Gå til innhold

Kan vi la være å innvitere fars kone?

Anbefalte innlegg

Gjest ikkeinnloggetnå
Skrevet

Hun har virkelig ikke noe stort pluss i vår familie pga mye som har skjedd de siste 3 årene. Verken jeg eller brudgommen liker henne, og heller ikke de andre familiemedlemmene.

Men så er hun gift med min far da, så hun bør vel kanskje inviteres? Men hun vil ødelegge mye den dagen....

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Thelma :-)
Skrevet

Hvis jeg hadde hatt store familiære problemer så hadde jeg valgt å reise bort å gifte meg .. eller ihvertfall gjøre det i det stille - f.eks. kun med forlovere ..

Jeg synes ikke det passer seg å invitere alle bortsett fra èn .. da hadde det heller blitt ingen ...

Skrevet

Hvis det er slik at hun har "stukket av" med din far, og din mor blir lei seg hvis hun kommer, kan du godt la være å invitere.

Men det er kanskje ikke slik det er?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Min personlige mening, er at det bør mye til for at man lar være å invitere en av foreldrenes nye partnere. I tilfeller hvor man vet det vil bli bråk f.eks, så forstår jeg det jo. I min familie er det også mye bråk, men det ville aldri falle meg inn å ikke invitere pappas kjæreste. Hun er grei da, i motsetning til i ts sitt tilfelle, men jeg vet at mamma vil bli lei seg. Men sånn er det bare når man skiller seg. Pappa vil bli lei seg hvis x ikke blir invitert, og jeg syns det handler om å respektere den med ny partner, og ikke bare den andre forelderen som kan bli såret (føler at det ofte tas mest hensyn den veien).

Skrevet
Min personlige mening, er at det bør mye til for at man lar være å invitere en av foreldrenes nye partnere. I tilfeller hvor man vet det vil bli bråk f.eks, så forstår jeg det jo. I min familie er det også mye bråk, men det ville aldri falle meg inn å ikke invitere pappas kjæreste. Hun er grei da, i motsetning til i ts sitt tilfelle, men jeg vet at mamma vil bli lei seg. Men sånn er det bare når man skiller seg. Pappa vil bli lei seg hvis x ikke blir invitert, og jeg syns det handler om å respektere den med ny partner, og ikke bare den andre forelderen som kan bli såret (føler at det ofte tas mest hensyn den veien).

Jeg er helt enig i deg, men av og til går det bare ikke. I et bryllup jeg var i ble ikke den nye damen invitert siden det da hadde blitt intriger og såpe uten like. Da var det kort tid siden skilsmissen, men nå har det gått såpass mange år at begge kan inviteres.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Vel, vil ikke utdype så mye for ønsker ikke å bli gjenkjent. Men kona til min far er fryktelig sjalu, og det har blitt kaos med bordplassering ol fordi hun nekter pappa å sitte ved siden av mamma. Det er MYE mer som ligger bak, og atskillige hendelser, dette er bare det som topper isfjellet....

Begge er gift på nytt for kort tid siden. Det var ikke utroskap inne i bilde.

Skrevet
Men kona til min far er fryktelig sjalu, og det har blitt kaos med bordplassering ol fordi hun nekter pappa å sitte ved siden av mamma.

Dette synes jeg er helt urimelig av henne. Det må da være mulig for deg, eller din far, å snakke henne til fornuft?

Skrevet

Noen mennesker kan man ikke snakke med. Hvis din far er kjent med oppførselen hennes ville jeg snakket med ham personlig og forklart hvorfor dere vurderer å ikke invitere henne i det hele tatt. Mennesker som bevisst lager bråk har ingenting i et bryllup å gjøre. Dette er deres store dag og da skal dere ikke måtte bekymre dere over gjestenes oppførsel.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Vel, vil ikke utdype så mye for ønsker ikke å bli gjenkjent. Men kona til min far er fryktelig sjalu, og det har blitt kaos med bordplassering ol fordi hun nekter pappa å sitte ved siden av mamma. Det er MYE mer som ligger bak, og atskillige hendelser, dette er bare det som topper isfjellet....

Begge er gift på nytt for kort tid siden. Det var ikke utroskap inne i bilde.

Men er ikke tradisjonen uansett at brudgommens far har brudgommens mor ved sin side, og omvendt, sånn at egne foreldre ikke trenger å sitte ved siden av hverandre uansett? Jeg vil nå uansett gjøre det sånn for at ting skal gå mest mulig knirkefritt.

Men skjønner det jo hvis kona til faren din er en skikkelig "drama queen", og hun garantert kommer til å skape negativ stemning. Da er det hennes egen feil. Men å ikke invitere noen bare fordi hun er den nye kona til far, og fordi noen kan bli såret - det har jeg mindre forståelse for.

Er det mulig å snakke med henne eller faren din på forhånd? Prøve å si på en pen måte at de må oppføre seg som folk? Jeg har noen i familien jeg helst ikke ville be, fordi jeg var redd for konflikter (ikke foreldre, altså). Jeg kommer til å be dem, men samtidig avlegge dem et besøk, og si at det stilles visse betingelser til invitasjonen. Nå har jeg riktignok fått signaler om at et par av dem ikke vil komme, men jeg har nå hvertfall mitt på det tørre ved at jeg strakte ut en hånd.

Skrevet

Snakk med din far og hør om han har forståelse for at du er skeptisk til å invitere hans nye kone.

Jeg forstår godt at du helst ikke vil ha henne der om hun er typen som lager bråk og siden det er gnisninger mellom henne og resten av familien.

En bryllupsfeiring skal være en hyggelig dag for alle, og om hun er den i familien som ikke kan la være å lage bråk, så bør hun jo få beskjed om hvorfor hun i tilfelle ikke blir invitert.

Men, så er det dette med hvordan forholdet deres vil bli fremover da, hvordan vil din far ta det om hans nye kone blir utelatt fra bryllupet ?

Det er jo flere hensyn å ta her, om du vil beholde familiefreden i ettertid.

Gjest trådstater
Skrevet

Vi har prøvd å snakke med min far flere ganger. Det hjelper ikke. Hun er virkelig en som er vanskelig, og som ikke liker oss heller. Men med må hun være for å "passe på" min far. Hun er invitert, og hun kommer. Jeg håper bare hun blir syk eller noe slik at hun ikke kan komme likevel!

Mamma og pappa er ikke plassert ved siden av hverandre nettopp pga dette, men jeg syns det er veldig sårt, og jeg har gått mot meg selv til fordel for pappa.

De andre reagerer på bordplasseringen, og at mamma og pappa ikke sitter ved siden av hverandre.

Jeg håper uansett det blir en fin dag, og at stemningen ikkeblir ødelagt pga dette.

Skrevet

hva svarer din far oppi alt dette da?

Skrevet

Det med borplassering kan jo som regel løses enkelt, da, i hvert fall hvis dere har tradisjonelt hestesko- eller e-bord. Da er det jo vanlig, som Frk Åberg sa, at brudens far sitter ved siden av brudgommens mor, og brudens mor sitter med brudgommens far.

Hos oss er begge foreldrene skilt, og ingen av dem får sitte ved sine nye kjærester/ektefeller. Min mor sitter sammen med min kjæres morfar (faren hans er ikke tilstede), og min mor sitter sammen med min kjæres mor. Min stemor er plassert høyt oppe på en av utstikkerne sammen med brødrene mine. Min mors kjæreste sitter ved min morfar og mormor, slik at de kan bli bedre kjent. Min kjæres stefar sitter sammen med min kjæres familie. Men nå har jo alle våre foreldre og steforeldre et sivilisert forhold til hverandre, da, og ingen lager bråk, selv om min mor ble litt lei seg da hun ikke fikk sitte sammen med sin nye kjæreste. Men det får hun leve med.

Skrevet

Jøss, syns det er merkelig at fok reagerer på at de ikke skal sitte ved siden av hverandre.. Er ikke det relativt vanlig da?

Mine foreldre er skilt og min fars samboer fikk ikke sitte sammen med oss på hovedbordet. Jeg forklarte til dem at det bare var plass til 6 og at da måtte selvsagt foreldre prioriteres. Ingen sure miner pga dette (selv om jeg fryktet det på forhånd, fars samboer er svært sjaluo nekter far å ha kontakt med venner mamma har kontakt med) Mine orledre satt heller ikke ved siden av hverandre, men ved siden av hver sin sviger.

Dette er da helt normalt..

Gjest Ballerina
Skrevet (endret)

...

Endret av Ballerina
Skrevet

Jeg hadde gått til pappas nye dame og sagt at enten finner hun seg i at foreldrene sitter sammen, ellers så kommer hun ikke i det hele tatt. Enkelt og greit.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Jeg hadde gått til pappas nye dame og sagt at enten finner hun seg i at foreldrene sitter sammen, ellers så kommer hun ikke i det hele tatt. Enkelt og greit.

Dette hadde jeg også gjort i første omgang, det Alwa skriver!

For et dilemma må jeg si, men syns synd på din far midt oppi dette, for han står virkelig mellom barken og veden.

