Gjest Gjest_fil_* Skrevet 22. august 2007 #21 Skrevet 22. august 2007 Du kan si "Nei, nå er det din tur til å spandere på meg!" samtidig som du ler og legger litt humor i det. Så går du bare uten at hun får tid til å tenke seg så mye om.
Gjest Jenna88 Skrevet 22. august 2007 #22 Skrevet 22. august 2007 Jeg har en venninne som var på samme måte. Hver gang vi skulle ut sammen "glemte" hun pengene og påstod at hun skulle legge ut for meg neste gang. Men det ble selvfølgelig ingen neste gang, og opplegget resulterte i at jeg betalte flere hundre kroner for å dekke hennes del. Til slutt ble jeg lei av hele opplegget, og bestemte meg for å si hva jeg mener om oppførselen hennes. Jeg har derfor vært hundre prosent ærlig de siste gangene hun har spurt, og forklart at jeg ikke har interesse av å legge ut for henne mer. Hun har skjerpet seg, og de to siste gangene vi har spist pizza ute har hun faktisk betalt halve regningen + drikke. Jeg er ikke av typen som krever tilbake penger (har det såpass greit økonomisk at jeg ikke ønsker å skape dårlig stemning på den måten), men jeg synes det er fint at hun tar litt ansvaret for "lånet" hun har opparbeidet seg på den måten. Det viktigste er vel å signalisere at du ikke synes snyltingen hennes er grei, og at du ikke ønsker å legge ut mer. Kanskje spør hun flere ganger, men da gjelder det å stå på krava og si nei.
Gjest -ts- Skrevet 22. august 2007 #23 Skrevet 22. august 2007 Ikke nok med det...nå har hun begynt å ringe meg om kvelden for å spørre om jeg kan gjøre henne tjenester. Vi har ikke noe nært forhold, ikke nor særlig til felles og har ikke mye med hverandre å gjøre utenom jobb. I går ringte hun meg bare for å spørre om (i en selvfølgelig tone som om det var det mest naturlige i verden) "kan du bestille en CD fra internett for meg"? I tilleg lurte hun på om jeg kunne maile henne en liste over når det var fotballkamper i et gitt område. jeg svarte at jeg ikke hadde tid... Jeg har aldri vært bort i slike folk før...hvorfor valgte hun meg? Hva skjer i hodet på slikt - kan de ikke fikse tingene sine selv? Eier de ikke skam...? Slikt vil jo bare føre til at folk unngår henne!
Banshee Skrevet 22. august 2007 #24 Skrevet 22. august 2007 Kanskje hun valgte deg fordi hun vet at du ikke sier nei? Noen tenker slik, bevisst eller ikke. "Hun sier alltid ja, hun spør jeg".
SunC@t Skrevet 23. august 2007 #26 Skrevet 23. august 2007 Du må bli flinkere til å sette grenser og ikke la andre utnytte deg. Si ifra !
Annie Skrevet 23. august 2007 #27 Skrevet 23. august 2007 Du må bli flinkere til å sette grenser og ikke la andre utnytte deg. Si ifra ! Kunne ikke sagt det bedre selv!!
Gjest TS Skrevet 24. august 2007 #28 Skrevet 24. august 2007 Eh...jeg klarer å sette grenser. Det er ikke et problem. Jeg har sagt i fra til henne - det jeg trengte råd til var vel snarere hvordan jeg skulle si det. Fint at dere to siste her klarer å skille mellom de momentene. Selv er jeg mest overrasket over at enkelte kan oppføre seg så frekt. Jeg har ikke truffet på slikt før, det går vel 10 år mellom hver gang. Det er vel fordi jeg for det meste omgås normalt høflige mennesker skulle jeg tro.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå