Gjest Gjest Skrevet 18. august 2007 #1 Skrevet 18. august 2007 Er det lurt å vente noen måneder med å kjøpe hus? Har inntrykk gjennom media av at prisene faller og at høst/november er den beste tiden å kjøpe hus på? Noen som har synspunkt på dette?
NancyPants Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Husprisene faller nok ikke. Så lenge markedet er preget av optimisme både fra forbrukernes og økonomenes kant er det null sannsynlighet for prisfall på boligmarkedet. Prisene har steget de første to kvartalene i år som alltid, så hvor du får tanken om prisfall fra er for meg uforståelig.
*Mina* Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 Media har sagt i flere år at husprisene vil gå ned, men til nå har de bare steget og steget og steget litt mer. Leiligheten vår steg med over 100 000 på under to måneder. Derfor ville jeg ikke ventet, for du kan risikere at de går opp i stedet
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #4 Skrevet 19. august 2007 Det forventes et fall i boligprisene. På landsbasis har boligprisen falt 2,2% siste måneden. Boligrenta stiger sannsynligvis til 6.75-7% neste vår. Det blir vanskeligere å få lån til pipa fordi bankene frykter tap. Folk som har hatt avdragsfrie lån kan få problemer når den avdragsfrie perioden tar slutt. Refinansiering til lavere rente blir umulig hvis boligprisene ikke stiger mer. Investorer begynner å selge unna fordi de frykter tap og tilbud blir større enn etterspørsel. Men det er vanskelig å spå hvordan boligmarkedetvil se ut om to år.
Brunhilde Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Prisene er som regel noe lavere i sommermånedene enn ellers, vil tro at prisfallet gjest skriver i stor grad skyldes dette. Ellers forventes nok prisen på bolig å stige mindre, kanskje holde seg på dagens nivå, men dette avhenger jo også noe av boligens beliggenhet. Hva som skjer med renta er vel usikkert, i USA har de satt renta ned igjen, og noe særlig høyere rente enn 7% tror jeg ikke vi behøver å frykte med det første. Ellers er jeg enig med gjest, det er vanskelig å spå hvordan ting ser ut om 2 år.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Avisene skal jo ha noe å skrive om, slik at de selger flere aviser og tjener penger. At boligmarkedet et godt stoff er det vel ikke noe tvil om. Derav kommer de stadige oppslag om boligprisene, fordi det er noe folk interesserer seg for, og derfor lett fanger oppmerksomheten til leseren. Jeg tror ikke på noe fall i boligprisene framover heller, folk må jo bo et sted. Og med de høye boligprisene som er, så handler folk en bolig de ofte ikke ønsker å bo i over lengre tid, men for å få innpass i boligmarkedet. Dermed ønsker de å flytte på seg etter noen år, og må igjen ut å handle bolig. Det sier seg selv at etterspørselen i et slikt marked, bare vil føre til enda større etterspørsel. Mitt råd er enkelt, handle den boligen du ønsker deg, så snart du har råd til det. Så får du være med på karusellen du også.
Gjest Tweek Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 Jeg tviler på at dem vil falle, men heller være på det nivået det er på nå..
Kykkelikokos Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Jeg har hørt at husprisene vil synke, men at leilighetesprisene vil forbli høye/fortsette å stige. Vet ikke om dette stemmer da.
bella domina Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Tror prisene kan synke 2-3 % i høst, og så vil de gå oppover igjen. Tror ikke de vil synke så mye at det lønner seg å sette seg på gjerdet og vente på "gode kjøpertider".
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 Jeg tror de vil synke, i og med at økonomien sakker farten både her og i statene. Men boliger faller saktere i verdi enn andre ting, så om de synker i noenlunde samme fart som de har gjort når prisene har sunket før, vil det ta 5 år eller så før de når et bunnivå.
Paradokset Skrevet 21. august 2007 #11 Skrevet 21. august 2007 De vil selvfølgelig falle...på ett eller annet tidspunkt. Og de aller fleste vil nekte å innse det før det er "for sent". Det ligger i krakkets natur. Men jeg tviler på at de vil falle med det første.
Paradokset Skrevet 21. august 2007 #12 Skrevet 21. august 2007 Men boliger faller saktere i verdi enn andre ting Enn hva? På slutten av 80-tallet fallt de over 50 prosent på fem år.
Gjest -eline- Skrevet 21. august 2007 #13 Skrevet 21. august 2007 Det første som faller er nok hytteprisene og bruktbåtprisene... Ser ikke ut til at det går nedover her vi bor i hvertfall (rett utenfor Oslo), de leilighetene jeg har fulgt med på de siste ukene har gått 250-300.000 over takst. Men klart, på steder med lavere tilflytningstall så kan nok boligmarkedet stå mer stille om renta øker. Noe krakk tror jeg ikke på, til det er økonomien for god (til sammenligning med feks UK hvor prisene er høyere og kjøpekraften gjennomsnittlig atskillig lavere).
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2007 #14 Skrevet 21. august 2007 Enn hva? For eksempel aksjer, spareobligasjoner, oljepriser, gull og det meste annet folk kan finne på å investere i. På slutten av 80-tallet fallt de over 50 prosent på fem år. Nettopp.
Emariel Skrevet 22. august 2007 #15 Skrevet 22. august 2007 Jeg ville absolutt ikke sittet på gjerdet og ventet på denne nedgangen som disse boligkrakk entusiastene roper så høyt om. Da er jeg redd du bare vil tape en masse penger i lengden! Jeg kjøpte min første leilighet for tre-fire år siden, og da var det også en rekke advarsler om mulig boligkrakk og nedgang i markedet. Det gjorde meg nervøs som f...., men jeg var drittlei av å kaste bort penger på å leie. Og angrer ikke på det kan du si. Historisk sett så har boligpriser gått jevnt og trutt oppover til tross for ulike korreksjoner -så om du frykter en nedgang så er det ikke verre enn å kjøpe en bolig du kan sitte med i de årene den eventuelle nedturen varer. Men jeg ville ikke vært så redd for det akkurat nå. Hvis du finleser artikler om boligmarkedet så vil du se at det bygges for lite til at prisene vil kunne gå ned. Rentene er i ferd med å nå toppen -og med et nivå på rundt 6 % rente blir det neppe nedgang i boligprisene. En må opp i et tosifret tall for å skape krise. I tillegg er det fremdeles store fordeler ved å eie fremfor å leie -blant annet rentefradragsmulighetene. Arbeidsledigheten er svært lav også, så situasjonen kan ikke akkurat sammenliknes med 80-tallet. Hvert år har er det en liten nedgang i sommermånedene, og det har ikke vært noe særlig større nedgang enn normalt denne sommeren. Men det skrives mye om nedgangstider pga renteøkninger, og mye fordi journalistene trenger oppsiktsvekkende stoff som kan selge aviser. Og det finnes en gjeng mennesker som spår boligkrakk bare fordi de ønsker det skal skje selv -siden de ikke er inne i markedet enda. At bankene er mer forsiktige nå er kun et sunnhetstegn, men det betyr ikke at prisene skal ned. Det betyr vel heller at vi kan forvente og håpe på en mer naturlig prisvekst enn tidligere. Vi skal over til en større bolig nå i vinter, og skal selge vår leilighet. Meglere sier at det er like bra trykk i markedet som før, og tar du en liten runde på finn.no så kan du se at mange leligheter går til over takst.
Paradokset Skrevet 22. august 2007 #16 Skrevet 22. august 2007 Hvis du finleser artikler om boligmarkedet så vil du se at det bygges for lite til at prisene vil kunne gå ned. Så skråsikker du er. Det bygges 30.000 boliger i Oslo og de kommende ungdomskullene er mindre enn de foregående. Rentene er i ferd med å nå toppen -og med et nivå på rundt 6 % rente blir det neppe nedgang i boligprisene. En må opp i et tosifret tall for å skape krise. Jeg er imponert over glasskulen din. Og det finnes en gjeng mennesker som spår boligkrakk bare fordi de ønsker det skal skje selv -siden de ikke er inne i markedet enda. Samtidig som det finnes cirka 100 ganger så mange som ønsker å opprettholde veksten for enhver pris - nettopp fordi de har personlig interesse av det. At bankene er mer forsiktige nå er kun et sunnhetstegn, men det betyr ikke at prisene skal ned. Det betyr vel heller at vi kan forvente og håpe på en mer naturlig prisvekst enn tidligere. Forsiktige? Utlånsveksten til private husholdninger øker stadig. Opp 14,7 prosent siste år. Vi skal over til en større bolig nå i vinter, og skal selge vår leilighet. Meglere sier at det er like bra trykk i markedet som før, og tar du en liten runde på finn.no så kan du se at mange leligheter går til over takst. Så verken megler eller dere har noen interesse i markedet og av at prisene holder seg høye?
Emariel Skrevet 22. august 2007 #17 Skrevet 22. august 2007 Til Paradokset -det virker som du er mer interessert i å provosere MEG enn å holde deg saklig og si noe om boligmarkedet. At det bygges færre boliger enn tilveksten av innbyggere skulle tilsi baseres nok på mer enn bare ungdomskull (studere litt demografi kanskje?) Er du virkelig så fjern at du tror det er JEG som sitter med en glasskule angående rentenivået? Hvis du leser litt fra økonomiske tidsskrifter og følger med på hva som skjer i rentemarkedet så hadde du kanskje skjønt litt mer. Det forventes at sentralbanken i USA vil sette ned renten på neste møte, og at europeiske banker vil følge i samme spor. Norges Bank har også uttalt i de siste dagene at dette vil kunne endre rentebanen og at forventet rentetopp kan bli noe lavere enn de har gått ut med tidligere. Uansett hva som skjer så opereres det med en forventet rentetopp på rundt 6,5 % -og det vil neppe justere ned prisene i boligmarkedet. Selvsagt finnes det mennesker som vil opprettholde prisnivået vi har i dag Hvis prisene skulle falle så drastisk som gjerdesitterne håper på så vil det bety økonomisk ruin for en rekke mennesker (på kort sikt), og det har mange negative effekter -både samfunnsøkonomisk og sosialt sett. Det man kan håpe på er vel en litt lavere prisvekst eller mer utflatning, slik at man ikke får en boble senere! (Står om utviklingen av boligprisene de siste 200 årene her forresten: http://www.dinside.no/php/art.php?id=386011&=katnav) Utlånsveksten på 14,7 % er fra 1. kvartal 2007. Det jeg snakker om er en innstramming som har skjedd nå nylig! (Basert på uttalelser fra kontakter) Jeg har aldri prøvd å gi noe inntrykk av at jeg er upartisk i denne saken. Selvsagt er jeg interessert i å få en god pris for boligen min -akkurat som de som ikke eier bolig er interessert i et krakk! Poenget mitt var ikke å blåse opp noe bare fordi JEG har interesse av at akkurat dette skal skje!!!! Poenget var heller at det er tegn i markedet på at prisveksten vil vedvare, eller stabilisere seg -og at prisene ikke vil falle drastisk. Poenget var også å få med at det er så utrolig mange som lager ståhei over ingenting -googler man ordet boligkrakk så skjønner en vel hva jeg mener - det har vært ropt varsku om det i alle år -akkurat som Jehovas Vitner varsler at verdens undergang er nær hver gang de banker på en dør. Her er en artikkel fra 2005 som like gjerne kunne vært skrevet i 2007. Mulig du forstår poenget mitt da??? http://www.dinside.no/php/art.php?id=215749