Uansett så bestemmer dere bordplasseringen, så får det vel heller bare bære å briste hva din fars kone måtte mene om saken!

Dersom begge blir innvitert (som i utgangspunktet er det mest riktige) tror du da at hun takker ja, når hun vet hva øvrige familie mener om henne?

Hun takker vel ja kanskje uansett, for å "kontrolere" din far ettersom hun er såpass sjalu som du beskriver henne.

Det lureste er som nevnt å prate med din far under 4 øyne først, for deretter å snakke med far og hans nye kone samtidig!

Lager hun bråk og tull, da er det kroken på døra for hennes del fra din side!

Lykke til :klemmer:

Endret av Silmarill
Skrevet

Synes virkelig ikke at dere kan la være å invitere din fars nye kone, han har tross alt valgt å leve sammen med denne damen, og dele alt med hennes, dvs også hans barns bryllup... Når det er sagt skjønner jeg godt at det er vanskelig, vi hadde også problemer i forhold til foreldre, vi har begge skilte foreldre og hans foreldre så hverandre sist i en rettsal... dvs ikke bra, min far en gift på ny, det er også hans far, min svigermor mistet sin mann for en liten stund siden og min mor har ikke giftet seg på ny... Jeg var virkelig bekymret for hvordan det skulle gå,,, det gikk over all forventnig... alle koste seg og mine svigerforeldre hadde til og med en hyggelig samtale om tidligere tider.... Vi plasserte foreldrene slik man i følge tradisjonen skal, slik at min far satt ved siden av meg og hadde min svigermor ved siden av seg og mamma satt ved siden av mannen min og hadde min svigerfar ved siden av seg.... supert.. Stemødre ble plassert blant de andre gjestene, det er helt normalt, og ingen sa noe om det. Vis henne en skikk og bruk dersom hun protesterer... Bare si at dere vil følge disse reglene, he he, de fleste godtar disse argumentene... poenget er at dere vil i alle fall ikke få noe bedre forhold til din stemor dersom dere lar være å invitere henne, i tillegg risikerer du at faren din blir såret, og at dere får et dårlig forhold... Det du kan gjøre er å si i fra til din far at dere er bekymret for dette, vi gjorde det med våre foreldre og alle lovte å oppføre seg bra. som de alle sa: det er deres dag og vi er da alle voksne mennesker. Dere kan jo også alliere dere med noen dere vet er diplomatisk og sjarmerende( alle har noen slike i nærheten) spør om ikke denne personen kan ta seg litt ekstra av din stemor, helst sitte ved siden av henne også. hvis hun ikke føler seg så alene så kan det jo hende hun oppfører seg bedre også..... lykke til!!!!!!

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Skulle ønske ting var så lett som dere sier, men det er det dessverre ikke. Jeg sitter her og gruer meg til bryllupet nettopp pga dette, og nå er det kort tid igjen til vi gifter oss.

Det er ikke aktuelt å følge tradisjonen med å splitte foreldreparene slik at min far har hans mor ved sin side. Det er flere årsaker til det, og brudgommen ønsker absolutt ikke å splitte sine foreldre pga disse årsakene. Vi er jo to som skal bestemme bordplasseringen, og jeg må jo tross alt ta mest hensyn til min kommende manns ønsker.

Jeg har pratet mye med min far, og han vet jeg gruer meg. Vi har et dårlig forhold fra før av pga hans nye kone, og "stemor" vil helst ikke møte meg i hverdagen (eller noen andre av mine familimedlemmer). Men i bryllupet vil hun komme! :rope:

Det får gå som det går, og jeg VIL ikke at dette skal ødelegge dagen vår. Selv om det har kostet meg mange tårer og mye våkenetter nå i forkant av bryllupet. :kjefte:

Skrevet

Jeg ville ikke latt min mor føle seg utstøtt bare fordi dere er derr for bråk. Hadde det blitt bråk om bordplasseringen hadde jeg gitt henne klar beskjed der og da om at om hun ikke takler at bruden vil ha sin mor ved sin far på en slik dag kan hun bare ryke og reise, for hun ville ikke blitt savnet der uansett.

Og det syns jeg hun fortjener å høre om hun oppfører seg vanskelig også..

SKjønner du gruer deg. Jeg gruet meg selv til bryllupet pga min heller snodige mor. Orker ikke gå inn på det. Men bestemte meg for å ikke la ting gå inn på meg den dagen og bare nyte. Folks egne problemer får de løse selv...

Lykke til!!!

Gjør det du føler du kommer til å angre minst på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...