Gjest Trulselinemor Skrevet 23. mars 2003 #1 Skrevet 23. mars 2003 Jeg lurer på hvordan dere teller mnd? Som f.eks du har vært hos legen og får beskjed om å komme tilbake om 4 mnd, hvordan vil du telle de 4 mnd? Jeg ville ha gjort følgende: Si jeg var hos legen i januar, da begynner jeg å telle i februar og 4 mnd fram, altså mai er den mnd jeg skal komme tilbake til legen. Hva med dere?
Redhead Skrevet 23. mars 2003 #2 Skrevet 23. mars 2003 Samme som deg.... Var jeg hos legen 4 januar, så blir neste time (om 4 mnd) 4 mai, f. eks.
Gjest Zalomine Skrevet 23. mars 2003 #4 Skrevet 23. mars 2003 Ja, hvordan kan man ellers telle det? 4 måneder fra 4. januar er 4. mai. Fordi, en måned fra 4. januar, det er 4. februar, derfor blir 2 måneder fra 4. janaur 4. mars, og 3 måneder blir i april, dermed er 4 måneder i mai. Finnes det en annen måte å telle på? Skal vi telle dager, kanskje? Legge til beregninger om at ikke alle måneder er like lange, og dermed telle med "snittmåneders" lengde? En legetime blir ikke så nøyaktig likevel. Var siste legetime 4. januar, og du skal ha en ny time om 4 måneder, så er det snakk om "første uka i mai" sånn omtrent. Etter alle de logiske tellemåter jeg kan komme frem til i alle fall...
Gjest Zalomine Skrevet 23. mars 2003 #7 Skrevet 23. mars 2003 De eneste "månedene" jeg vet om som er annerledes, det er graviditetsmåneder da, der man regner 4 uker som en måned.. (ja, 12 uker på vei=3 måneder, ikke sant?) Da blir jo det 40 uker lange svangerskapet egentlig 10 "graviditetsmåneder", men 9 vanlige måneder. Dette kommer av at bare februar varer akkruat 4 uker, selvsagt. Men, det har vel ikke noe med denne debatten å gjøre...
Gjest Zalomine Skrevet 23. mars 2003 #10 Skrevet 23. mars 2003 Trur vi er mange som manger ett alternativ ja. Alle? Så, du som startet tråden, fortell oss hvilket anternativ du ser da?
Gjest Trulselinemor Skrevet 23. mars 2003 #12 Skrevet 23. mars 2003 Takk, da gjør vi det likt. Grunn til jeg spurte var for min samboer teller med den mnd han var hos legen, altså fra januar, 4 mnd fram og ender på april. Jeg var litt usikker, så jeg måtte spørre noen. Takk skal dere ha alle sammen.
Gjest Zalomine Skrevet 24. mars 2003 #13 Skrevet 24. mars 2003 Altså, jeg begynner sånnsett også å telle i januar, men kommer da til mai like vel. fori man teller FRA januar TIL februar, FRA februar TIL mars etc... fra januar til februar er det en måned, orv. (men jeg teller ikke "fra" høyt, tenker normalt bare "til februar, til mars, til april, til mai. Det ble fire" La din samboer se på en kalender, og vise deg 4 DAGER frem i tid. Så viser han deg 4 UKER, og så viser han ded 4 MÅNEDER (alternativt også år?). Dersom han konsekvent gjør dette feil, så må du lære ham å telle. (begynn da alternativt med 1 måned frem i tid. Så to. Så tre, da må han jo se at 4 blir i mai?) For dette kan jo skape problemer for ham, om han avtaler "da møtres vi igjen om 3 dager", og han trur det betyr om to dager. Når du sier "vi ses om to timer", og han venter deg om en time?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå