattevansker er det ikke alltid like gøy. Det har seg nemlig slik at ett av de vanligste symptomene på mattevansker er store problemer med å huske navn og/eller fjes. I mitt tilfelle i, hovedsak navn. Åh, er det? Jeg har vanskelig for å huske navn, må i alle fall få dem repetert noen ganger, men tenkte ikke på at det hadde en sammheng med dyskalkulien.
Gjest StockDama Skrevet 21. august 2007 #14 Skrevet 21. august 2007 Dyskalkuli og vanskligheter med å huske navn har noe med hverandre å gjøre? ...fint å vite hvertfall, så jeg ikke føler meg som en total idiot.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #15 Skrevet 21. august 2007 Jeg ville bare få si at jeg siden barneskolen og til den dag i dag har hatet slike leker; å bli tvunget til å skulle introdusere seg og prøve å huske navnene til mennesker jeg har null interesse av. Takke meg til å bli kjent med folk på tomannshånd. Man lærer navnene på de andre i klassen etterhvert uansett. En bedre ting å gjøre er at alle skriver navnene sine på ett ark som de så stiller på pulten
Saeria Skrevet 21. august 2007 #16 Skrevet 21. august 2007 Åh, er det? Jeg har vanskelig for å huske navn, må i alle fall få dem repetert noen ganger, men tenkte ikke på at det hadde en sammheng med dyskalkulien. Dyskalkuli og vanskligheter med å huske navn har noe med hverandre å gjøre? ...fint å vite hvertfall, så jeg ikke føler meg som en total idiot. Ja, det er en sammenheng selv om det høres rart ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå