Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 Nøyaktig hva sier man til en kollega som av og til spør når jeg skal handle lunch "tar du med ...og ....til meg også?" - i et tonefall som tilsier at dette bør du virkelig gjøre siden du er på farten. Nå skylder hun meg for et par-tre luncher og drikke i løpet av en periode på kanskje 5 måneder. Hva sier jeg når hun spør igjen? Hun vil nok spørre igjen, ja...
Chica Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Si at du ikke vil legge ut mer før hun har tilbakebetalt det hun skylder deg fra tidligere?
Gjest Mayamor Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Jeg hadde sagt at det ble 20,- og rekt ut hånden. Om jeg ikke da fikk det ville jeg ved neste anledning spurt om hun kunne kjøpe lunsj til deg siden du gjorde det sist til henne sist...
Amanlis Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Si at du ikke har penger nok til å legge ut for henne.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 Så frekt.. Neste gang hun spør så si med en humoristisk tone at "ja, nå er det vel din tur til å spandere på meg" eller "har du penger da? Jeg har ikke råd til å legge ut for deg mer". Eller neste gang hun er på vei opp til kantina så si at hun skal ta med ting til deg.
(-:Domino:-) Skrevet 17. august 2007 #6 Skrevet 17. august 2007 Neste gang sier du at du kun har med penger til deg selv.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 Neste gang sier du at du kun har med penger til deg selv. Takk for svarene, alle dere som svarte. Jeg sa faktisk det en av gangene hun har spurt, "sorry, har bare med akkurat til det jeg skal ha i dag". Da trakk hun bare på skuldrene og sa ikke noe. Hun er veldig frempå og blir aldri flau for noe - så hun vil nok bare fortsette å spørre med jevne mellomrom. Kan jeg si det hver eneste gang da, "har bare med akkurat"? Hun går meg litt på nervene med oppførselen sin på flere plan, ja.
Gjest Hurpa Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Nei men kjære deg TS, si det som det er uten å blunke at "Niks, nå har jeg ikke råd til å fø på deg mer." Gjerne med et stort smiiiiil. Eller: "Ja, jeg kan gjerne ta med til deg, da skylder du meg bare fire lunsj." Smiiiiil.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #9 Skrevet 19. august 2007 Eller: "Ja, jeg kan gjerne ta med til deg, da skylder du meg bare fire lunsj." Smiiiiil. Da smiler hun og sier "ja" men fortsetter å spørre som før, og viser ingen tegn til å betale tilbake.
Gjest Lady M Skrevet 19. august 2007 #10 Skrevet 19. august 2007 Da smiler hun og sier "ja" men fortsetter å spørre som før, og viser ingen tegn til å betale tilbake. Nei, da er det vel ingenting annet å gjøre enn det første alternativet som er nevnt i tråden over ditt svar her. Å svare nei. Alle har vi en eller annen gang vært utsatt for sånne bomser, og da nytter det kun å si bestemt NEI. Verste av alt, de fleste bomser godtar et nei uten protester.... Tror ikke det nytter med unnskyldninger om at man ikke har nok penger med, da vil hun spørre hver gang for da virker det jo som om du HAR tenkt å betale for henne, bare du hadde hatt nok penger. Svar bestemt nei til henne, men sett deg med henne og vær hyggelig likevel. Bli det noen protester, kan du jo fortelle høyt og tydelig hvor mange lunsjer hun skylder deg fra før av.
