Gå til innhold

barn som klatrer ut av sprinkelsengen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjorde dere når barnet begynte å klatre ut av sprinkelsengen? Han klarer det ikke enda, men jeg vil gjerne ha en plan.

Har ikke spesielt lyst til å gå over til vanlig seng enda siden han turner masse i søvne og kommer til å ramle ut flere ganger i løpet av en natt. Dessuten ser jeg for meg at han kommer til å sprette ut av sengen for å leke med lekene sine til alle mulige tider på døgnet.

hvordan løste dere dette dere som har vært igjennom denne fasen?

tingeling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på, min lille snupp som også er 19 måneder har allerede begynt å slenge beinet opp på kanten av senga, og det er nok bare et tidsspørsmål før hun klatrer over kanten.. Ser for meg at vi er nødt til å gå over til vanlig seng nå, men ser også for meg at hun nok titt og ofte kan komme til å stå opp midt på natta for å leke med lekene sine :roll:

Skrevet

Vil tro at overgangen til stor seng går lettere enn dere frykter.

Er par kvelder vil det kanskje bli litt "styr", men de lærer seg raskt at/når/hvor de skal sove...

Nå var vår akkurat 2 år når vi gikk over til stor seng da, så det kan jo ikke sammenlignes helt. Men mange med mindre barn har også positive erfaringer.

Med en "sengehest" for å unngå at barnet ramler ned, så går det nok bra

Skrevet

Det er ikke sikkert knotten kommer til å klatre ut så fort - snella her har prøvd i over et år nå, men har enda ikke klart det, hun er snart 2 1/2. Hun vil nok klare det om hun virkelig vil, men foreløpig synes hun det er for langt ned på utsiden. Når hun omsider får det til skal hun få en vanlig seng. Uansett vil en sengehest hindre at han ramler ut av sengen. Frøkna ligger i køyeseng med sengehest i campingvogna og har ikke mulighet til å ramle ut av senga da.

Skrevet

Vår sønn begynte også å klatre opp på sengekanten da han var ca 20 mnd. Vi gikk sporenstreks ut og kjøpte stor seng til ham, for det første for å unngå fallulykker, og for det andre fordi vi tenkte å bruke sprinkelsengen til andremann som var på vei.

Et par kvelder prøvde vi å legge ham i den store sengen, men han kom glad og fornøyd ut på stuen x antall ganger hver kveld. Til slutt gadd vi ikke mer, og la ham tilbake i sprinkelsengen. Etter det sluttet han med klatringen, men så fikk vi en liten baby som trengte sengen.

Resultatet pr i dag er at lillebror sover i sprinkelsengen, mens storebror (nettopp fylt 2) er forvist til reiseseng :sjenert: . Den store sengen fungerer som "lesekrok" inntil videre... :fnise:

Skrevet
Vår sønn begynte også å klatre opp på sengekanten da han var ca 20 mnd. Vi gikk sporenstreks ut og kjøpte stor seng til ham, for det første for å unngå fallulykker, og for det andre fordi vi tenkte å bruke sprinkelsengen til andremann som var på vei.

Et par kvelder prøvde vi å legge ham i den store sengen, men han kom glad og fornøyd ut på stuen x antall ganger hver kveld. Til slutt gadd vi ikke mer, og la ham tilbake i sprinkelsengen. Etter det sluttet han med klatringen, men så fikk vi en liten baby som trengte sengen.

Resultatet pr i dag er at lillebror sover i sprinkelsengen, mens storebror (nettopp fylt 2) er forvist til reiseseng :sjenert: . Den store sengen fungerer som "lesekrok" inntil videre... :fnise:

Er ikke dette å bare utsette "problemet"?

Gjest Gjest_trollmor_*
Skrevet

Eldstejenten vår begynte å klatre ut av sengene når hun var 19-20 mnd, det var et mareritt!! Vi gikk å bar på henne til ca ellev før hun sovnet av utmattelse. Tror vi prøvde det meste, frå å legge henne i vanlig seng til å senke bunnen helt til gulvet.

Gikk faktisk så langt at vi vurderte å lage lokk til sengen. Redningen ble en sånn pose uten bein, da klarte hun ikke å få beina over kanten!! Skriking og sinnebyer, men vi fikk lagt henne og det gikk seg til. Med nestemann begynte vi med posen tidlig slik at vi skulle slippe hele problemstillingen.

Ganske praktisk også for om de sparker av seg dynen har de fremdeles dekke over seg!!

Skrevet
Er ikke dette å bare utsette "problemet"?

Jovisst er det det. Men det er så himla praktisk å ha ham i den sengen, for da vet vi hvor vi har ham...

Vi skal nok ta fatt i det om en stund, men foreløpig går det greit slik vi har det.

Skrevet
Gikk faktisk så langt at vi vurderte å lage lokk til sengen.

:hoho:

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Mette_*
Skrevet
Hva gjorde dere når barnet begynte å klatre ut av sprinkelsengen? Han klarer det ikke enda, men jeg vil gjerne ha en plan.

Har ikke spesielt lyst til å gå over til vanlig seng enda siden han turner masse i søvne og kommer til å ramle ut flere ganger i løpet av en natt. Dessuten ser jeg for meg at han kommer til å sprette ut av sengen for å leke med lekene sine til alle mulige tider på døgnet.

tingeling

Gjest Mamma til tre gutter
Skrevet

tingeling

Gjest Madre Mia
Skrevet

tingeling

Han kommer til å klatre over før eller senere. Når den kunsten er lært, glemmes den ikke! Hos oss senket vi framsiden på sprinkelsengen slik at han kunne klatre ut om han ville, men ikke ramle ut i søvne. Hadde vi kjøpt han ny seng umiddelbart, tror jeg ikke han hadde villet ligge i den frivillig. Nå kunne han ha sin kjente og kjære seng og overgangen fra sprinkelseng til vanlig seng ble ikke smertefri. Jovisst sto han opp 1000 ganger pr kveld, men vi leide ham pent i seng hver gang i nesten en uke før han skjønte at leggetid er leggetid. Han var opp og tuslet etpar netter, men vi lot som vi sov. Det var ikke noe gøy å gå rundt i mørket alene og han la seg pent i senga si igjen.

Gjest Gjest_trebarnsmor_*
Skrevet

Alle mine tre klatret ut av sprinkelsengen da de var 18 måneder gamle, rene apekattene. Eldstemann kastet ut dynen og puten sin først og klatret deretter over kanten og vippet seg ned. Og så kom han fornøyd inn til oss, la seg i midten med dynen og puten sin.

Andremann, jeg glemmer ikke det strålende fjeset hans den første gangen han virkelig klarte å komme seg ut av sengen og inn til oss i stuen. Han var så fornøyd med seg selv. Da ble sprinkelsengen fjernet og han ble lagt i køyesengen sammen med sin bror, i nederste køye sammen. Og det gikk bedre enn forventet, måtte selvfølgelig inn noen ganger for å fortelle at det ikke var leketid men sovetid men det gikk fort over siden storebror var av den kveldstrøtte typen.

Minstemann ble også flyttet over i vanlig barneseng så snart hun ble rømningsdyktig.

Gjest Madre Mia
Skrevet
Han kommer til å klatre over før eller senere. Når den kunsten er lært, glemmes den ikke! Hos oss senket vi framsiden på sprinkelsengen slik at han kunne klatre ut om han ville, men ikke ramle ut i søvne. Hadde vi kjøpt han ny seng umiddelbart, tror jeg ikke han hadde villet ligge i den frivillig. Nå kunne han ha sin kjente og kjære seng og overgangen fra sprinkelseng til vanlig seng ble ikke smertefri. Jovisst sto han opp 1000 ganger pr kveld, men vi leide ham pent i seng hver gang i nesten en uke før han skjønte at leggetid er leggetid. Han var opp og tuslet etpar netter, men vi lot som vi sov. Det var ikke noe gøy å gå rundt i mørket alene og han la seg pent i senga si igjen.

Skulle selvsagt ikke være "ikke" her.

Skrevet

Det er bedre at barna detter ut av en vanlig, lav seng, enn at de driver og klatrer og saa detter ned fra en mye stoerre hoeyde. Mine nevoer er blitt flyttet til vanlig seng saa fort de gav tegn til aa bli klatremus.

Skrevet

Vi byttet til stor seng når barnet lærte å klatre over sprinkelsengen.

Noen venner ville vente litt med stor seng pga plassmangel, så de saget av noen av sprinklene. Barnet kunne da klatre ut av hullet og slapp å falle ned fra toppen av sengekanten. Det fungerte visst utmerket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...