Gjest Gjest_Anita_* Skrevet 18. august 2007 #1 Skrevet 18. august 2007 Begge foreldrene mine elsker å lage mat, og maste aldri om at jeg måtte hjelpe til med matlaging når jeg bodde hjemme. Da syntes jeg det var supert å få maten servert, og bare hjelpe til med oppvasken etterpå. Men nå angrer jeg på at jeg ikke hadde interesse for matlaging i det heletatt. Å sette chips eller grandiosa i ovnen, koke spaghetti og makaroni og posesauser er liksom hoveddelen av det jeg får til på kjøkkenet. Jeg har en pose brokkoli- og blomkålblanding som ligger i fryseren. Den skal jeg klare å legge i ildfast form og legge ost oppå, så det blir en fin grateng. Men hva kan jeg ha til det? Tenkte å kutte opp pølsebiter og blande inn, eller ha kylling ved siden... Hva tror dere? Håper at folk som har peiling på matlaging kan følge litt med i denne tråden og gi tips... Dette er nok ikke siste gang jeg skriver her.
Gjest Anita igjen Skrevet 18. august 2007 #2 Skrevet 18. august 2007 Jeg og samboeren min spiser endel forskjellig pålegg, og vi rekker ikke å spise opp alt før det har ligget i kjøleskapet for lenge. Vi passer på å ikke åpne for mange bokser, kartonger og forpakninger samtidig. Men plutselig er både servelat, salami og krydderskinkepakkene åpne. Hvor lenge kan de ligge i kjøleskape når de er åpnet? Ikke mer enn 2-3 dager, vel? Men hva med ost og syltetøy? Vet at det varierer veldig blant folk, selv er jeg skeptisk til ost (åpnet) som har vært i kjøleskapet lenger enn 7 dager. Vi lager middagsporsjoner som stemmer bra med hvor mye vi spiser, men det hender vi kaster noen rester. Og så har jeg litt lyst til å lage spennende retter med masse merkelige ingredienser, snodige urter og varer som veldig sjeldent brukes hjemme hos oss. Disse rettene lages nok ikke flere dager på rad, hvis jeg først setter igang, så da havner vel mye i søpla? Er det sånn hos de fleste, eller er folk flinkere til å fryse ned, eller å lage noe ut av rester og mat som blir til overs? Når vi kjøper kjøttdeig legger vi den rett i kjøleskapet så den kan brukes en annen dagen. Men det hender at vi legger den i kjøleskapet, hvis den skal brukes samme dag som den kjøpes. Hvis vi bare bruker halve pakken, legger vi resten i fryseren.. Hvor lenge kan den ligge i frysepose der? Jeg er skeptisk til å bruke den hvis det har gått mer enn 1-2 døgn...
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 18. august 2007 #3 Skrevet 18. august 2007 Salami står seg VELDIG lenge, det er en gammel konserveringsmåte. Jeg er ikke skeptisk til salami som har vært i kjøleskapet i ukesvis. Annet kjøttpålegg holder seg nok fint opptil en uke vil jeg tro, uten at jeg har tenkt over det så nøye. Osten spiser vi av til den begynner å mugne, da skjærer vi av de mugne delene og rasper opp resten og bruker på gratenger eller pizza.
Brunhilde Skrevet 18. august 2007 #4 Skrevet 18. august 2007 Frosset kjøttdeig kan ligge i fryseboksen (hvis det er en ordentlig fryseboks) i flere måneder. Når du skal bruke den tiner den fort hvis du legger posen i kaldt vann. Ost holder seg lenger enn 1 uke, minst 2-3 uker. Syltetøy kan stå i ukesvis, det er jo konservert med masse sukker. Egentlig tror jeg det du trenger er en god kokebok - kos deg, det er faktisk morsomt å lage mat når man først blir vant til det.
skrue Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Syltetøy kan stå i ukesvis, det er jo konservert med masse sukker. Etter egen erfaring vil jeg si i månedsvis. Mer enn ett halvt år. Går ikke så mye syltetøy så jeg har prøvet gammelt syltetøy nå og da og det er nesten utrolig hvor lenge det varer. Kan faktisk ikke huske å ha sett mugg på syltetøy
Brunhilde Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Etter egen erfaring vil jeg si i månedsvis. Mer enn ett halvt år. Går ikke så mye syltetøy så jeg har prøvet gammelt syltetøy nå og da og det er nesten utrolig hvor lenge det varer. Kan faktisk ikke huske å ha sett mugg på syltetøy Jeg har også syltetøy stående leeenge. Ukesvis. Mange uker, opptil 30, 40 eller 50.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå