Gå til innhold

MB - GB hvordan rekne ut dette?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er målenheter som egentlig ikke har noe med pc språk å gjøre, kanskje bortsett fra "bites".

Regner med at det kommer fra latin.

KB=Kilobites Kilo betyr tusen

MG=Megabites Mega betyr en million

GB=Gigabites Giga betyr en milliard

Dvs at 2.2 GB er også 2200 MB eller 500 MB er også 0,5 GB.

Kilo har tre nuller

Mega har tre til og

Giga har enda tre til. Dvs 9.

Håper det var noe sånt du mente.

Så forresten noe nye bilder på nettet i går fra en fantastisk vakker galakse som ligger hele 60 millioner lysår unna. Er litt verdensromfrik. Astronomene kjenner godt til den men har enda ikke nok lovord å komme med fordi den er så mystisk og fin.

Vet du hva den heter..?

Den heter Virgo. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være pinlig korrekt:

1 Byte er åtte bits.

1 Kilobyte er 1024 bytes

1 Megabyte er 1024 kilobyte

1 Gigabyte er 1024 megabyte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

hihi Pinocchio - hvorfor tror du jeg kaller meg Virgo ....det mååååå jo bare være pga den umålelige skjønnheten .... :sjarmor::hoho: ...hehe nei da ....men artig å vite at det finnes en jomfruelig vakker galakse der oppe oppkallt etter meg ... :sjarmor:

:ler:

Nei fra spøk til alvor ....

Jeg er håpløs på regning jeg ....det er sikkert lett å regne ut - men neimen om jeg greier det .... :oops:

Altså ....min Local disk er på

totale 38,3 GB

Ledig er 33,4 GB

Hva bli dette i MB?

For å ha windows XP - leste jeg i en test - burde man ha ...*tenke* ...tohundre -og -femti -ett -eller -annet MB .....for den xp pakken tar så stor plass ......Nå lurer jeg på om min maskin er sterk nok til xp - for det går gruelig tregt iblandt .......................nå greier jeg ikke å finne linken til den test siden der de tok for seg XP :( så det blir noe mangelfullt dette her ...

Kan dere være snill å rekne ut for meg ..?? *ber meeget pent * :wink:

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

33,4 GB = 34201,6 MB (fordi 1 GB=1024 MB) med enklere regning (IG=1000M) får du 33400 MB, og uansett LAAAAAAANGT over 250, ikke sant? Om du har en så stor lokaldisk har altså dette ikke noe med problemet å gjøre. Men muligens at problemet er RAM? Sjekk hvor mye det kreves (og ikke minst hvor mye det anbefales, ofte mer enn minstekravet) av det du, og hvor mye du har... For harddisken din er mer enn stor nok etter det du oppgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

:D

Men du - hvor henne finner jeg ut hvor mye RAM jeg har? Skulle hatt kart for å finne frem i Pc'n :o :ler: får ta en runde og leite ....men aner ikke hvor jeg skal begynne :oops: Ikke lett dette ..hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

finn "my computer/min datamaskin" på skrivebordet. Ikke åpne den, men høyreklokk og velg "properties/egenskaper". På det vinduet som kommer opp da står det i alle fall hos meg hvor mye RAM som er registrert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

ska me se ......

der står det følgende - noe som ikke sier meg stort :oops: :

AMD Duron processor

1,2 GHz

248 MB of RAM

Hva vil det si da ...er dette mye eller lite?

Maskinen ble kjøpt i oktober - så den er jo ikke gammel ...har vurdert å fylle på mer RAM - bør jeg gjøre noe mer med det? Får også iblandt advarsel om at deter lite virituelt minne .....sier meg heller ikke så mye ... :oops:

Har XP pro- versjon 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin'C

Det betyr at windows må bruke swapfilen på hd som er veldig treg, anbefaler deg å kjøre inn 512mb til (veldig billig med ram nå falt nesten 100 kr koster ca 580kr for det o du skal ha pc2700) med tanke på framtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Windows XP er i seg selv et tungt og ressurskrevende operativsystem.

Du har harddiskplass i massevis, men som før nevnt er det absolutt å anbefale mer RAM.

Med en prosessor på 1.2 GHz går XP greit, men ikke lynkjapt.

Windows 98SE og ME er raskere, ganske enkelt fordi de operativsystemene er tilpasset eldre og treigere PC'er.

Stabiliteten til XP er veldig bra.

Men vær klar over at en del programmer, og ikke minst spill av eldre dato, ikke fungerer i XP.

Kjenner du en datakyndig, så be ha partisjonere (dele) harddisken din, så kan du beholde nåværende operativsystem på en del, og legge inn Windows XP på en annen.

Dermed har du muligheten til å teste de mot hverandre, og finne ut hva du liker best.

Mortie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Hva er "vanlig" størrelse på pc'er som selges nå? Er de mye "bedre" enn min - mere kapasitet? Greit å ha noe å sammenligne med.

Jeg har som sagt XP nå - og er fornøyd - men det går tregt. Bør nok kjøpe mer RAM ja ....sukk ...synes det er så vanskelig å forstå slikt jeg ..... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

har sakset det som stod i den artikkelen om hvor stor pcen måtte være :

Men vær klar over at Windows XP krever at du har en ganske kraftig PC. Microsoft sier at minstekravet er en Pentium II med 233 MHz prosessor og 64 MB RAM, men anbefaler minst Pentim II 300 og 128 MB RAM. Våre tester viser at 256 MB RAM slett ikke er for mye. Harddisken bør også ha godt med plass; operativsystemet i seg selv opptar rundt 1,5 GB i Professional utgave. Det er nesten tre ganger så mye som Windows Me...

men det sier meg ikke mye ..er min god nok?

HVA bør jeg kjøpe for å få den bra nok hvis den ikke er ....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du kan trygt kjøre Win XP på den pc'n du har Virgo!!!

Synes du det blir for tregt kan du heller spe på med mer RAM siden. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gabriel

En liten korreksjon til flere av epostene over:

kB betyr kilobyte, kb betyr kilobit,

MB betyr megabyte, Mb betyr megabit, mB betyr millibyte, mb betyr millibit,

GB betyr gigabyte, Gb betyr gigabit.

Forøvrig gjelder også at MHz betyr megahertz og mHz betyr millihertz.

gB, gb, MHZ, mhz og Mhz er ikke korrekte betegnelser.

Gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Annonse

"mB betyr millibyte, mb betyr millibit"

Når så man noen bruke uttrykket millibit da??? Skulle gjerne likt å vite hvordan man forholdt seg til en del av en bit ... smakebit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...