Gjest Gjest Skrevet 18. august 2007 #1 Skrevet 18. august 2007 http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article911267.ece
mysan Skrevet 18. august 2007 #2 Skrevet 18. august 2007 Leit for familien hans, men kanskje bra for ham selv? Hvis det er sånn at man går tilbake dit man kom fra, mener jeg. Da vil han jo se at vi alle har samme verdi, uavhengig av ytre attributter og hvor på kloden vi tilfeldigvis ble født. Ser ikke bort fra at det er sånn. Føler uansett med familien.
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 18. august 2007 #3 Skrevet 18. august 2007 Synd for familien og de få som var hans tilhengere - selv føler jeg intet savn, for å si det sånn!
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2007 #4 Skrevet 18. august 2007 Da vil han jo se at vi alle har samme verdi, uavhengig av ytre attributter og hvor på kloden vi tilfeldigvis ble født. Er det nå så sikkert at han mente noe annet? Så vidt meg bekjent var han kjent for å være med å starte Folkebevegelsen Mot Innvandring (FMI). Å være innvandringsmotstander er ikke ensbetydende med at man mener ulike folkeslag har ulik verdi. Det betyr først og fremst bare at man ikke ønsker innvandring. 2
Gjest Mann 42 Skrevet 18. august 2007 #5 Skrevet 18. august 2007 Er det nå så sikkert at han mente noe annet? Så vidt meg bekjent var han kjent for å være med å starte Folkebevegelsen Mot Innvandring (FMI). Å være innvandringsmotstander er ikke ensbetydende med at man mener ulike folkeslag har ulik verdi. Det betyr først og fremst bare at man ikke ønsker innvandring. Men aktivister som planlegger voldelige aksjoner, mener ofte at de det går ut over når de f.eks sprenger et asylmottak, er mindreverdige mennesker. De som ikke har denne holdning, velger oftest litt mindre morderiske aksjonsformer.
Gjest Nedfall Skrevet 18. august 2007 #6 Skrevet 18. august 2007 Myrdal og kompisene hans ødela mye for de som var skeptiske til innvandring, i og med at han var såpass ekstrem. Anti-rasister kunne bruke han som ett eksempel på hvor gærne innvandringsmotstanderne var. Dermed kviet mange seg for å være kritiske, i årevis, av frykt for å bli stigmatisert. Frykten henger enda igjen i samfunnet. Her inne også !
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2007 #7 Skrevet 18. august 2007 Men aktivister som planlegger voldelige aksjoner, mener ofte at de det går ut over når de f.eks sprenger et asylmottak, er mindreverdige mennesker. De som ikke har denne holdning, velger oftest litt mindre morderiske aksjonsformer. Nå er ikke sprengning av noe som helst en politisk taktikk jeg vil anbefale for grupperinger med liten politisk makt. Men sprengning av asylmottak er ikke morderisk i seg selv. Det avhenger av hvorvidt sprengningen var rettet mot instituttet eller beboerne, og om det ble tatt hensyn til hvorvidt beboerne befant seg der under spreningen. Nå kjenner jeg ikke til den konkrete saken du referer til. Men dersom asylmottaket var tomt under spreningen/spreningsforsøket, må det nødvendigvis kategoriseres som en politisk handling som ikke sier noe om hvorvidt man mener ulike folkeslag har ulik verdi. Selv om beboerne befant seg der under sprengningen, og spreningen først og fremst var rettet mot asylinstituttets infrastruktur, sier heller ikke det noe om hvorvidt man mener ulike folkeslag har ulik verdi. Det forteller først og fremst at man er en hensynsløs og voldelig politisk aktivist, og hvor referanserammen ikke er rasisme og Hitler, men sosialistiske terrorgruppers herjinger i Vest-Europa på søttitallet, liberalistiske terrorgruppers herjinger i Latin-Amerika og Sørøst-Asia. Dette synes jeg er viktige anmerkninger i en tid hvor rasismespøkelset har fått helt horrible dimensjoner, og man ser rasister på hvert gatehjørne og i en hver etat, og hvor til og med statsråder snakker høyt om at rasistene nå skal røykes ut. 1
Gjest Mann 42 Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Det var særdeles lite imponerende. Hva blir det neste? Tørt vann? Du skal jobbe hardt for å finne noen som ikke har "rasist" som første assosiasjon både til mannen og organisasjonen hans. Og såvidt jeg husker, så deltok han jo i flere demonstrasjoner sammen med grupper som ikke kan kalles annet enn nynazistiske. Det neste du vil prøve å overbevise meg om, er vel da at ikke alle nynazisster er rasister. Og at referanserammen da er sosiale tiltakl lav arbeidsledighet og sunt kosthold, ikke rasehets. Lykke til. Han sprengte forøvrig ikke et asymottak, han ble dømt for å planlegge en slik aksjon
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Du skal jobbe hardt for å finne noen som ikke har "rasist" som første assosiasjon både til mannen og organisasjonen hans. Når ble flertall det samme som rett? Å henvise til de fleste gir ingen autoritet. Noe av poenget er jo også at mange tenker rasisme som en ryggmargsrefleks hver gang noen stiller seg kritisk til innvandring eller innvandrere. Men det er faktisk ikke slik at man nødvendigvis må mene at ulike folk har ulik verdi, når man er i mot innvandring og planlegger å sprenge asylmottak i lufta. Hvilket jeg gjorde rede for i forrige innlegg. Jeg får lyst til å spørre deg om ditt forhold til dette. Hva tenker du om dem som er innvandringsmotstandere? Mener du innvandringsmotstandere innerste inne er rasister, og egentlig ikke kan være noe annet enn rasister siden de i det hele tatt er innvandringsmotstandere?
Gjest Mann 42 Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 Når ble flertall det samme som rett? Å henvise til de fleste gir ingen autoritet. Noe av poenget er jo også at mange tenker rasisme som en ryggmargsrefleks hver gang noen stiller seg kritisk til innvandring eller innvandrere. Men det er faktisk ikke slik at man nødvendigvis må mene at ulike folk har ulik verdi, når man er i mot innvandring og planlegger å sprenge asylmottak i lufta. Hvilket jeg gjorde rede for i forrige innlegg. Jeg får lyst til å spørre deg om ditt forhold til dette. Hva tenker du om dem som er innvandringsmotstandere? Mener du innvandringsmotstandere innerste inne er rasister, og egentlig ikke kan være noe annet enn rasister siden de i det hele tatt er innvandringsmotstandere? Nei, det mener at Myrdal var rasist. Og det kommer av at han ble assosiert med nynazistiske grupper tidligere i sin karriere, og sågar deltok i demonstrasjoner sammen med dem. I den senere tid kjenner jeg ikke til hvem han knyttet seg til. For ordens skyld så tror jeg nok at man kan være mot innvandring uten å være rasist. Men jeg tror ikke at det gjaldt ham.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #11 Skrevet 21. august 2007 Nei, det mener at Myrdal var rasist. Og det kommer av at han ble assosiert med nynazistiske grupper tidligere i sin karriere, og sågar deltok i demonstrasjoner sammen med dem. I den senere tid kjenner jeg ikke til hvem han knyttet seg til. For ordens skyld så tror jeg nok at man kan være mot innvandring uten å være rasist. Men jeg tror ikke at det gjaldt ham. Men du mener altså at man ikke kan være rasist uten å være nazist???
Mann 42 Skrevet 21. august 2007 #12 Skrevet 21. august 2007 Men du mener altså at man ikke kan være rasist uten å være nazist??? Nei.
Gjest abu kufr Skrevet 22. august 2007 #13 Skrevet 22. august 2007 Ord som "rasist" og "nasist" er vel egentlig bare meningsløse skjellsord uansett. Hilsen nattevåker.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #14 Skrevet 10. juni 2012 Arne Myrdal var en av de største menn som noensinne har vært i Norge. 1
Gjest notetur nomen Skrevet 10. juni 2012 #15 Skrevet 10. juni 2012 (endret) Arne Myrdal var en av de største menn som noensinne har vært i Norge. Han var hva, sa De? Arne Myrdal hadde sine meningers mot. Det hadde han. Men en av Norges største menn noen sinne, var han vel ikke. Jeg tror ikke man kommer til å kreve en statlig begravelse, for å si det sånn. Edit: Hmm...Jeg mente det var noe som skurret her, ja. Tråden er fra 2007 og mannen har vært død lenge. Er det noen spesielle grunner for å dytte denne tråden opp, nå? Som en viss rettsak i et bestemt tinghus, perchance..? Endret 10. juni 2012 av notetur nomen 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #16 Skrevet 10. juni 2012 Nei, Arbeiderpartipolitikeren og terroristen Arne Myrdal er det ingen som savner.
Gjest Arve Sumvold Skrevet 10. juni 2012 #17 Skrevet 10. juni 2012 Nei. Håper du er ironisk nå? Å være rasist er det samme som å være nazist? Hva med muslimer som ønsker død over hvite? Er de nazister da? Hva med svarte som utøver rasehat mot hvite? Er de nazister? Hva med jøder som hater muslimer? Er de nazier? øhhh.. Det du sier er at utelukkende ikke-jødiske hvite kan være rasister?
Gjest notetur nomen Skrevet 10. juni 2012 #18 Skrevet 10. juni 2012 Håper du er ironisk nå? Å være rasist er det samme som å være nazist? Hva med muslimer som ønsker død over hvite? Er de nazister da? Hva med svarte som utøver rasehat mot hvite? Er de nazister? Hva med jøder som hater muslimer? Er de nazier? øhhh.. Det du sier er at utelukkende ikke-jødiske hvite kan være rasister? Psst. Det er fem år siden dette her ble sagt.... 1
Mann 42 Skrevet 10. juni 2012 #19 Skrevet 10. juni 2012 (endret) Håper du er ironisk nå? Å være rasist er det samme som å være nazist? Hva med muslimer som ønsker død over hvite? Er de nazister da? Hva med svarte som utøver rasehat mot hvite? Er de nazister? Hva med jøder som hater muslimer? Er de nazier? øhhh.. Det du sier er at utelukkende ikke-jødiske hvite kan være rasister? Jeg mener altså IKKE at det ikke er mulig å være rasist uten å være nazist også. Les det en gang til. Bare for ordens skyld. Doble benektelser kan være en utfordring, men du lærer nok mer om det når du begynner i femte klasse. Endret 10. juni 2012 av Mann 42
Brunhilde Skrevet 10. juni 2012 #20 Skrevet 10. juni 2012 Nei, Arbeiderpartipolitikeren og terroristen Arne Myrdal er det ingen som savner. Han trakk seg fra AP en gang på 60-tallet fordi han ikke fikk gjøre som han ville. Men det var et godt, og så forgjeves, forsøk på feilinformasjon. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå