Gå til innhold

Goa i India & Banjul i Gambia

Anbefalte innlegg

Gjest Challabe
Skrevet (endret)

Vi er en gjeng på 3 voksne og 3 ungdommer som holder på å finne ut hvor vi skal reise på ferie i januar for 2 uker. Har tenkt litt på Nord Goa i India og Banjul i Gambia. Noen som har vært der? Eller i India/Gambia bare? Vil gjerne høre om forskjellige erfaringer :)

Endret av Challabe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i Goa 2 ganger, nov/des i 2005 og i 2006.

Syntes det var helt fantastisk!!

Som regel enten elsker man india eller hater det. Det er intenst på alle måter. Men nå kalles Goa for India- light... Det er mer vestlige der og det har mer vestlig innflytelse.

Jeg vil absolutt anbefale Goa på det varmeste!

Det var litt vanskelig å svare deg, men spør gjerne om du lurer på noe :)

Skrevet

Jeg har også vært i Goa, men sør. Fantastisk sted, og veldig India light :) Det mest artige er at om man reiser litt utenfor hotellområdene synes lokalbefolkningen det er kjempeeksotisk med europeere, og vi opplevde faktisk en del folk som ikke hadde sett mennesker med lyst hår før. Det var jo litt artig.

Det er jo veldig rimelig å oppholde seg der, til og med på de mer luksuriøse hotellene (selv om de er inngjerdede, og nok ikke kan sies å være så autentisk India, rett på utsiden er det likevel skikkelig india, om du forstår hva jeg mener).

Eneste aberet med India, synes jeg er at man må være forsiktig med hva man spiser uansett hvor man er. Vi spiste riktignok det meste, men kun på hotellet fordi vi var litt utenom sesong, så vi spiste der de andre spiste (for å unngå å få i oss gammel mat). Må nok likevel si at det var full fart for fordøyelsen under hele oppholdet selv om jeg ikke var syk. Mange som bodde nord opplevde å være syke fikk vi høre på flyet hjem. Men dette kan sikkert andre som virkelig har vært mer nord si noe om!

Vi lurer selv på å dra til Gambia etter jul, så jeg ønsker også gjerne å høre om folk som har erfaringer med dette på alle måter!

Skrevet

Jeg var også i sør-Goa.

Hvor i sør var du Lille-Ly?

Hilsen gjest fra inlegg 2

Skrevet

Har ikke bodd i selve Banjul, men vært der ja, vi bodde i bakau når vi var i gambia.

Jeg elsker gambia og anbefaler det på det varmeste, i januar er det glimrende temperatur der, stort sett bare fint vær også.

I selve Banjul, i turistområdene, har du det samme "problemet" som ellers at du må passe på vesker og verdisaker. Slik jeg oppfatter gambia, så er det lite vold, men det er ett veldig fattig land med mye arbeidsledighet, så når rike turister tusler rundt, så bør man passe på.

Selv skal jeg helt klart tilbake til gambia, men vil nok ikke velge å bo i Banjul noengang. Hovedstaden og det man får med seg der, er lagt mye mer opp for turister en hva man ser ellers, og jeg er veldig glad i å se det som er mer ekte for landet. Dette synes jeg generellt sett (altså ikke bare i gambia) er mye enklere å oppleve om man bor litt utenfor selve hovedstadene.

Det er mange fine turer lagt opp fra turistbyråene derimot, som jeg kommer til å prioritere neste gang jeg skal ned. Turer hvor man får se mer av landet, oppleve mangroveskog og fangeøy og masse annet, og slik jeg har hørt om denne typen turer, så er de lagt opp for turister ja, men det man ser og opplever er ikke bare skuespill, man ser virkeligheten og ekte mennesker.

gambia er ett fattig uland i afrika, så det er det man får, om man tar med seg landet og ikke bare hotellområdene og strendene. Det er ikke uroligheter eller krig der og selv om det hovedsakelig er muslimer der, så er det veldig avslappet. De tar religionen sin seriøst nok, men likevel så blir det avslappet. Jeg kunne helt fint tusle rundt i singlet og skjørt eller shorts uten at noen reagerte negativt på det, og jeg hadde fint kunnet tatt en tur ut på kvelden, sammen med en gambianer, uten at det hadde vært skummelt.

Det er utesteder der både med disko og alkohol, og der så vi fler gambianske ungdommer en turister, det er stort sett glade mennesker som liker musikk, dans, sosialt. Både på små barer med levende trommespill og diskoteker med dansegulv og disko.

Gambia HAR riktignok vært kjent for å være en plass der voksne damer kan dra og "kjøpe " seg en feriekjærste... det er mye fattigdom, og de er nok gjerne ditt selskap mot at du hjelper til litt for familien deres.. hvite kvinner er status for mange, og det er ikke alltid bare fleip om de spør om du vil gifte deg med dem! :ler:

likevel følte jeg at som åpen og sosial, så var det kun en som tråkket over grensene mine, alle andre var pratsomme, ville gjerne gjort det meste for meg og være sammen med meg, ta meg med på ting, uten at det faktisk var noe pushy av den grunn.

dette ble sikkert masse, og rotete.. gambia er mitt drømmeland nr 1, og jeg skulle gjerne hatt råd og mulighet til å reise hver vinter, helst fire uker hver gang og jeg skulle fått maksimalt ut av det, rett og slett fordi jeg elsker det, hadde jeg kunnet, skulle jeg flyttet dit.

Skrevet

Supert innspill!

Det blir nok Banjul på oss, tror jeg! Så får vi heller legge opp til å reise en del på egen hånd. Det var det vi gjorde i Goa, og vi fikk absolutt oppleve ekte India selv om vi gjorde det på den måten.

For oss ble det det enkleste.

Har faktisk hørt om de damene som reiste dit før.. og jeg som trodde det var bare menn som reiste sånne steder i sånne ærender...

Skrevet
Supert innspill!

Det blir nok Banjul på oss, tror jeg! Så får vi heller legge opp til å reise en del på egen hånd. Det var det vi gjorde i Goa, og vi fikk absolutt oppleve ekte India selv om vi gjorde det på den måten.

For oss ble det det enkleste.

Har faktisk hørt om de damene som reiste dit før.. og jeg som trodde det var bare menn som reiste sånne steder i sånne ærender...

reisene med turistbyråene er også bra altså, jeg kommer til å ta med noen av dem neste gang jeg skal.

og jada, de reiser dit enda også de damene, så noen når jeg var der, selv om det heldigvis ikke var kjempemye av det, som syntes ihvertfall.

og neida, kvinnfolka er ikke noe bedre, finner dem ganske så unge også, selv om det vel ikke er helt nedi barn, så er kvinnfolka like ille som mennene der dessverre.

Men som sagt, vi så ikke så mye av det, så det er ikke så ille.

dere kommer til å få en knallferie, det er jeg helt sikker på. :)

Skrevet

Jeg tenker litt sånn at første gang jeg reiser et sted er det greit å reise med byrå, og så blir det ganske rimelig å bestille på den måten. Så får man som sagt heller gjøre litt ut av det på egen hånd.. Det viktigste er å komme seg litt utenfor "murene", og se litt av kulturen omkring. Jeg skjønner godt hvor du vil...

Jeg kan slenge inn en kommentar til, og det er at det kryr av russere i India på de store resortene... Ikke noe galt med det altså, men de hadde ikke alle like god folkeskikk for å si det sånn... og mange rike unge, klorblekede sammen med eldre herrer... De holdt seg likevel KUN innenfor resorten. Det gjorde forsåvidt også veldig mange av de engelske og amerikanske turistene...

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei LilliLy,

vi er også 2 voksne som lurer på å reise til Banjul i Gambia.

vi har googlet mye, for å finne ut mest mulig og stedet.

ving har jo startet charter turer dit igjen nå.

Har dere bestilt gjennom Vingreiser?

Vi forsøkte å finne egne flybilletter og hotell, men greide ikke å få det ned på samme prisnivå som om vi kjøpte en chartertur.