Paradokset Skrevet 22. august 2007 #18 Skrevet 22. august 2007 (endret) At det bygges færre boliger enn tilveksten av innbyggere skulle tilsi baseres nok på mer enn bare ungdomskull (studere litt demografi kanskje?) Det er din påstand. Underbygg den. Er du virkelig så fjern at du tror det er JEG som sitter med en glasskule angående rentenivået? Oj. Nå ble jeg redd. Du uttaler deg med sikkerhet. Hvis du leser litt fra økonomiske tidsskrifter og følger med på hva som skjer i rentemarkedet så hadde du kanskje skjønt litt mer. Det forventes at sentralbanken i USA vil sette ned renten på neste møte, og at europeiske banker vil følge i samme spor. Norges Bank har også uttalt i de siste dagene at dette vil kunne endre rentebanen og at forventet rentetopp kan bli noe lavere enn de har gått ut med tidligere. Uansett hva som skjer så opereres det med en forventet rentetopp på rundt 6,5 % -og det vil neppe justere ned prisene i boligmarkedet. "Det forventes"...."de vil kunne"...... Tror du noen på midten av 80-tallet ventet at man skulle ha en rente på 14 prosent i løpet av noen få år? Du uttaler deg veldig skråsikkert ute å egentlig ha noen dekning for det. Utlånsveksten på 14,7 % er fra 1. kvartal 2007. Det jeg snakker om er en innstramming som har skjedd nå nylig! (Basert på uttalelser fra kontakter) Banken har lånt ut mer enn lønnsveksten jevnt over relativt lang tid. Jeg venter på å se innstramningen. Og om den kommer; er det kanskje et hint om at banken vil sikre seg? Poenget var også å få med at det er så utrolig mange som lager ståhei over ingenting -googler man ordet boligkrakk så skjønner en vel hva jeg mener - det har vært ropt varsku om det i alle år -akkurat som Jehovas Vitner varsler at verdens undergang er nær hver gang de banker på en dør. Jeg vet ikke helt jeg. Om vi skal begynne å telle så tror jeg artiklene med "Bolig-bonanza" etc har dominert de siste 10-årene. Forøvrig har jeg aldri hevdet at det kommer noe krakk i morgen, men det kommer. Kanskje får vi en korreksjon. Kanskje får vi et krakk. Jeg bare reagerer på den uhemmede troen på uendelig vekst. Endret 22. august 2007 av Paradokset
Gjest Skrevet 22. august 2007 #19 Skrevet 22. august 2007 Jeg tror som noen andre over her, at boligene kanskje faller litt, men at leilighetene stiger som bare fy.. Skal selge leilighet snart og regner med at den kommer til å stige en god del etter hva sambo kjøpte den for.. Leiligheten ved siden av ble nå solgt for 200000 mer enn hva den ble solgt for for et år siden..
bella domina Skrevet 22. august 2007 #20 Skrevet 22. august 2007 Her har vi paradox på bærtur Når du ser på befolkningsvekst, må du i tillegg til ungdomskull se på fortetning i storbyer f.eks. Den er stor, og det er en langsiktig trend. At det er lite i økonomien som skal tilsi lånerenter på 14% er et fakta. Det var det ikke i 88, da var det overoppheting, og mange så det. Den internasjonale økonomien er ikke slik i dag, men det er klart det KAN skje. Du KAN vinne i lotto også - det er nok LITT større sjanse for en krakk i norsk økonomi. Bankene har strammet inn. Det betyr ikke at de låner ut færre kronestykker, men at de sikrer seg bedre, sjeldnere låner ut 120% av panteverdi og mer enn de er sikre på at forbruker kan betjene. Fordi de ikke forventer 20% årlig vekst i boligprisene - det er det ingen som gjør. Min spåkule sier korreksjon i høst - kanskje ned 1-2% totalt, så en årlig vekst på ca 5% i årene som kommer. Lånerente under 7%, fortsatt sterkt arbeidsmarked og privatøkonomi. Min spåkule dannes av å lese det som skrives, og snakke med de som kan mye mer enn meg om økonomi. Ikke drømmer - isolert sett ville jeg tjent på en reduksjon i boligpriser, da jeg tjener godt og gjerne skulle flyttet inn i noe som er MYE dyrere enn det jeg har i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå