Gjest Vampyra Skrevet 18. august 2007 #41 Del Skrevet 18. august 2007 Jo, jeg "vet det" i den forstand at bedriftene har vridd seg mer og mer bort fra reklame i postkasser mot innstikk i aviser. Dette fordi de ikke lenger når nok kunder når de bare leverer ut reklame i postkasser. Det betyr at det faktisk må være en kontrollmekanisme inne i bildet. Det er godt mulig, det har jeg ikke lagt merke til. Vi får gratis aviser en gang i blant, og det er aldri innstikk i dem. Reklamemengden er også uendret, hvis ikke forverret til tider. (men som sagt, jeg har ikke fast avis) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emi Skrevet 18. august 2007 #42 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 18. august 2007 #43 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Det har vært et stort irritasjonsmoment i ganske mange daglige lokalaviser, som blir stadig fullere med reklame i form av innstikk, noe som jeg hiver rett i papirbosspannet så fort jeg får det. Og så lenge det ikke finnes noe regler som tilsier at man skal godta reklame i en eller annen form, så har jeg tenkt å holde mailen min reklamefri, postkassen min fri for reklame og hive alle innstikk jeg kommer over. Jeg får mer enn nok reklameinntrykk fra internett, tv, skilt og alt mulig rart uansett, og ingen skal pålegge meg å motta reklame jeg ikke vil ha, i hvertfall ikke under argumentet at det er for å redde miljøet =D Endret 18. august 2007 av Kristin_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18. august 2007 #44 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg tror at dagens produksjon av aviser, blader og reklame er mye mer belastende på miljøet enn f.eks brev om renteøkning. Fordi alle aviser, blader og så og si alle reklamer blir sendt ut mye oftere, og er mye tykkere, enn et A4-ark som forteller om renteøkning. (Og bruker ikke bankene som regel begge sidene av arkene?) Jeg er overbevist om at hvis mange nok har "Nei til reklame" på postkassen, så vil man produsere mindre reklame. Nå har man jo produsert etter et beregnet antall (vil jeg tro), og når man får mer og mer i retur så må man beregne dette tallet på ny. Det er avsindig, etter min mening, at vi har så mange aviser. Det er et stort, unødvendig sløseri. Vi trenger ikke VG, Dagbladet, Aftenposten osv osv osv hver dag. De blir lest èn gang, og kastet. Samme med tabloidblader. Dette er også to typer magasiner som bruktbutikker ikke tar i mot - kjøper man andre typer blader (tegneserier, Illustrert Vitenskap osv) så kan man i det minste levere dem til en bruktbutikk. Så hvis man hadde klistret en "Nei til reklame" på postkassen, sagt opp avisabonnementer og gått over til å lese dem på nett - evt. lest dem på biblioteket - og latt være å kjøpe tabloidblader, så hadde man gjort miljøet en stor tjeneste. Og, ja, jeg er klar over at det er rundt omkring i landet finnes gamle damer som ikke vil være i stand til å gå til biblioteket, og som må få ha avisen sin i fred. Men det er heller ikke de som utgjør de store miljøproblemene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 18. august 2007 #45 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg er enig med Vampyra i at dette er noe alle bør tenke over. Og dersom "alle" reserverer seg mot reklame i posten, vil produksjonen av dette gå ned eller opphøre helt. Jeg får alle regninger (hvor mulig) på e-post eller rett i nettbanken. Det samme gjelder brev fra banken. Jeg har også "nei til reklame"-skilt på postkassen. Det er jo for øvrig glimrende med tiltak som dette, hvor miljøhensyn ikke "koster" noe, men faktisk gir en gevinst i form av at man får mindre papir å slepe med seg til papircontaineren. Andre miljøtiltak som gir en gevinst i tillegg til å spare miljøet: - Å kutte ned på strømforbruket (gir lavere strømregning) - Å kjøpe lokalt produsert og/eller økologisk mat når mulig (smaker bedre og inneholder flere næringsstoffer) - Å sykle eller gå i stedet for å kjøre bil hvis mulig (bra for kroppen, sparer penger) Jeg mener selvsagt ikke at man bare skal tenke miljø i tilfeller hvor det ikke koster noe eller man må gi avkall på noe. Men når besparelse av miljøet går hånd i hånd med andre positive effekter er ingenting bedre enn det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 18. august 2007 #46 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Selvfølgelig er aviser og magasiner værre enn kontoutskrifter etc. Jeg mente ikke nødvendigvs at vi skulle henge oss opp i rentebrevene, men alle brev med innhold som er unødvendig for de som benytter nettbank, har kontoer hos forskjellige bedrifter osv. Ta Ellos, Josefssons og La Redoute for eksempel. De sender ut regninger og reklame i posten i tillegg til mail. Dette er jo helt bak mål! Og ettersom disse tre til sammen har forferdelig mange kunder betyr jo det at de sender ut forferdelig mye post. Hadde de sendt dette på mail hadde de spart store utgifter selv i tillegg til å spare miljøet. Min bedrift har gjort et godt tiltak for seg selv og miljøet. De sender i hovedsak ut lønnsslipper på mail, og man må be om å få de i posten dersom man ønsker dette. Det betyr at de sparer rundt 1000 brev hver eneste måned (alle ansatte har en mail som all informasjon kommer til). En lønnslipp er ikke stor, men når det blir 1000 stk hver eneste måned blir det en solid bunke med tiden. Endret 18. august 2007 av Vampyra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18. august 2007 #47 Del Skrevet 18. august 2007 Ta Ellos, Josefssons og La Redoute for eksempel. De sender ut regninger og reklame i posten i tillegg til mail. Dette er jo helt bak mål! Og ettersom disse tre til sammen har forferdelig mange kunder betyr jo det at de sender ut forferdelig mye post. Hadde de sendt dette på mail hadde de spart store utgifter selv i tillegg til å spare miljøet. Min bedrift har gjort et godt tiltak for seg selv og miljøet. De sender i hovedsak ut lønnsslipper på mail, og man må be om å få de i posten dersom man ønsker dette. Det betyr at de sparer rundt 1000 brev hver eneste måned (alle ansatte har en mail som all informasjon kommer til). En lønnslipp er ikke stor, men når det blir 1000 stk hver eneste måned blir det en solid bunke med tiden. Dette er jeg helt enig i. Alle monner drar, og hvis alle - både bedrifter og privatpersoner - tok tak i små ting som de kunne gjøre noe med, så hadde det utgjort en god del til sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimse Skrevet 19. august 2007 #48 Del Skrevet 19. august 2007 Tråden er ryddet, se Kvinneguidens regler. vimse-mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 25. august 2007 #49 Del Skrevet 25. august 2007 Tømmer som brukes til papirproduksjon er så dårlig at det ikke en gang brukes til ved. Det man kan sette spørsmålstegn ved når det gjelder papirproduksjon er bruk av vann, men det er godt forklart av en annen bruker i en annen tråd. Sorry, men siden jeg har skrevet masteroppgave om teknologien bak papirproduksjon, så vet jeg at det der er bare tull. Trevirke som brukes til papirproduksjon må være av meget god kvalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emi Skrevet 25. august 2007 #50 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 25. august 2007 #51 Del Skrevet 25. august 2007 Siden jeg har jobbet på Saugbrugs i Halden, så kan jeg si at tømmeret som leveres dit blir nøye kvalitetssjekket før det blir godkjent, og useriøse leverandører siles vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emi Skrevet 25. august 2007 #52 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 25. august 2007 #53 Del Skrevet 25. august 2007 Jaja, du kan tro hva du vil, men etter dine uttalelser i denne tåden tviler jeg sterkt på at du kjenner bransjen noe særlig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emi Skrevet 25. august 2007 #54 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå