Gå til innhold

Blomsterkasse til balkongen

starie

Anbefalte innlegg

Hvilke blomster skal jeg plante og når? Jeg er har ikke snøring på planter, men vil gjøre det litt hyggelig på verandaen!

Hva trenger jeg av utstyr og hva må jeg gjøre?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et par blomsterkasser er en god start ;-)

Litt avhengig av størrelsen kan du igrunnen plante hva det skal være. Hvis du er litt over gjennomsnittet interessert (og derfor vil huske å vanne - som er a&o) hva med:

• - alt spiselig

staudekasse - mye spennende planter

fjellbedskasse - lave stauder med stein som dekor i mellom

fargetemakasse

Eller en helt normal, vanlig pelargoniakasse eller andre sommerblomster som flyter over.

Det er altfor tidlig for sommerblomster ennå - det spørs vel om det er å opprive i et gartneri ennå engang. Når det nærmer seg mai og det ikke er fare frost om natta lenger kan alt plantes, men er du utålmodig og vil komme igang før det så kan du velge tøffe typer som stemorsblomster. De tåler noen minusgrader. De kan også holde hele sommeren hvis du hele tiden passer på å ta bort visne blomster. Men det er litt kjedelig, da? Stemorsblomster hele sommeren, mener jeg, når det er så mye annet fint å ta av?

Lecakuler eller grus i bunnen er viktig, 3-5 cm., vanning; ta bort visne blomster og gi dem litt gjødsel i løpet av sommeren - that's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne Mona! Jeg tenkte jeg skulle ha en urne eller hva det heter med urter, og "vanlige" blomster i kassene. Kassene henger liksom på utsiden av rekkverket, så jeg tror det blir fint med hengeblomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Starie!

Ser du bor på/i Lørenskog. Vil da anbefale deg å besøke Oasen Hageland ("bak" Triaden). Der har de stort utvalg, kunnskapsrike folk det går an å spørre og ikke avskrekkende priser. De pleier også å sende ut reklamebrosjyrer hvor det står en del tips innimellom tilbudene.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille meg. Tuuusen takk :) Det er jo faktisk bare 5 minutter å gå, så jeg får stikke innom en tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare hyggelig å hjelpe til!

Fant forøvrig hjemmesiden deres, og der er en kjekk kalender om hva som bør gjøres når. http://www.hageland.no/html/start.htm

Det er som Anne Mona sier litt tidlig å begynne med så mye ennå, men du kan jo begynne å så frø inne som kan få vokse seg til litt før du planter dem ut. Selv har jeg en forkjærlighet for erteblomster. De trenger jo et klatrestativ, men har du godt med sol inn på veggen på terrassen, kan de jo stå på gulvet og klatre oppover veggen. Det er nok med noen spikere med hyssing mellom, for erteblomstene klorer seg fast i alt de kommer i nærheten av! :)

Lecakuler i bunnen er bra for dreneringen, men det kan være greit å legge avispapir eller en gammel t-skjorte mellom lecakulene og jorda slik at det ikke blander seg. Da er det lettere å plukke ut lecakulene når sesongene er over for å ta vare på dem til neste år. I tillegg bør blomsterkassene har noen hull i bunnen slik at overflødig vann renner ut.

Til slutt et lite tips som du kanskje vet allerede; ikke vann i direkte sollys. Hvis du gjør det fordamper bare vannet. Dersom du sprayer plantene med vann må det i hvert fall ikke gjøres i sollys, for da kan visstnok plantene få brune flekker. (Tror jeg det var).

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Hvis du har plass til en urne på balkongen anbefaler jeg å ha en squash plante.

Den har store fine gule blomster i tillegg gir den deg deilig squash.

Nydelig til grilling og på pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Så mye som mulig.

Hadde to planter i fjor som sto i halvskygge bak en busk, de ga ikke fullt så mye frukt som de som stod i sol.

De trenger gjødsel en gang i uka, og liker en dusj på varme dager, ellers trenger de gjevn vanning, men ikke sånn at de står med beina i vann hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Åååå, jeg gleder meg også til å plante på balkongen. Jeg tror jeg skal så blomkarse selv i år og kjøpe noen andre planter i tillegg.

Ellers vil jeg slå et slag for solsikker. Min favorittblomst! Så frø i små potter først. De plantene som blir finest planter du over i større krukker på balkongen. Ikke ta mer enn en plante i hver potte, for de blir stooore etterhvert. Pass på å støtte plantene til noe, når de blir høye.

Råd nummer en når det gjelder planter er uansett: ikke plant noe ut for tidlig. Vent til det er varmt nok ute. Hvis du sår, må du følge anvisningen på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Åååå, jeg gleder meg også til å plante på balkongen. Jeg tror jeg skal så blomkarse selv i år og kjøpe noen andre planter i tillegg.

Ellers vil jeg slå et slag for solsikker. Min favorittblomst! Så frø i små potter først. De plantene som blir finest planter du over i større krukker på balkongen. Ikke ta mer enn en plante i hver potte, for de blir stooore etterhvert. Pass på å støtte plantene til noe, når de blir høye.

Råd nummer en når det gjelder planter er uansett: ikke plant noe ut for tidlig. Vent til det er varmt nok ute. Hvis du sår, må du følge anvisningen på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...