Gå til innhold

Den ene katten er blitt veldig tynn og vil ikke spise

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Merkelige katter jeg har.. Den ene har alltid vært litt rampete og livlig, mens den andre har vært kosete. Den rampete mjauer ikke eller maler, mens den andre gjør det.

De siste 2-3 dagene har de helt byttet personlighet virker det som.. Den som var kosete er nå blitt den lekne og den mjauer sinnsykt mye. Her om dagen sto vi å vasket opp i en ca og den sto på kjøkkenet å så opp på oss å mjauet hele tiden. Jeg tok den opp og satt å koste med den litt og den hjalp litt, men så begynte dne igjen og skulle oppi søpla o.l Den som var livlig har bare ligget på en pute i 2-3 dager. Har ikke sett den spise noe, bare drikke bittegrann. Og den er nå blitt veldig tynn/vokser ikke. Den er utrolig slapp og den gjør ingen motstand i det hele tatt. Hvis jeg tar katten opp så bare henger den der og den bare godtar alt. Det føles litt som å kose med noe dødt noe hvor den beveger seg omtrent ikke og katten maler ikke eller mjauer fortsatt. Jeg har fått sprøytet litt vann inn i munnen så den har drukket litt nå, men får han ikke til å spise noe. Når den ligger på puten så har den øynene oppe så den sover ikke, og jeg kjenner ikke at den ligger på fanget mitt engang. De er forresten 12 uker nå.

Vet noen hva som er galt eller noe jeg kan gjøre?

Endret av Tweek
Videoannonse
Annonse
Gjest TaraTarantell
Skrevet

Druesukker.

Bland litt under en kvart druesukker tablett med vann i ei sprøyte å gi den det. den skal kvikkne opp av det. hvis ikke ring dyrlegen. du burde helst gjøre det i det hele tatt.

Skrevet

Kanskje den har feber?

Det viktigste er at den får i seg væske, så det er absolutt lurt å gjøre som du har gjort, tvinge i den litt vann. Hvis den ikke har spist på flere dager ville jeg absolutt kontaktet veterinær.

Skrevet

Med den forrige katten og whitesprit episoden så ringte jeg dyrlegen og han ga meg ikke noe særlig svar. Han ville bare bli fortest mulig ferdig med samtalen. Hvis ikke kan jeg jo ringe DB dama. Men jeg kan se om vi har noe druesukker, men hvis ikke funker vanlig sukker? Katten har også normal temperatur..

Skrevet

Druesukker har ikke noe annen effekt enn at den kan virke kvikkere. Prøv heller å gi den forskjellig type mat, kanskje den er matlei?

Husk at maten skal ha romtemperatur.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg ville absolutt ttt den med til dyrlegen.

Katten til svigers også slapp og begynte å bli tynn forrige måned. De tok den til dyrlegen og det viste seg at den hadde en betennelse i en tann. Betennelsen gikk helt opp til hjernen. Heldigvis gikk det bra når de fikk operert den.

Skrevet
Druesukker har ikke noe annen effekt enn at den kan virke kvikkere. Prøv heller å gi den forskjellig type mat, kanskje den er matlei?

Jeg prøvde med vanlig sukker og fikk i 3 sprøyter med vann. Men fortsatt slapp. Vi har bare tørrfor og den står i romtemperatur ja. Vet ikke hvilket merke siden vi fikk med fra DB, men det er sånn fra dyrebutikk.

Har du noe forslag til annen type mat jeg kan gi?

Jeg ville absolutt ttt den med til dyrlegen.

Katten til svigers også slapp og begynte å bli tynn forrige måned. De tok den til dyrlegen og det viste seg at den hadde en betennelse i en tann. Betennelsen gikk helt opp til hjernen. Heldigvis gikk det bra når de fikk operert den.

Tror jeg skal ringe ja, men forventningene til en svar er temmelig liten.. Tror du DB dekker regningen så lenge vi bare er forverter?

Skrevet

Ring DB og hør. De har vel gjerne en egen dyrlege de bruker fast.

Husk at det absolutt ikke skader å ringe, selv om han du snakket med forrige gang var dum. Katter viser smerter på en helt annen måte enn mennesker, så det kan være vanskelig for oss å vite om den lider eller har smerter. At den ikke spiser er et godt tegn på at noe kan være galt.

Gjest TaraTarantell
Skrevet

ja nemlig. det er jo poenget!

Skrevet

Vel, det er ikke akkurat en langsiktig løsning om det faktisk feiler katten noe.

