Gå til innhold

Hvor viktig er utsikt for prisen på leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I borettslaget mitt er det til salgs en leilighet i 5 etasje med veldig høy prisantydning. Det er toppetasjen, men uten heis. Siden jeg snart skal selge lurer jeg på hvor mye det er verdt å ha toppetasje i seg selv, dvs hvor mye lavere prisantydning jeg kan forvente når jeg har en tilsvarende leilighet i 3 etasje.

Tenker altså kun på prisen kjøperne er villige til å betale for toppetasje med utsikt vs tilsvarende leilighet i 3. etasje.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, i nybygg kan jo prisforskjellen være opptil 100 000 og mer mellom hver etasje, litt avhengig av størrelsen på leilighet. Tror ikke det har så mye å si for brukte leiligheter, hvis alt ellers er likt. Det trekker jo også litt ned at det er 5. etasje uten heis vil jeg tro?

Uten å kjenne forholdene der du bor, ville jeg tippet maks 50 - 100 000 i differanse, men det kan like gjerne være at det er du som får høyere pris. Det kommer jo an på så mangt.

Hvis du går inn på dinside.no har de en boligpriskalkulator som sammenligner prisene i ett område, og tar høyde for faktorer som etasje heis, balkong osv.

Skrevet

Jeg trodde 5. etg uten heis egentlig var litt negativt? Men det kommer jo selvfølgelig an på utsikten. Her jeg bor ser jeg rett inn i naboblokka på andre siden av veien, ikke så interresant ;)

Skrevet

I det bygget jeg bor, skiller det 100.000. Altså, en leilighet i 2. etg er taksert til 100.000 mer enn en i 1. etg. Leilighetene er ellers identiske, og 4 år gamle.

MEN her er det heis. Tror ikke det er like stor forskjell uten, men det er helt klart en forskjell uansett.

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Nå har jeg aldri bodd i blokk - men utsikt er helt avgjørende for en bolig for mitt vedkommende .. Jeg kunne aldri bodd en plass hvor jeg ikke hadde luft rundt meg .. og det har selvsagt noe å si for prisantydningen. Men om det er så stor forskjell på utsikten i 3. og 5. etasje - det er en annen ting ..

Skrevet
I det bygget jeg bor, skiller det 100.000. Altså, en leilighet i 2. etg er taksert til 100.000 mer enn en i 1. etg. Leilighetene er ellers identiske, og 4 år gamle.

MEN her er det heis. Tror ikke det er like stor forskjell uten, men det er helt klart en forskjell uansett.

En leilighet i 1. etg vil alltid være mindre verdt enn leiligheter i høyere etasjer. Heis er absolutt positivt. Prøv å flytte inn i 5.etasje ute heis, det er en spennende opplevelse :sjenert:

Skrevet
En leilighet i 1. etg vil alltid være mindre verdt enn leiligheter i høyere etasjer. Heis er absolutt positivt. Prøv å flytte inn i 5.etasje ute heis, det er en spennende opplevelse :sjenert:

Brukte bare 1. og 2.etg som eksempel her, det er helt likt oppover i etg og (er 6 etg.), og 1.etg er så høy (over 2,5 m opp til vinduene) at det ikke er noe innsyn fra gateplan.

Gjest Vampyra
Skrevet

Her er det ikke så veldig mye forskjell, litt kanskje avhengig hvilken retning utsikt og balkong er.

Jeg hadde i allefall gitt mye mer for en leilighet med flott utsikt og solrik balkong, enn en med noen få timer med sol og mindre utsikt.

Skrevet

At det er toppetasjen gjør jo at de slipper ha folk som tramper rundt over seg. Det er mindre bråk i en toppetasje, og det slår også ut på prisantydningen, det er ikke bare utsikt som er fordelen med å bo øverst.

Gjest Vampyra
Skrevet (endret)

Nei jeg kan jo nevne det jeg selv ser som fordeler her oppe:

- mindre bråk (vi har ingen over oss, og i tillegg hjørneleilighet innerst i gangen så vi hører nesten ingenting fra andre)

- sparer strøm på varme ettersom varmen stiger i blokka og vi "snylter" på alle de andre

- gode solforhold! Vi har sola fra 12-22

- ingen gjengangere + ingen innsyn på balkongen

- lite/ingen bilstøy selv om vi bor rett ved en av hovedveiene

- ingen insekter (joda en og annen humle eller langbein nå og da tåler jeg)

- ingen forstyrrelser fra barn som leker ute

- lite pollen (vi bor over trærne), og annet støv som fyller vinduer og balkonger

- Ingen våte og skitne sko i gangen, ettersom dette forsvinner på vei opp ;) (kanskje bedre hos de uten heis)

- Mindre heistrafikk og bråk i gangen siden heisen sjeldnere kjører helt opp hit. (de andre etasjene kjører den forbi hver dag)

og sist men ikke minst utsikten :)

Endret av Vampyra
Skrevet

Be megleren som selger toppetasjen om gratis verdivurdering av din egen leilighet - helst etter at toppetasjen er solgt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...