Gå til innhold

Voldtatt jente, reddet av en med sofgun

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis en jente blir voldtatt eller holder på å bli voldtatt og for eksempel jeg hører det, tar min softgun som ser ut som en ekte pistol og truer de som prøver å voldta henne, og da redder henne.

Ville jeg da ha bli straffet, i såfall hva slags straff? Jeg har jo da truet noen med våpen, men blir det anderledes når det er slike saker og selvforsvar?

Spørsmål to

Samme sak, men hvis jeg hadde skutt dem, ville jeg da ha blitt straffet selv om jeg reddet henne?

Jeg er bare et eksempel, det har ikke skjedd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på situasjonen, men det er nok mulig at nødvergeparagrafen i straffeloven her kommer inn. Den kan muligens frita de personene fra straffansvar. Vurderingen er streng, men om handlingen utfra situasjonen kan anses berettiget, så kan det tenkes at de frikjennes for straffansvar.

Skrevet (endret)

Truet dem med våpen? Jeg er ingen våpenekspert selv men jeg har skutt med noen pistoler i mitt liv, i tillegg til softgun. Styrken kan ikke sammenliknes. Derfor vil jeg si at softgun ikke er et våpen, men et lekevåpen.

Og skyter du noen med en softgun svir det litt om du treffer på naken hud, ellers gjør det vel ikke vondt.

På lovdata.no finner du dette under straffeloven - nødverge:

§ 17. Nødrett

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og

b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

Ikke i kraft.

§ 18. Nødverge

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den

a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep,

b) ikke går lenger enn nødvendig, og

c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld.

Regelen i første ledd gjelder tilsvarende for den som iverksetter en lovlig pågripelse eller søker å hindre at noen unndrar seg varetektsfengsling eller gjennomføring av frihetsstraff.

Utøving av offentlig myndighet kan bare møtes med nødverge når myndighetsutøvingen er ulovlig, og den som gjennomfører den, opptrer forsettlig eller grovt uaktsomt.

Ikke i kraft.

Men siden det står skrevet ikke i kraft nederst blir jeg usikker.

Endret av Top Gun
Skrevet

Men om den som blir truet med våpenet tror\oppfatter våpenet som ekte, spiller det vel liten rolle om det er soft gum\plombert\vannpistol\av marsipan osv osv.

Skrevet (endret)

Som en person med militær bakgrunn vil jeg si følgende:

- angriper du noen med et våpen, som er / eller er under rimelig tvil rett å oppfatte som et våpen, blir du dømt som om dette var et reelt (ladd) våpen.

- nødverge i dette tilfelle ville du nok blitt dømt for å truet noen med et tilsynelatende livstruende våpen. Med en uheldig vurdering i domstolen ville fått det på rullebladet, og et forelegg men ikke fenselstid. Høyst sannsynlig frikjent.

- sannsynligheten for at voldtektsmannen ville anmeldt deg for forholdet er dog minimal :)

Selv om sammneligningen er drøy, så må du tenke på samme nivå som at du raner en butikk med en plastikkpistol. Lovene er definert ganske likt.

Endret av caso
Skrevet

Her ville helt klart nødverge kommet i bildet, siden du ikke kan gjøre "Mer" enn å blinde folk med et slikt våpen. Skulle jeg kommet i en slik situasjon selv hadde jeg selvsagt gjort det jeg kunne for å "ryddet opp".

Top Gun: Som aktiv spiller kan jeg da nevne at airsoft-våpen går under våpenloven, som da tilsier 18års grense osv.

caso: Det er forskjell på angrep og selvforsvar. ;)

Skrevet (endret)
caso: Det er forskjell på angrep og selvforsvar. ;)

Selvforsvar er motangrep med formildende omstendiger :)

Det er selvfølgelig himmelvid forskjell for ALL del, men rent juridisk så sees det det vel på en voldshandling gjort med rett ? :)

Endret av caso

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...