Skrevet

Katten mjauer og mjauer og vil ikke spise, er slapp og henger bare der når dere løfter den opp.

Hvorfor har dere ikke vært hos en dyrlege med den?

Hvis dere må konferere med DB før dere velger å ta vare på helsa til katten, i fare for å måtte betale en 200-lapp i rekning, ja da bør dere ikke være fórverter. Da har dere faktisk heller ikke råd til å ha katt eller kjæledyr som kan få behov for medisinsk tilsyn.

Skrevet

Jeg ringte DB-dama og hun skulle komme å hente katten på mandag. En del p.g.a prisene var tredoblet i helgene. Hun sa det ville gå over av seg selv eller så måtte katten ha penicillin. Jeg passer bare litt ekstra på han og så gir jeg han vann i sprøyte jevnlig så han får i seg væske :) Men nå når jeg tar han opp så beveger han på seg værtfall og gjør motstand for han vil ikke ligge som en bebi.

Skrevet
Katten mjauer og mjauer og vil ikke spise, er slapp og henger bare der når dere løfter den opp.

Hvorfor har dere ikke vært hos en dyrlege med den?

Hvis dere må konferere med DB før dere velger å ta vare på helsa til katten, i fare for å måtte betale en 200-lapp i rekning, ja da bør dere ikke være fórverter. Da har dere faktisk heller ikke råd til å ha katt eller kjæledyr som kan få behov for medisinsk tilsyn.

Katten mjauer ikke, det er den friske katten som gjør. Men den kattet som er slapp har heller aldri mjauet noe særlig..

Jeg har ikke vært til dyrlegen p.g.a den eneste dyrlegen som har oppe er utrolig dårlig. Jeg har penger til dyrlegen selv om det er veldig dyrt i helgene, men jeg spurte. Nå skal hun hente den på mandag værtfall så tar hun den med.

Skrevet

Den DB dama kan umulig vite hva hun driver med....

Skrevet
Jeg ringte DB-dama og hun skulle komme å hente katten på mandag. En del p.g.a prisene var tredoblet i helgene. Hun sa det ville gå over av seg selv eller så måtte katten ha penicillin. Jeg passer bare litt ekstra på han og så gir jeg han vann i sprøyte jevnlig så han får i seg væske :) Men nå når jeg tar han opp så beveger han på seg værtfall og gjør motstand for han vil ikke ligge som en bebi.

Hvis katten ikke har spist på flere dager skal du ABSOLUTT IKKE vente til mandag med å ringe dyrlegen!! Katter trenger en aminosyre, taurin, som de kun får i seg gjennom maten. Hvis katten ikke har spist på flere dager kan den være død på mandag! DB dama burde vite dette, og ikke tenke på hvor dyrt en dyrlegebesøk blir i helgen. Det hjelper overhodet ikke å gi katten verken druesukker eller penicillin hvis den ikke får i seg nærlig.

Skrevet

De gjør det nok rett og slett fordi det er det man skal gjøre når man har en katt fra dyrebekyttelsen, det er en av reglene regner jeg med, usikker hvordan det er rundt i landet.

Skrevet
De gjør det nok rett og slett fordi det er det man skal gjøre når man har en katt fra dyrebekyttelsen, det er en av reglene regner jeg med, usikker hvordan det er rundt i landet.

Mulig det er en regel, men da bør man faktisk ta kontakt med en gang man oppdager at dyret er sykt istedet for å vente i flere dager til det blir helg!

Jeg synes at det faktisk finnes alt for mange useriøse DBere og Tweek har tydligvis møtt en av disse.

Gjest TaraTarantell
Skrevet

ja jeg og sa att den burde vært hoss dyrlegen. og det skrev jeg den dagen jeg svarte. spiser den ikke enda og du er ikke med dyrlegen til den. da syns jeg det er _uforsvarlig_

Skrevet (endret)

Jeg har fått den til å spise litt :)

Har matet den med vann fra sprøyte, fordi den vil ikke drikke fra skåla siden når han kommer nær vannet begynner han å nye som bare det. (ikke vet jeg hvorfor). Men jeg tok katten med ut på terrassen litt og det så ut til at den kviknet litt til og jeg hentet ut matskåla i håp om at den ville ete litt og det gjorde den. Labbet litt rundt først å så siden den ikke har vært der før. Spiste bittelitt og det er jo bra. Prøver å ta den med ut en gang til før kvelden og kulden kommer. DB-dama kommer i morgen tidlig og tar den med for en sjekk.

Endret av Tweek

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...