Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja... Til dere som har sånn nogenlunde oversikt over utgifter som dette: Hvor mye bruker dere i måneden på mat?

Er nysgjerrig for jeg er (fattig) student, og prøver å finne ut hvor mye jeg bør belage meg på å bruke på mat når jeg nå flytter hjemmefra. :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er to i husholdningen, og bruker 4000-5000 kr i måneden på mat.

Da jeg var student, greide jeg meg med, tja, 1500-2000 kr? Men så har jeg aldri vært så ivrig på kjøkkenet heller ;)

Skrevet

Vi bruker ca 4000,- i måneden på mat og er 2 personer.

Skrevet

Bruker ca 4000-5000kr vi også, og vi er også to. Men vi sparer ikke akkurat på pengene når det gjelder mat. Synes det er viktig for livsgleden å kunne spise god mat.

Da jeg var alene regnet jeg 3000kr til husholdning (mat, drikke og husholdningsvarer som såpe, shampo, toalettpapir, bakepapir, osv osv).

Skrevet

Jeg bor alene men har ofte besøk/overnattingsgjester så det ligger et sted mellom 3000-3500 kr. Bor litt kronglete til så jeg gjør storhandel inne i byen. Lite småkjøp utenom og lager mye mat selv inkl. baking.

Skrevet

Vi er to og bruker 4000 på mat. Hadde jeg vært alene hadde jeg nok ikke brukt mer enn 1500kr

Skrevet (endret)

Jeg bruker 1200 - 1500 kr på mat, og da spiser jeg bra, føler jeg.

Endret av Pax
Skrevet

Jeg er faktisk ikke sikker, og tror det varierer litt, men tipper vi (to voksne) ligger mellom 3000-3500-4500 pr måned. Litt vanskelig å beregne siden vi noen ganger er flinke til å kjøpe inn og fryse endel råvarer (kjøtt, fisk), og bruker av dette påfølgende måned(er). Vi spiser godt, god mat er viktig for oss, men vi har blitt ganske flinke til å lage ting fra bunnen, ergo klarer vi oss med endel basisvarer, bruke relativt rimelige råvarer (kylling i stedet for biffkjøtt, f eks, og endel vegetariske middager) og til å småhandle mindre, så matbudsjettet vårt har garantert blitt mindre, jevnt over, selv om matinteressen og -gleden har blitt større :)

Er forøvrig ikke så flink til å fryse ned matrester, men desto flinkere til å beregne ganske passe porsjoner når jeg lager maten.

Dessuten tenker vi egentlig ikke på å spare penger når vi handler mat eller planlegger måltider, og velger nesten alltid økologisk (abonnerer på grønnsaker), fullkorn osv. Men vi sparer lell, muligens fordi en del av matfilosofien min er ganske tradisjonell, type få mye ut av ingrediensene, ikke bøtte på med sauser, stor andel grønnsaker framfor kjøtt...?

Skrevet

Vi er to voksne og bruker ca 5000 i mnd på mat.

Skrevet

Her var det store forskjeller!

Skrevet

Vi er to voksne og spiser for mesteparten hjemme, bruker kanskje 2000 i måneden på mat 2500 om vi f.eks bestiller pizza eller noe..

Skrevet

Vi er 2 voksne og 3 ungdommer. Vi bruker ca 8000-9000 på mat og andre dagligvarer pr. mnd. Matprisene har økt, og de forventes å øke med 40-50% i løpet av de neste 8-10 årene. Det kan bli en økonomiske utfordring for minstepensjonister og barnefamilier med lav inntekt.

Skrevet

2 voksne og to barn, og vi bruker ca 7000-8000

Skrevet

Dere som betaler så lite som 1000-2000: Spiser dere sunt (sunt er jo desverre ensbetydende med dyrt), dvs grønnsaker, frukt og kjøtt? Eller går det mye i brød, knekkebrød og ris?

Skrevet

Vi er to voksne og to småbarn, bruker 5 - 6000 pr mnd til mat og husholdning.

Skrevet
Dere som betaler så lite som 1000-2000: Spiser dere sunt (sunt er jo desverre ensbetydende med dyrt), dvs grønnsaker, frukt og kjøtt? Eller går det mye i brød, knekkebrød og ris?

Jeg spiser sunt, inkl i de 1200 - 1500 er et grønnsaksabonnement på økologiske grønnsker. Kjøper bønner, linser og ris i innavandrerbutikk. Spiser ikke brød, bare knekkebrød.

Skrevet

Men det er vel bare mat som er inkludert når dere regner 1000-2000kr, eller? Jeg klarer ikke skille ut utgiftene til andre husholdningsting.

Skrevet
Jeg spiser sunt, inkl i de 1200 - 1500 er et grønnsaksabonnement på økologiske grønnsker. Kjøper bønner, linser og ris i innavandrerbutikk. Spiser ikke brød, bare knekkebrød.

Wow.. Hvordan får du det til å fungere? Samme hvor mye jeg regner greier jeg ikke å få det så lavt hvis jeg inkluderer øko.grønnsaker (som jeg har lyst til å bruke mye av)

Spiser du mye kjøtt?

Er spesielt intressert i grønnsaker, frukt, kjøtt og nøtter siden jeg gradvis har lyst til å gå om til et paleokosthold (dvs et kosthold der sukker, melkeprodukter og kornprodukter er utelukket)

Skrevet

Vi sparer en del siden vi har en utlending butikk på andre siden av gaten.. Poteter, ris, frukt og diverse krydder og slik kjøper vi der og det koster gjerne like mye for en 1 kg pose med krydder der som det gjør for en sånn liten glassflaske på rimi..

Skrevet
Vi er 2 voksne og 3 ungdommer. Vi bruker ca 8000-9000 på mat og andre dagligvarer pr. mnd. Matprisene har økt, og de forventes å øke med 40-50% i løpet av de neste 8-10 årene. Det kan bli en økonomiske utfordring for minstepensjonister og barnefamilier med lav inntekt.

Vi har ikke råd til å bruke mer enn 9000 inkl. andre husholdningsting. Det blir 1800 pr. person pr. mnd. Vi har et stramt budsjett. Jeg baker brød og av og til har vi lavbudsjettmiddag. Vi kaster aldri restemat. Tror vi har et ganske sunt og variert kosthold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...