Gå til innhold

Vasking av vinduer?

Gjest Trulselinemor

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor

Det nærmer seg vår, og det er tid for vindusvask snart.

Når jeg vasker vinduer, så bruker jeg to bøtter. Ei med rent vann og ei med salmiakk. Så vasker jeg over en gang med rent, så et par ganger med salmiakk, så med rent. Jeg bruker vindusnal for å dra av vannet fra vinduene.

Hvordan vasker dere vinduer på?

Det er forskjellig måte å gjøre det på, og alle har sikkert en grunn for at de gjør det nettopp på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest indiangranny

Jeg har to bøtter en med vann og Zalo,den andre med edikk og vann.

Vasker på vanlig måte med Zalo og vann,etter på med Edikk og vann.Tørker vinduene med avis papir og de er ikke skjoldete fordi du tar edikk i skyldevannet.

Du kan også vaske vinduet hvis det skulle være noen kuldegrader da kan du ha frostvæske i vannet.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no bøtter her i gården.

En hånd med avispapir og en hånd med MrMuscle vindusvask!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Avispapir?

Jeg har vaska vindu mange ganger, men avispapir har aldri vært en del av det...

Jeg bruker litt varerende løsninger hver gang jeg, ettersom hvor skittent vinduet er og slitt sånn.

Fra hjemme med mamma er jeg vant til vann, antakelig med ett eller annet i som jeg ikke husker hva, og vindusnal, samt ei tue (fille) til å tørke av nalen etter hver gang, og tørke rundt vinduet etterpå.

Når jeg vasket vindu på studenthjemmet der jeg bodde (ehh, altså, vaska det stort sett når jeg flytta ut derfra da. Mamma vaska det dog ved et par anledninger når hun var på besøk. Som student anså jeg ikke rene vinduer som viktig (det regna da på dem dagen etterpå likevel, dette er Bergen...), men det gjorde altså mamma.) Da ble det brukt rent vann i bøtte, vindus-spray på flaske, en våt og en tørr klut, samt engangskluter for vindu- og speilvask.

Her vi bor nå har jeg helt ærlig ikke vasket vinduer enda (vi flytta inn i sommer, og jeg er fortsatt ikke fanatisk opptatt av rene vinduer. Dette er fortsatt Bergen, jeg er fortsatt ung og ikke opptatt av slikt, og vi har en sterkt trafikert vei som nærmeste nabo til stuevindua våre uansett). Etterhvert blir det antakelig en løsning som minner om den fra studnthjemmet, alternativt anskaffer jeg en nal etterhvert (mener nå vagt at jeg har en slik, men har ikke sett den på lenge i alle fall) Jeg blir vel å vaske vinduene her i løpet av våren, muligens igjen etter sommeren, definitivt når vi flytter (men det kan jo være noen år til) og kanskje blir jeg flinkere når vi får en egen plass som jeg føler litt med "ansvar" for...

Men, tilbake til det jeg egentlig lurte på, hvorfor bruker dere avispapir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. Fordi noen sa det var bra en gang, jeg testet og det funker flott!

Grunnen til at det var så bra, det husker jeg ikke. *medlem av korttidsminneforeningen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vel, ja, jeg skjønte jo at dere bruker det fordi det skulle være bra, det var vel mer grunnen til at det skulle være bra jeg lurte på da... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avispapir er en sånn gammel, god greie og fungerer perfekt!

Ikke lorer det og vinduene blir blanke og fine.

Bruker ikke avispapir selv (lester nesten bare nettaviser).

Jeg går først over vinduene med salmiakkvann, slik at den verste skitten blir borte. Så bytter jeg vann og tørker over igjen.

Til slutt går jeg over med vinsuspuss på spruteflaske og en klut..

Så bruker jeg nal og tørker av denne med et pusseskinn.

Til slutt går jeg over kantene med et papir som ikke loer.

Men det er ikke ofte at jeg pusse vinduer egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Striper trur jeg ikke det blir av mine myke kluter heller, Starfish...

forøvrig ser jeg at mange bruker salmiakk, noe slikt har jeg ikke i hus, og har ikke tenkt å anskaffe det med det første heller. Jeg ble "tvunget" til å bruke salmiakk-vann ved vasking av filter til kjøkkenvifter på jobb (elegant jobbet jeg på en plass uten avtrekk, så jeg fikk jo pusteproblemer) Min erfaring var at oppvaskmaskinpulver var mer effektivt, og luktet vesentlig mindre. Men, det vil jeg vel neppe bruke til vindusvask, nettopp grunnet dette med striper da. MEn synes vanlig såpevann, evt rent vann og slike vindus-pusse-ting funker greit nok jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Luth

Helt enig med Ivanka, nylonvask og mikrofiberklut er tingen! Ingen skylling eller noe som helst. Jeg vasker faktisk vinduene etter det er blitt mørkt på kvelden og det blir aldri striper, bare kjempefint og blankt. Jeg er faktisk blitt spurt flere ganger hva trikset er og nå vet dere det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet var oppe i FBI på Nrk1 for noen uker siden. Ekspertisen anbefalte salmiakkvann tilsatt zalo. Salmiakken tar fettet og zalo gjør vinduene blanke. Sjekk linken for flere tips.

www.nrk.no/programmer/tv/fbi/2586801.html

Siterer fra NRK sine sider:

En blanding av oppvaskmiddel og salmiakk er bra. Oppvaskmiddelet gir vinduet glans og salmiakken løser opp fett.

Skal man ikke ha vann oppi dette? :o Bare salmiakk og oppvmdl(og er det zalo de mener, eller er det feks Sun?) Jeg blir lettere forvirret jeg. Men har nå bestemt meg, om det ikke regner i morgen skal jeg ut å vaske vinduer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest diandre

Nora. Du må nok bruke vann i blandingen din, ellers vil du få en fæl jobb....

Det er Zalo du skal bruke, så vidt jeg fikk med meg. Det var vist ikke det samme hvilke oppvaskmiddel en bruker.

Ellers er jeg enig med den som vasker med Nylonvask og microfiber. Vasket kjøkkenvinduet i forrige uke på denne måten og det ble så rent at selv mor ville ha klappet av fryd. Måtte forresten bruke litt salmiakk først også, men jeg tror dette vinduet var nokså inngrodd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:hoho: Jeg bruker vinduspylerveske.

Har tatt det på ei sprayflaske.

Sprayer på og bruker kjøkkenpapir.

Drar det så av med en vindusmal.

Meget rimelig i bruk hvis du har mange vinduer.

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tips fra proffene

Selv bruker jeg varmt vann med litt zalo i, og en nal. Også har jeg sånn kjekk miljøklut/vindusklut som jeg tørker kantene med etterpå.....

Denne kluten er forøvrig veldig kjekk til å pusse briller med også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Ei bøtte med varmt vann med Zalo og salmiakk.

Vasker med fiberpels og tørker med vindusnal.

Jeg prøver iherdig å snurre rundt med nalen slik som proffene, bommer hver eneste gang og får striper :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kjekk, liten maskin. Den har jeg vann i, putter i kontakten, og så produserer den varm damp. Putter en nal på munstykkedelen og drar ivei over vinduene med nal og varm damp. Fett, støv og andre "morsomheter" forsvinner fort og greit. For å ta den siste oppglansingen bruker jeg avispapir.

Bruker den samme maskinen - med et annet munnstykke til å dra av vegger i vårrengjøringa (kan regulere hvor mye damp som kommer ut), og til rengjøring av fliser og fuger på badet har jeg et annet munnstykke.

Kjekk liten maskin det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...