Gå til innhold

feste bokhylle til veggen?

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Har kjøpt en ny bokhylle/alt-mulig-hylle -

og så begynte jeg å tenke på om den kanskje burde skrues fast til veggen - av sikkerhetsgrunner?

Den er litt over to meter høy, litt over en meter lang og 40 cm dyp. Solid og stødig hylle, og så blir det jo mye tyngde pga det står mye bøker der - men bør den likevel skrues til veggen, eller er risikoen for at den kunne tippe over nærmest lik null?

Skrevet

Kommer vel litt ann på. Har du barn som kan finne på å klatre i hyllen? Dyr?

Jeg skrur fast alt av høye bokhyller, tar så liten tid og er enkel forsikring i tilfelle rottefelle....

Skrevet

Som Wildy sier så tar det så godt som ingen tid og er veldig greit å få til. Selv om du ev. ikke har barn eller dyr i huset nå så kan det vel hende at noen kommer innom. Uhell kan skje når voksne beveger seg rundt også de...

Skrevet

Veldig lurt å feste hyllen til veggen. Gjort på et øyeblikk med et vinkelbeslag. Det skal ikke mye til før en hylle er ustabil og det er greit å være sikker i tilfelle man strekker seg og drar i hyllen. Har man barn, må alle hyller festes til veggen!

Skrevet

Jeg måtte faktisk "krangle" med de som kom og leverte bokhyller på jobben her tidligere i sommer, de mente at man absolutt ikke trengte skru fast hyllene. Det gjorde de bare på barneskoler eller barnebibliotek mente de. Jeg krevde å få dem skrudd fast, elevene på vgs er minst like gale som barna på barneskolen!

Gjest Catwoman
Skrevet

Det er verken barn eller dyr i hus her - men det hender det er noen på besøk. Dessuten har jeg kjøpt en sovesofa som kommer til å stå ovenfor denne hyllen - slik at hvis den skulle velte vil den falle over sovesofaen - og det er jo litt skummelt.

Å skru den i veggen er det noe jeg enkelt kan gjøre selv?

Sambo mener jeg er overhysterisk som vil skru den fast nemlig, sikkert typisk menn. :roll:

Skrevet

Du skrur den fast helt greit selv uten mannehjelp. Vinkelbeslag eller patentbånd og et par skruer, vips så er hyllen festet. Hysterisk? vel, når det koster så lite penger og arbeid å sørge for at det ikke kan gå galt, er det å være hysterisk?

Gjest Catwoman
Skrevet

kan jeg bruke noe sånt: http://bildebank.jernia.no/webshop/21173398.jpg

eller mer noe sånt: http://bildebank.jernia.no/webshop/28503555.jpg

vel, når det koster så lite penger og arbeid å sørge for at det ikke kan gå galt, er det å være hysterisk?

nei jeg synes jo ikke det, og når jeg beygnte å tenke på at vi sikkert innimellom kommer til å ha barn som overnsatttingsgjester - og de kommer jo til å overnatte på den sovesofaen der inne...

Skrevet

Vinkeljernene du har vist bilde av er helt ok for å feste hyllene. Skal gjøre det samme selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...