Gå til innhold

Ligge i grønne enger

Anbefalte innlegg

Gjest Vampyra
Skrevet (endret)

Ja er det den siste eller skal hun skrive flere?

Jeg leste den ferdig i natt og synes det er trist at det er over, samtidig som jeg er glad for at jeg har stilt nysgjerrigheten.

Boka var både flott, trist, mørk, glad og festlig (som de andre).

Hva synes dere andre?

Endret av Vampyra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter hva jeg forsto så er det den siste om familien Neshov.

Jeg værmer meg slutten av boka, men har liksom ikke lyst til å lese den ferdig.

Skrevet

Såvidt jeg har forstått så er dette den siste boken. Har lest den, og jeg er skuffet. Jeg synes ikke den var like god som de andre.

Skrevet

Skuffet jeg og, både over slutten, og generelt inneholdet. Syns det skjedde veldig lite i boka, egentlig.

Syns jo det var en god bok, koste meg med den, men i forhold til de to første ble jeg virkelig skuffet!

Skal vel være den siste, men har jo virkelig latt muligheten for å lage en 4. bok stå åpen da :)

Skrevet

Jeg ble også veldig skuffa. Ikke fordi det var en dårlig bok, men fordi jeg hadde håpet på så mye! Men det er jo Ragde som bestemmer, selvsagt:)

Håper i grunn på en fjerdebok, men bare hvis den blir en skikkelig opptur. Hihi.

Skrevet

Nå har jeg lest ferdig boka.

Må si at jeg også er skuffa. Hadde vel håpet på en mer hyggelig avslutning.

Gjest Vampyra
Skrevet

Jeg er glad det ikke ble sånn superhappy ending jeg! Det synes jeg hadde ødelagt hele serien i forhold til handlingen underveis.

Jeg synes vel kanskje at den var litt død midt i, men på slutten synes jeg den tok seg opp litt.

Gjest -eline-
Skrevet

Jeg leste boka ut i løpet av en ettermiddag og satt igjen med en skikkelig skuffa følelse, angret på at jeg hadde lest den. Greit nok at det ikke skal være en superhæppi ending, men det får da være måte på hvor mye man skal la det henge i lufta... Jeg synes ikke det var noen slutt egentlig, og uttalelsen fra Ragde om at "ingen kommer til å spørre om en bok 4" føltes en smule malplassert. Boka slutter jo slik at dersom Ragde føler for det (melke kua mens det enda er melk osv) så kan hun skrive en bok til. Jeg forventet ikke at alt skulle bli fantastisk, det hadde ikke gagnet historien, men det får da være grenser til tragisk slutt..., Synes heller ikke boka var like godt skrevet eller at historien var like god som de to første (hvor Berlinerpoplene er den absolutt beste), den var litt stillestående, spesielt i midtpartiet.

Gjest Miss Guided, ikke innlogga
Skrevet
Jeg leste boka ut i løpet av en ettermiddag og satt igjen med en skikkelig skuffa følelse, angret på at jeg hadde lest den. Greit nok at det ikke skal være en superhæppi ending, men det får da være måte på hvor mye man skal la det henge i lufta... Jeg synes ikke det var noen slutt egentlig, og uttalelsen fra Ragde om at "ingen kommer til å spørre om en bok 4" føltes en smule malplassert. Boka slutter jo slik at dersom Ragde føler for det (melke kua mens det enda er melk osv) så kan hun skrive en bok til. Jeg forventet ikke at alt skulle bli fantastisk, det hadde ikke gagnet historien, men det får da være grenser til tragisk slutt..., Synes heller ikke boka var like godt skrevet eller at historien var like god som de to første (hvor Berlinerpoplene er den absolutt beste), den var litt stillestående, spesielt i midtpartiet.

Akkurat som jeg selv føler det etter å ha lest boken, som jeg har ventet på i spenning. Happy ending er ikke et must men det hadde gått an å lage en ending som var sånn nogenlunde happy selv om gården ble solgt. Ja, her er det fritt fram for bok nr. 4 hvis Ragde plutselig skulle gå tom for penger og trenger en ny hit. :ler:

Skrevet

Begynte på boka i går; leste den ferdig i ettermiddag.

En god bok, men er i grunnen enig i det flere skriver her. Hadde kanskje forventet meg en avklaring på slutten. Ikke nødvendigvis en happy ending, men et slags punktum...

Her må vi bare spekulere videre selv, og det er visst Anne B. Ragdes ønske for boken, at hver enkelt skriver videre på den i sitt eget hode!

Uansett: :klappe:

Applaus og stor takk til Anne B. Ragde som har skrevet tre flotte bøker om familien på Neshov, og klart å gjøre det alminnelige og tilsynelatende grå hverdagslivet på en bondegård til nedfalls så spennende! Jeg har i alle fall latt meg fange av disse personlighetene med alle sine styrker og svakheter, og ser fram med spenning til oktober, da bøkene blir TV serie!

Skrevet

-eline- skriver omtrent det jeg hadde tenkt å skrive. :icon_smile: Jeg var ingen stor Ragde-fan i utgangspunktet heller, syntes de to første bøkene om Neshovene var helt ok tidsfordriv, men jeg liker egentlig bøker med litt mer ytre handling. Og jeg må innrømme at jeg eeeelsker sippete, lykkelige slutter, så jeg ble dritskuffet over Torunn som bare stakk, og attpåtil tilbake til han der Christer...?! :sur: Jeg hadde håpet på litt Kai Roger-action, jeg, selv om det ikke akkurat hadde behøvd å ende med bryllup og barn... :tristbla: Godt at "farfaren" omsider fikk viljen sin og kom på sykehjem, da, om det var noen av dem alle som fortjente en tilnærmet lykkelig slutt var det vel ham.

Skrevet

I motsetning til mange andre, så likte jeg boka godt.

Synes den er myyyee bedre enn nr 1.

Denne hadde mye mere humor!

Hadde det vært en happy ending, som tydeligvis mange hadde forventene hadde det ikke vært en god bok.

Skrevet

Jeg er enig med de fleste andre her... Ble skuffet over slutten. Det var jo ikke grenser for hvor trist det ble til slutt. Fatter heller ikke hvorfor Torunn gikk tilbake til han derre Christer-fyren!! Men det er absolutt muligheter for en bok til, hvis Ragde vil.

Skrevet

Til dere som ikke skjønner Christer-comebacket:

Dette tolket jeg som et svar på en lang og vanskelig mental kamp for Torunn. Hun har blitt slitt i stykker av dårlig samvittighet overfor både faren, "farfaren" og gården, og har opplevd at alle har forventet ting av henne som hun ikke har vært i stand til å oppfylle. For å slikke sine sår og finne seg selv igjen, oppsøker hun en mann som hun ikke trenger å føle noe som helst for, men som gir henne nytelse! Det er jo kun sex det går i. Hun trenger det. Hun nyter å være egoistisk å bare ta i mot.

Men SÅ damer, så bygger hun seg opp igjen, kysser Christer farvel og drar tilbake til gården og Kai ROger, og starter kennel! Så det så!

Skrevet

... og når kommer boka med den lykkelige slutten??? Det bare MÅ komme en bok til :D

Skrevet

Har lest den jeg også. Synes ikke den utstrålte skrive - og fortellerglede. Dveler for mye med personkarakteristikker av "personer" vi ble ganske godt kjent med i de forrige bøkene. Vel beskrives relasjonene bedre - eksempelvis spenningen i forholdet mellom onkelen og dansken. At begravelsesagenten ikke liker forandringer, det vet man av de to forrige bøkene. At Torun bare stakk var vel naturlig - hennes generasjon har ikke den samme plikt- eller ansvarsfølelsen overfor foreldregenerasjonen som før. Mye bra naturskildring og veibeskrivelser om lokale forhold i Trondheimsområdet som jeg gjerne kunne vært spart for...

Men verdt å lese bare for å se hva Torunn bestemte seg for.

Skrevet

Helt enig med deg! Akkurat hva jeg selv tenkte.

Boka var for tynn, både bokstavlig og i overført betydning. Stor font og tykke ark.

Den behøvde egentlig ikke å bli skrevet. Ble ikke noe klokere av den, enn av Eremittkrepsen.

Det eneste positive var gamlefar Neshov. Boka om han hadde vært veldig interessant. Der rommer det mye.

Torunn begynte sterk og handlekraftig, og sluttet helt tafatt og unnvikende. Ble ikke imponert over hva Ragde fikk til med hennes karakter.

Mine favoritter i boka er gamlefar Neshov, Krumme og Kai Roger.

Skrevet
Til dere som ikke skjønner Christer-comebacket:

Dette tolket jeg som et svar på en lang og vanskelig mental kamp for Torunn. Hun har blitt slitt i stykker av dårlig samvittighet overfor både faren, "farfaren" og gården, og har opplevd at alle har forventet ting av henne som hun ikke har vært i stand til å oppfylle. For å slikke sine sår og finne seg selv igjen, oppsøker hun en mann som hun ikke trenger å føle noe som helst for, men som gir henne nytelse! Det er jo kun sex det går i. Hun trenger det. Hun nyter å være egoistisk å bare ta i mot.

Men SÅ damer, så bygger hun seg opp igjen, kysser Christer farvel og drar tilbake til gården og Kai ROger, og starter kennel! Så det så!

Jeg har overhodet ingen problemer med å forstå hvorfor Torunn dro tilbake til ham, men jeg LIKER det ikke, det var poenget. Og jeg er også hellig overbevist om at hun drar tilbake til Roger'n til slutt. :ler:

Gjest Vampyra
Skrevet

Ja jeg elsket farfar og krumme! Og at farfaren endelig fikk en lykkelig slutt på livet var det jeg håpet på :)

Gjest -eline-
Skrevet
Jeg har overhodet ingen problemer med å forstå hvorfor Torunn dro tilbake til ham, men jeg LIKER det ikke, det var poenget. Og jeg er også hellig overbevist om at hun drar tilbake til Roger'n til slutt. :ler:

Akkurat! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...