Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 18. august 2007 #1 Skrevet 18. august 2007 hei, her kommer noen spørsmål fra meg.. jeg trenger hjelp.. nå har vi bestilt kirke til 080808, var på kirkekontoret, de sa vi kunne komme tilbake til klokkesett, men de skulle ringe visst det dukket opp noen andre som og ville gifte seg den dagen, for da hadde vi førsterett til å bestemme.. blir nok etter kl 16 pga det er en fredag.. kan jeg stole på at han vi snakket med har satt av den datoen? etter det jeg har hørt, skal vi ikke snakke med en prest før ca 2 uker før bryllupet? jeg synes det var i seneste laget, men ikke vet jeg.. hva skal vi snakke med presten om, bli enige om? får vi prøve i kjerka? får vi bare tildelt en prest? hva med sanger i kjerka, er det noen vi må ha? inngangs sang da, opp gulvet? er det presten vi snakker med det om? hva med kirkeprogram da, er vel vanlig å ha det? hvordan ordne det? er vel i seneste laget å ornde det 2 uker før dagen? tenkte visst vi skulle sankke med presten da, og bli enige om programmet i kirka, sanger osv? er det ikke det som skal stå i et slik kirkeprogram? vi vil gjerne velge ut det selv, hvordan det skal se ut, vil ha noe likt utsenede som invitasjoner, bordkort osv.. vi har lyst at de spiller en kjærlighets sang eller to, som vi bestemmer.. kanskje når sermonien er ferdig eller når vi går ut.. er det presten som bestemmer hva han skal snakke om under sermonien, bønnen? skal vi betale noe til kirka? presten? kirkeprogram, eller ordner vi det selv? jeg vil gjerne ordne det som jeg kan ornde nå, selv om vi nok har god tid.. har vi ikke det?
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2007 #2 Skrevet 18. august 2007 hei, her kommer noen spørsmål fra meg.. jeg trenger hjelp.. nå har vi bestilt kirke til 080808, var på kirkekontoret, de sa vi kunne komme tilbake til klokkesett, men de skulle ringe visst det dukket opp noen andre som og ville gifte seg den dagen, for da hadde vi førsterett til å bestemme.. blir nok etter kl 16 pga det er en fredag.. kan jeg stole på at han vi snakket med har satt av den datoen? etter det jeg har hørt, skal vi ikke snakke med en prest før ca 2 uker før bryllupet? jeg synes det var i seneste laget, men ikke vet jeg.. hva skal vi snakke med presten om, bli enige om? får vi prøve i kjerka? får vi bare tildelt en prest? hva med sanger i kjerka, er det noen vi må ha? inngangs sang da, opp gulvet? er det presten vi snakker med det om? hva med kirkeprogram da, er vel vanlig å ha det? hvordan ordne det? er vel i seneste laget å ornde det 2 uker før dagen? tenkte visst vi skulle sankke med presten da, og bli enige om programmet i kirka, sanger osv? er det ikke det som skal stå i et slik kirkeprogram? vi vil gjerne velge ut det selv, hvordan det skal se ut, vil ha noe likt utsenede som invitasjoner, bordkort osv.. vi har lyst at de spiller en kjærlighets sang eller to, som vi bestemmer.. kanskje når sermonien er ferdig eller når vi går ut.. er det presten som bestemmer hva han skal snakke om under sermonien, bønnen? skal vi betale noe til kirka? presten? kirkeprogram, eller ordner vi det selv? jeg vil gjerne ordne det som jeg kan ornde nå, selv om vi nok har god tid.. har vi ikke det? Måtte bare det du skrev her å se på når jeg skal svare eller så glemmer jeg alt.... Du kan nok helt sikkert stole på at kirken er satt av, men om du får det etter kl 16, vet jeg ikke der vi giftet hos var den siste vielsen kl 15, tror jeg... pga va rbeidstiden til prest, kirketjener osv... vi snakket med presten en tirsdagen før bryllupet. men hadde da hatt en telefonsamtale litt før hvor vi ble enige om salmer osv. det var vi som lagde kirkeprogrammet så vi bestemte selv hvordan det skulle se ut, men fikk noen gamle av kirketjeneren for å ha en slags mal, og for å se hva som skjedde når.... Det er vel vannlig med en inngans marsj og en utgangsmarsj, og ca 2-3 salmer. og så kan man ha musikk innslag( dvs romantiske sanger osv) de fleste kirker krever vel at man må ha "live" musikk i kirka. Man kan vel også ha andre innslag hvis man ønsker det, diktlesning. osv.... vi avtalte all musikken med presten men også med organisten, han skulle hatt dette ca en måned før vielsen, men de måtte skaffe en vikar så det ble vel en uke før bryllupet... men det er bare å ringe kirkekntoret å spørre.... vi fikk en avtale vi skulle skrive under ca 2-3 måneder før brylupet og da fulgte det også med en brosjyre om hvordan ting fungerte i den kirka, hvem man skulle kontakte, hvordan det var lov å pynte i kirka( mange kirker har strenge restriksjoner på blomsterpynt ) hva presten prater om bestemmer han nok selv, men vi fikk i alle fall være med å bestemme skriftlesningen, og vi fortalte han jo hva som betydde noe for oss osv... Han kjente mannen min fra før så det var litt lettere... Han spurte oss litt om hvorfor vi hadde valgt hverandre osv. og det var det han pratet om pluss litt til... Når det gjelder betaling spørs det om dere bor der dere skal gifte dere, hvis dere skal gifte dere i en kirke dere ikke sokner til må dere trolig betale for det, vi betalte 1000,- for kirka, 500,- for organisten og 500,- for kirketjeneren.. Presten måtte vi skaffe selv siden vi ikke hørte til den menigheten og det skulle vi egentlig betale 1175,- men han gjorde det som en bryllupsgave... kirkeprogram lager dere selv, så det betaler dere selvsagt for, men bestemmer jo selv hva da.. Når det gjelder presten får dere nok tildelt en dersom dere tilhører menigheten ( dvs bor i området) om dere får prøve i kirka tror jeg variere litt, vi hadde samtalen med presten i kirka, og han forlarte litt og fulgte meg opp til alteret slik at jeg skulle vite hvor jeg skulle gå, stå osv... men vet om en del som ikke får gjort dette... du må nok bare ringe å spørre kirka.... men det haster ikke.. du har veldig god tid på deg..... mye av det får du ikke gjort enda.og gjør du det er det sansynelig at du ombestemmer deg før dagen kommer... så slapp av og bruk heller litt tid på å finne ut stilen på bryllupet osv. pluss å bestille lokaler.... kan være like lang ventetid på de mange ganger som på kirke.... lykke til
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 18. august 2007 #3 Skrevet 18. august 2007 glemte å si, har bestilt lokale og, og frisør til meg og forlover noe annet jeg bør bestille i god tid? tenkte hudpleie og noen til å fikse neglene mine.. blomster i kirka, er det vanlig? bestiller en det når en bestiller brudebuketten, små buketter til bruggommen, forlovere, evt barn, og så skal vi vel ha noen oppsatser på bordene? kan vi tenne lys sammen? må vi ha en inngangs og utgangs marsj som de bestemmer? tenkte å gå ut til en fin kjærlighets sang.. hørte og noen som snakket om at det var noen parpirer en ikke kunne fylle ut før 4 mnd før bryllupet? noe for oss og forloverne? han vi snakket med på kirkekontoret sa vi kunne hente det på folkeregisteret eller liknings kontoret, visst jeg ikke husker feil? ååå, er så mange spørsmål og tanker som svirrer i hodet, he he vet vi nok har god tid, men jeg har ikke lyst å stresse, men ordne ting i god tid, det som kan ordnes.. vi skal ha festen på et hotell, så vi skulle komme tilbake å snakke om menyen og annet.. når vi skal ha det der, så ordner de vel alt? men vi må nok ordne kaker? noe annet? drikke? må vel ha drikke av de? de dekker vel bordene slik vi vil ha dem? vi må kanskje ordne duker, kjøpe inn servietter, lys? hva med evt snacks, peanøtter, må kanskje ha de hotellet har? vi vil ikke ha åpen bar, vil ikke at folk skal drikke seg dritings, da kan de heller gå til byen.. vi ha litt drikke, kan vel betale for noen drinker til hver, og så får de til maten og kaffe? resten kan de vel kjøpe selv i baren? siden det er på hotell, ordner de vel med en som står i baren? kanskje de ordner med musikk og? jeg har funnet ut at jeg vil ha en rent og romantisk bryllup, lyse farger, sølv, lyse rosa, hjerter vil kjolen, programmet i kirka, buketten, blomster, borddekking, navneskilt, program og meny skal ha samme stil tostmaster, når bestille det? hvor finne en god? ordner de med musikk og eller bør vi lei inn en dj og? jeg har en god bok jeg kan kikke i, så får se om jeg og finner noen svar det.. jeg vil gjerne at min forlover skal stå i stil med meg, ang farger og klær, samme med hans forlover, at de står i stil, alle sammen.. kanskje vi bør betale klær for de da? tror vi skal ha med noen barn, de må vi vel betale for? evt leie? hvor? trenger vel ikke være dyre bryllups kjoler og dress? jeg vil kjøpe meg en ny kjole men min kjære kan kanskje bare leie en dress, og forlover og? evt barn? tenkte å gå innom en blomsterbutikk å se på buketter, bare kikke litt, er vel lt for tidlig å bestille nå? vet sånn ca hvordan jeg vil ha den, farger og slik.. og så vil jeg ha like farger til bruggommen, forlovere og evt barn, og i kirka, og som skal stå på bordene.. vi tenkte å ha koldtbord, er det da dessert bord etterpå? når bestille bryllups kaken? evt hvor? de andre kakene kan vel familie bake? må kanskje ha kransekake og, bestille det? herregud, tar jo aldri slutt med spørsmål, he he vi blir ca 50 gjester, er det et stort bryllup? vi kjenner en som har vært fotograf, som vi tenkte kunne ta bilder for oss og evt filme hele dagen, samt bryllups bilder.. skal så klart betale han.. hvis ikke, bør vi kanskje bestille fotograf snart? er det vanlig å betale eller gi noe til forloverne, barn, familie og folk som evt hjelper til? vi vil gjerne det.. og ja, slik gaveliste, når ordne det, hva vi ønsker oss? høres så ego ut, men er vel vanlig? utdriknings lag, det er vel noe de fleste forlovere ordner, jeg forventer ingenting, samt forventer ingen hjelp, og evt peng, men blir så klart gald visst noe dukker opp utdrikningslaget bør vel være et par uker før dagen? er det ikke hos frisøren jeg tar på kjolen? sminker de meg der? eller må jeg bestille noen til å sminke meg.. vil ikke være oversminket, så det glinser av meg.. jada, jeg maser mye kommer gjerne tilbake med noen spørsmål, he he.. og ja, bryllups kjolen.. jeg vil gjerne ha en lys, ikke helt hvit tror jeg.. kunne godt tenke meg med noe svart eller rosa mønster på, finnes det? vil ikke være som alle andre, he he.. må forresten være i god størrelse, for jeg er fyldig og så må den være slik at den evt kan sys inn eller ut, alt ettersom, og kan bruke visst jeg blir gravid.. tenkte på en agape kjole.. men de er kanskje ikke store i størrelser.. bor i rogaland, så får kikke litt på noen salonger.. hørte det var en på bryne som var god.. håper å finne en som jeg kan se fin i, som passer min fasong.. hvor vanlig er det med slør? jeg vil gjerne ha slik tiara på hodet.. bryllups sko, må det være med høye hæler? jeg klarer ikke gå på slik? kan vel ha noe ballerina sko, er vel ingen som der de under kjolen? nei, nå må jeg slutte å mase.. jaja, godt å få ut noen tanker og spørsmål
rusketulla Skrevet 18. august 2007 #4 Skrevet 18. august 2007 Oi, det var mange spørsmål Kjenner meg igjen sånn helt i begynnelsen av planleggingen altså Hvis du bruker søkefunksjonen her på forumet får du opp spørsmål som er diskutert tidligere, kan tenke meg at alt du lurer på allerede står i tråden et sted Hvis dere skal ha festen på hotell bør dere snakke med de, mange av spørsmålene du stiller kan ikke vi her svare på fordi det er opp til hotellet Det viktigste å bestille i god tid er kirke og lokale, jeg ville bestilt tid i kirka snart fordi fotograf og middag avhenger av når vielsen er. Alt det andre som må gjøres er det ingen hast med, men det er veldig greit å begynne å bestille så mye som mulig, for deres egen del. Greit å slippe å stresse med det. Nå skal jeg se på Greys, så kan jeg svare mer etter på
rusketulla Skrevet 18. august 2007 #5 Skrevet 18. august 2007 Blomster i kirka er vanlig, dette bestemmer dere selv. Bestill sammen med de andre blomstene dere skal ha. Spør presten om det med lys. Det er deres vielse, så dere bestemmer mye. Men noen regler er det som må følges. Tror nok lys går fint. Dere bestemmer hva slags musikk dere vil ha, også inngang og utgang. Hvis dere vil spille cd må dere høre med presten om det er ok. Man må også ha 2-3 salmer, men dere kan selv velge hvilke. Papirene er en erklæring forlovere skriver under på, og en dere skriver under på. Handler om at ekteskapet mellom dere er lovlig og frivillig. Det er ikke avansert. Husk skjema for navneendring også hvis dere skal bytte etternavn. Søk, så finner du de på nett til å skrive ut. Vi valgte fri bar, men det er opp til dere hva dere ønsker. Vi er veldig fornøyde med det, hadde en kjempemorsom fest! Ingen rølping, men bra stemning. Synes det er kjipt hvis folk må betale for seg selv, men det er det jo mange delte meninger om.. Det er opp til dere. Toastmaster pleier å være en av gjestene. Man kan leie profesjonell, men det er ikke veldig vanlig. Vet ikke hvor du får tak i -søk. Hvis dere setter krav til klær bør dere være villige til å betale for det også. Det meste kan leies, både til dere og forlovere. 50 gjester er ikke stort bryllup. Jeg anbefaler profesjonell fotograf, man får mye bedre bilder da. Lurt å få noen dere kjenner til å filme, det er koselig etterpå. Det blir nok ikke forventet at dere gir en gave, men har dere lyst vil de nok synes det er koselig. Blomstene dere pynter med kan også gis bort etter festen Ønskeliste må dere skrive, folk vil kjøpe gave til brudeparet og det er fint å vite hva dere ønsker dere. Gå i forskjellige butikker og titt. Det haster ikke, men når innbydelsene er sendt ut vil dere nok få spørsmål om hvor det ligger ønskeliste. Maggie Sottero har noen kjoler med mønster i farger, synes de er lekre. Mange brudekjoler har svært god holdineffekt. Hvis du ikke er sikker på hvilken størrelse du er når du gifter deg, anbefaler jeg deg en kjole med snøring i ryggen, da kan du tilpasse på dagen (må selvfølgelig tilpasses i forveien også, men da snøres du så kjolen sitter bra). Slør er vanlig, men det bestemmer du. Man kan fint ha både tiara og slør. Brudesko bør være litt hæl på, man får en mye finere holdning med en gang. Hælene trenger ikke være høye.¨
Pastor Knut Skrevet 18. august 2007 #6 Skrevet 18. august 2007 hei, her kommer noen spørsmål fra meg.. jeg trenger hjelp.. nå har vi bestilt kirke til 080808, var på kirkekontoret, de sa vi kunne komme tilbake til klokkesett, men de skulle ringe visst det dukket opp noen andre som og ville gifte seg den dagen, for da hadde vi førsterett til å bestemme.. blir nok etter kl 16 pga det er en fredag.. kan jeg stole på at han vi snakket med har satt av den datoen? etter det jeg har hørt, skal vi ikke snakke med en prest før ca 2 uker før bryllupet? jeg synes det var i seneste laget, men ikke vet jeg.. hva skal vi snakke med presten om, bli enige om? får vi prøve i kjerka? får vi bare tildelt en prest? hva med sanger i kjerka, er det noen vi må ha? inngangs sang da, opp gulvet? er det presten vi snakker med det om? hva med kirkeprogram da, er vel vanlig å ha det? hvordan ordne det? er vel i seneste laget å ornde det 2 uker før dagen? tenkte visst vi skulle sankke med presten da, og bli enige om programmet i kirka, sanger osv? er det ikke det som skal stå i et slik kirkeprogram? vi vil gjerne velge ut det selv, hvordan det skal se ut, vil ha noe likt utsenede som invitasjoner, bordkort osv.. vi har lyst at de spiller en kjærlighets sang eller to, som vi bestemmer.. kanskje når sermonien er ferdig eller når vi går ut.. er det presten som bestemmer hva han skal snakke om under sermonien, bønnen? skal vi betale noe til kirka? presten? kirkeprogram, eller ordner vi det selv? jeg vil gjerne ordne det som jeg kan ornde nå, selv om vi nok har god tid.. har vi ikke det? Det er fullt mulig å be om en samtale med presten for å få klarhet i alt det man lurer på vedrørende kirkebryllup.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 tusen takk for alle svar og for at dere orket å lese alt litt klokere nå, får lese meg litt til resten
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Hadde jeg vært deg hadde jeg skrevet ned alle spørsmålene og sortert de, dvs kirke/prest, blomster, mat, hotell osv. når du har gjort det tar du en skikkelig ringerunde, så får du svar på det meste.... Det er så mye som variere fra sted til sted... i vår kirke var det strenge begrensninger på hvordan man kunne pynte med blomster, andre steder kan man dekke kirka med blomster hvis man vil, noen prester er strenge på hvordan de vil ha det, mens andre igjen lar brudeparet bestemme det meste... osv.... hvis du har bestilt lokalet har du sikkert også et navn på en du kan kontakte der, ring og spør om alt fra mat til duker, noen steder ordner alt slik( blomster på bordene, servietter, duker lys osv..) andre steder kan du gjøre det selv, noen steder har restriksjoner på å ta med mat inn mens noen synes det er greit.... Koldtbord er helt greit, vi hadde det selv, og det fungerte kjempefint, siden vi hadde så mange kresne gjester, hvis hotellet leverer dette er det jo greit.... Kjøp deg et blad eller noe slikt , der er det gjerne informasjon om alt du trenger å vite, og veldig ofte en huskeliste med informasjon om når du må gjrøe ting.... Når det gjelder papirene man skal sende inn er det som en skrev forlovererkleringer osv.. får at ekteskapet skal prøves og du skal få tilbake papirene som presten skal ha.... Disse er kun gyldige i 4 måneder, slik at jeg sendte inn våre akkurat 4 måneder før bryllupet slik at vi ikke skulle få de tilbake for tidlig.... Når det gjelder ting som slør tiara osv er det en smakssak,, dvs du bestemmer!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå