Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 Prøver å beregne hvor stort boliglån det vil være forsvarlig for meg å ta opp. Hvor høyt rentenivå bør jeg kalkulere med? Bør jeg kalkulere med 10% rente?
Pnin Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Jeg ville i alle fall sett på om jeg hadde råd til å sitte med lånet med rente på 8%. Men du kan jo alltids binde renta, så vet du hva du har å bale med. Den effektive renten ligger vel på rundt 6.5% for tiden, fra 1 til 20 års bindingstid.
ringblomst Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 Vi har allerede kjøpt, men da vi gjorde det regnet vi på om vi klarte 10% rente. Tror det er lurt også i dag, da vi kjøpte for 3 år siden var renten på under 4 %.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #4 Skrevet 19. august 2007 Hvor høye kostnader regner bankene for en enslig person totalt sett pr måned da? I følge SIFO skal jeg bruke 6600 ekskl bokostnader, fritid og ferie. Når jeg llegger til ferie, bokostnader osv ble det ca 12 000 pr måned. Men de siste årene har det ikke gått så mye penger pr måned ut av kontoene mine. Jeg mistenker tallet fra SIFO (6600) å være aaaltfor høyt. Det stemmer heller at jeg bruker ca 7000 totalt sett pr mnd. Kan jeg sette dette opp i budsjettet mitt? Hvilket tall opererer bankene med, noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Hvor høye kostnader regner bankene for en enslig person totalt sett pr måned da? I følge SIFO skal jeg bruke 6600 ekskl bokostnader, fritid og ferie. Når jeg llegger til ferie, bokostnader osv ble det ca 12 000 pr måned. Men de siste årene har det ikke gått så mye penger pr måned ut av kontoene mine. Jeg mistenker tallet fra SIFO (6600) å være aaaltfor høyt. Det stemmer heller at jeg bruker ca 7000 totalt sett pr mnd. Kan jeg sette dette opp i budsjettet mitt? Hvilket tall opererer bankene med, noen som vet? Bankene tar vel utgangspunkt i SIFO-tallene, men du bør sette opp et budsjett som er reelt for DIN situasjon, og ta med dette i budsjettet ditt - og til banken, sammen med kontoutskrifter som viser forbruket ditt.
murray Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Hvor mye har du utbetalt i måneden? Du må finne ut hvor mye penger du bruker på mat, ferie, frisør, trening osv. Trekk dette fra månedslønnen din og du ser hvor mye du har igjen til å betjene et boliglån. Her må du ha litt å gå på i tilfelle renteøkning.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 Hvor mye har du utbetalt i måneden? Du må finne ut hvor mye penger du bruker på mat, ferie, frisør, trening osv. Trekk dette fra månedslønnen din og du ser hvor mye du har igjen til å betjene et boliglån. Her må du ha litt å gå på i tilfelle renteøkning. Takk for svar. Jeg gjorde det for noen år siden da jeg søkte lån og fikk avslag. De tok ikke hensyn til mitt faktiske forbruk, kun utfra gjsnittstall. De mener jo det ikke er mulig å leve på så lite som jeg gjør, og da mister jeg det ekstra som er avsatt til renteøkning. Nå husker jeg jo ikke hva gjsnittstallet var og det har helt sikkert endret seg siden da (det har inntekten min også). Har en årslønn på 300.000, er det mulighet for å få lån som enslig da?
murray Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Jeg tjener 350k og fikk lån på 1.350.000 DNB Nor ville "bare" gi meg en million, så jeg gikk til lokalbanken min, og der ordna det seg med en gang.
caso Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Har en årslønn på 300.000, er det mulighet for å få lån som enslig da? Du får lån som enslig. Normalt rutine tilsier du vil få (300.000 * 3) - andre lån. Har du 100.000 i billån/studielån/forbrukslån etc, så vil du få ca 800.000 i lån, i utgangspunktet. Spørs selvsagt veldig på hvilken bank du velger. Til meg varierte lånebeløpet mellom 2,3 til 4 mill i forskjellige banker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå