Gå til innhold

parkett i trapp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en hvitlakkert furutrapp som nå desperat trenger å bli shinet opp. Har egentlig lyst til å hive ut hele trappa, men det blir for dyrt. Trinnene ser ikke ut, og siden furu er et mykt treverk, så vil jeg ha noe som holder seg fint lengre. Var på nettet nå og leste om å legge parkett i trinnene. Nå lurer jeg på om noen av dere har gjort dette, og selvfølgelig om resultatet ble bra.. Hadde spart oss for mye jobb!

Skrevet

Vi har gjort det, og det ble kjempefint. Er vel en 6-8 år siden vi la eikeparkett i vår fæle furutrapp. Vi kledde og inn opptrinnene og lagde skap under trappa. Resten av trappa- gelender mm.- malte vi hvitt. (Vi brukte en parkett der du får bordene ett og ett. Denne typen brukes ofte i gamle bygårder el. der det for eksempel er lagt parkett som fiskeben. Litt dyrere enn vanlig parkett. Til gjengjeld er det lite svinn.) Ytterst på hvert trinn la vi ei eikelist. Dermed ser det ut som trappa er heltre eik. helt inderst på trinna har vi brukt noe som jeg tror het "eikefuge" eller noe slikt. Kjøpte det sammen med parketten. Vi valgte å lakke trinna til slutt, og trappa er like flott i dag. Dette er ei trapp som snor seg gjennom to etasjer og det tok litt tid, men var verd strevet. Tror vi la en to tre trinn pr kveld over en periode eller noe slikt. Viktig å være nøye!

Har fått veldig mange kompliment for denne trappa.

Skrevet

Takk for svar! Da kjøpte dere vel ikke trinnene fra leverandør, men gjorde alt fra "grunnen" av? Vet du hva en gjør i bak-kant av trinnet når trappen er åpen? Har Pergo (laminat parkett) i gangen som møter trappa. Må det være parkett pga tykkelsen, eller går det med pergo?

Skrevet

Vi har et grusomt teppe i trappen, og planlegger også å legge parkett i den i løpet av høsten. Hva bruker dere evt på kanten av trinnene. Har sett at en kan få noe som heter "trappeneser" til parketten. Vet det finnes slike aluminiums lister en kan ha ytterst på truinnene, men de syntes jeg er grusom..

Skrevet

Noen vi kjenner har brukt pergo i trappa -det var der vi fikk ideen til parkett, fint det og. Deres trapp er "åpen" bak. Mener å huske at de har samme lister både forran og bak på trinna som vi har forran.

Ja, vi saget til parketten slik at den passet i hvert enkelt trinn. Det var derfor det var lurt med de enkle parkettstavene. Tror ikke arbeidet var så vanskelig, bare at det tok tid. Naboen hadde spurt en håddverker om hva det kostet å få noen til å gjøre dette arbeidet (Han trodde ikke han klarte det) og det var MEGET dyrt pga at det tok såpass tid. Men som sagt, det blir fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...