Vi er Veldig spente på denne turen - og skal reise i februar.

Ønsker noe anderledes enn Gran Canaria, kanskje noe mer meningsfylt.

Har lyst til å besøke SOS barnebyer også når vi er der.

Hører gjerne fra deg, og om dere har gjort noen flere oppdagelser som kan deles bort...

Skrevet

-Har vært i Banjul og på en liten rundreise, blant annet med båt på Gambiafloden.- Kan anbefales.-

Men Gambia er et fattig land, og ting er annerledes.Men som sagt før her, det er jo spennende å oppleve noe annet enn det typiske Syden.-

Det første vi merket, var at vann er mangelvare de fleste steder, unntatt på turisthotellene.

I den varmen trenger man mye vann, så husk: ta med vann i sekken når dere skal på dagsturer.

Selv om folk er fattige, så er de blide og vil gjerne ha kontakt. Det ble mange lapper med adresser i lommen.

Hvis jeg skal ned igjen, og det har jeg lyst til, så skal jeg ta med klær, fotballer og ting til å dele ut. Vi hadde med oss litt klær, hovedsaklig t-skjorter, litt skrivesaker, leker osv, som de satte utrolig pris på.

Vi besøkte også en skole.

Ellers gjelder vel samme regel her som ellers i verden, ikke gå drita full i ei bakgate midt på natten. Men at vi lyser "rike, hvite turister" lang vei, er ikke til å komme forbi.

Og disse damene som det snakkes så mye om, er mest i folks fantasier, tror nå jeg. Så hvertfall ingen, vi.

Flott at det er satt opp turer dit igjen, forresten.

Skrevet

flott tilbakemelding - takk for det!

VI hadde også tenkt tanken på å ha med oss noe ned.

Kanskje vi kan fjernadoptere gjennom SOS barnebyer på forhånd.

Var det til skolene dere delte ut forskjellig ting?

Skrevet
Var det til skolene dere delte ut forskjellig ting?

På skolen hadde de en stor innsamlingsbøsse som vi la noen slanter i.- Vet ikke om dette kom barna tilgode, men får håpe det.- De hadde ikke skrivebøker, sa en lærer jeg snakket med- de snakker forresten bra engelsk. Virket som om de manglet alt av det mest elementære, skrivebøker, blyanter osv.

Ellers var det ikke vanskelig å bli kvitt tingene vi hadde med, som regel hadde vi en stor hale med barn etter oss.

På rundturen stoppet vi i en liten landsby, og der satt de på rekke og rad. - En som bodde der foreslo at vi skulle gi alt til "pater familias", altså en mann som var en slags overhode, men vi syntes ikke det var noen god ide. :-)

Noen var mer frempå enn andre, men vi ga mest til de som stod sjenerte i bakgrunnen.- Skulle hatt mye mer med oss!

Skrevet

Hei.

I dag er det bare 14 dager til vi skal dra til Gambia, gleder meg så sykt mye. Tar gjerne i mort flere tips, hva gjorde dere med penger og sånn? Var det "trygt" å bruke kort i minibank? Hva var prisnivået der nede ol?

Vi har bestilt igjennom Ving, og har bestilt en safarie til Senagal i samme slengen. Er det ellers noen utflukter vi bør få med oss??

Hvor bodde dere?

Skrevet

Hei Dixie,

Jeg gleder meg til å få en rapport når dere kommer fra ferie , håper du vil dele bort noen erfaringer.

Hvor skal dere bo?

Vi har kontaktet SOS barnebyer, og har tenkt å fjernadoptere et barn, og så besøke det når vi er der nede.

Skrevet

Lover å gi rapport!

Gleder meg vilt, i dag fikk jeg visum til Senegal, så da blir det noen dager på safari der også!

Vi skal bo på Senegambia beach, hotell igjennom ving. Ser helt greit ut, vi valgte det framfor noen hoteller med fler ** pga beliggenheten.

Skrevet

Ha en super tur.... skal bli spennende å få referat :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...