Gjest Pax Skrevet 19. august 2007 #11 Skrevet 19. august 2007 Også kan du si: - Du, jeg er litt blakk nå, så jeg vil gjerne ha de lønsjpengene du skylder meg.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #12 Skrevet 19. august 2007 Da nytter det kun å si bestemt NEI. Verste av alt, de fleste bomser godtar et nei uten protester.... Er ikke det forunderlig? Lurer på hva slags oppdragelse disse menneskene har fått. E r de skruppelløse?
aline Skrevet 19. august 2007 #13 Skrevet 19. august 2007 dersom hun er så rett på og ikke blir flau over noe, så er det jo bare å regne sammen hva hun skylder deg, gå opp til henne og se rett på henne og si at "du skylder meg xx,- kroner for det jeg har kjøpt av lunsj for deg hittil, jeg trenger pengene!" spør hun deg om å handle mer for henne, så svar helt ærlig at så lenge hun ikke betaler for seg, så kjøper ikke du for henne heller.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #14 Skrevet 19. august 2007 dersom hun er så rett på og ikke blir flau over noe, så er det jo bare å regne sammen hva hun skylder deg, gå opp til henne og se rett på henne og si at "du skylder meg xx,- kroner for det jeg har kjøpt av lunsj for deg hittil, jeg trenger pengene!" spør hun deg om å handle mer for henne, så svar helt ærlig at så lenge hun ikke betaler for seg, så kjøper ikke du for henne heller. Hun sier hun er "rett på" fordi hun er sjenert. (En tilleggsopplysning er at hun fremstår som ærlig og direkte men snakker stygt om folk og skaper intriger bak deres rygg. Jeg ønsker ikke å være en del av hennes spill.) Men jeg får prøve ut rådene!
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #15 Skrevet 19. august 2007 Også kan du si: - Du, jeg er litt blakk nå, så jeg vil gjerne ha de lønsjpengene du skylder meg. Den var faktisk ærlig og god.
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. august 2007 #16 Skrevet 19. august 2007 Kanskje hun egentlig bare er veldig glemsk, og faktisk har glemt at hun skylder deg penger. Hva med å si til henne på en høflig måte at du gjerne vil ha tilbake de pengene du har lagt ut for henne, og at du regner med at hun bare har glemt det. Hvis hun tror at hun har betalt tilbake får du begynne å kreve pengene med en gang du handler til henne. Har hun ikke penger den dagen får du oppsøke henne dagen etter og dagen deretter helt til hun betaler. Si da at du trenger pengene og ikke har råd til å spandere på henne, så hvis hun vil at du skal handle for henne i fremtiden må hun gjøre opp for seg.
Kitsune Skrevet 20. august 2007 #17 Skrevet 20. august 2007 Tror vi kjenner samme dama. Ei "venninne" av meg er frekkheten selv hva slike ting angår. Hun bommer q-tips, bodylotion, vekslepenger (tar de ut av handa mi!!!) kaffe av termosen min osv! Hopper inn i bilen etter trening for å kjøres hjem. Men nå har jeg desverre måttet begynne ta "ta igjen" eller bare nekte.. Men jeg mener egentlig at folk skal kunne oppføre seg.. Hun er over 30 år, altså..
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #18 Skrevet 20. august 2007 Nøyaktig hva sier man til en kollega som av og til spør når jeg skal handle lunch "tar du med ...og ....til meg også?" - i et tonefall som tilsier at dette bør du virkelig gjøre siden du er på farten. Nå skylder hun meg for et par-tre luncher og drikke i løpet av en periode på kanskje 5 måneder. Hva sier jeg når hun spør igjen? Hun vil nok spørre igjen, ja... Slaskete enkelte folk kan være da. Anbefaler deg å gjøre akkurat det samme noen ganger med henne. Og legge til "ja, sant det er irriterende når folk ikke gjør opp for seg..." hvis hun nevner betaling for maten.
Frøken eple Skrevet 20. august 2007 #19 Skrevet 20. august 2007 Kan jeg si det hver eneste gang da, "har bare med akkurat"? Selvsagt kan du det. Det "verste" som kan skje, er jo at hun skjønner at du ikke gidder spandere på henne mer...
Gjest marihan Skrevet 20. august 2007 #20 Skrevet 20. august 2007 Jeg hadde sagt at hun fikk kjøpe sin egen lunsj. Enkelt og greit.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå