Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Satt med en søt, men litt vilter unge på fanget her om dagen (i familieselskap). Så kom broren min med den mest flåsete og tåpelige kommentaren: "Ja, det er det beste prevansjonsmiddelet...". Jeg ble litt paff, og klarte ikke å kommentere. Her har vi prøvd å bli gravide i over et år, og så kommer slike malplasserte kommentarer. Mistenker av og til broren men for å være lite utstyrt mellom ørene...

Andre som opplever det samme?

Endret av s.n
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I og med at jeg aldri har vært ufrivillig barnløs er jeg kanskje ikke den rette til å svare. Unnskyld i såfall. :sjenert:

Uansett: Jeg synes ikke at dette var spesielt frekt. Hvis det er slik at han vet at dere strever med å få barn var det nok et forsøk på å "trøste" dere. Jeg ser helt klart at det er en klønete fremgangsmåte, og jeg ville ikke ha drømt om å si noe lignende selv, men jeg tviler ikke på at det var godt ment. Hvis han ikke vet at dere forsøker å få barn, var det bare en helt typisk flåsete og harmløs kommentar.

Skrevet

Han vet at vi er langtidsprøvere, men samtidig er det ikke noe vi diskutere over familiemiddagen (ja, unnskyld, vi må bare på badet og pule en runde - klokka er fem...). De vet at vi prøver, samtidig er det broren min og kona som kommer med kommentarer om at 'nå passer det så godt for dere; jobb og hus og alt er jo på plass...' Den siste kommentaren kom på toppen av alle mulige tidligere utsagn.

Sorry at jeg syter... I tillegg fikk jeg vite i dag at noen omgangsvenner venter barn, og da ble jeg så missunnelig :gråte: Det var jo vår tur nå.

Skrevet

Jeg tror nok at du tok det i en annen mening enn det var ment. Han sa det nok som en fleip. Men klart det svir når man selv strever med å bli gravid.

Søsteren til min eks samboer maste alltid om at "nå er det på tide med en liten en" eller " se på den lille babyen, hvorfor får ikke dere en slik?".

Det var samme gnålet om vi var på besøk hos henne eller foreldrene deres. Det hun ikke visste var at vi hadde prøvd i to år da hun begynte med masingen sin.

Det endte med at jeg nektet å dra på besøk hvis hun ikke kuttet ut for jeg ble alltid kjempelei meg og det begynte etterhvert å bli vanskelig å klistre på meg et smil og komme med et svevende svar.

Eksen hadde en prat med henne og det hjalp heldigvis.

(Det tok oss litt over 3 år før vi fikk full klaff)

Skrevet
Han vet at vi er langtidsprøvere, men samtidig er det ikke noe vi diskutere over familiemiddagen (ja, unnskyld, vi må bare på badet og pule en runde - klokka er fem...). De vet at vi prøver, samtidig er det broren min og kona som kommer med kommentarer om at 'nå passer det så godt for dere; jobb og hus og alt er jo på plass...' Den siste kommentaren kom på toppen av alle mulige tidligere utsagn.

Sorry at jeg syter... I tillegg fikk jeg vite i dag at noen omgangsvenner venter barn, og da ble jeg så missunnelig :gråte: Det var jo vår tur nå.

Det er helt normalt og helt forståelig at du er veldig følsom når det gjelder dette temaet, og jeg er sikkert ikke rette person til å svare i denne tråden, da jeg ikke har vært i samme situasjon selv.

Det jeg forsøkte å si var at han antakelig på sitt klønete vis forsøkte å "trøste" dere ved å hinte om at dere ikke går glipp av noe. Jeg er enig i at det var temmelig taktløst av ham. Jeg synes dessuten at du er i din fulle rett til å reagere slik du gjør. Jeg synes ikke nødvendigvis at følelsene man har rundt ting som betyr mye for en trenger å være begrunnet i objektive kriterier.

Jeg er faktisk veldig enig med deg. Det kunne ikke falt meg inn å spørre barnløse venner av meg om hvorfor de er barnløse, eller om de kunne tenke seg å få barn, eller å spøke rundt dette. For meg er dette en privatsak. Og enten det er slik at de har problemer med å få barn, eller om det er slik at de har valgt å ikke få barn, er ikke dette noe de trenger å kringkaste til gud og hvermann. Og det burde heller ikke være noe tema for omgivelsene. :)

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Føler litt sånn nå jeg også. Er veldig var på sånne kommentarer som den du fikk, men jeg får flest av typen: "Dere føler ikke at tiden er inne dere, da?" "Ja, når har dere egentlig tenkt å få barn?", og hver gang man er i nærheten av en baby: "Å, den kler deg. Får du ikke lyst på en selv?"

Ikke mange som vet vi har prøvd i over ett år, men jeg merker at jeg nå begynner å bli veldig var på alle kommentarer som har med babyer å gjøre. Virker som om alle rundt meg skal ha barn, og alle blir selvfølgelig gravide på første forsøk, enkelte til og med uten å prøve ("en hyggelig overraskelse").

Jeg føler også at det er "vår tur", og synes verden er veldig urettferdig. Spesielt når jeg har venninner som velger å ta abort gang på gang, når vi selv så veldig gjerne skulle vært så heldige å bli gravide.. Men nå er det ikke sånn det fungerer, og jeg håper veldig det blir vår tur snart (føler det på meg (men har følt at nå skjer det snart i over ett år).

Vi får bare prøve å holde motet oppe, og tenke at folk ikke sier sånt for å være slemme, men fordi de er sikre på at vi ville vært gode foreldre. De ville jo ikke sagt det hvis de trodde vi ville vært katastrofale.. Så du får ta det som et kompliment, og prøve å tenke positivt.

Det blir nok vår tur snart, skal du se. Jeg krysser ihvertfall fingre og tær for oss begge :)

Gjest Cosmic Girl
Skrevet
Det blir nok vår tur snart, skal du se. Jeg krysser ihvertfall fingre og tær for oss begge :)

Og for alle andre som har samme problem

Skrevet

Takk for det. Får inderlig håpe!

• 3 uker senere...
Skrevet

Kommentarer jeg har hørt/fått:

- Jeg tror ikke dere vet hvordan dere skal lage barn. (sikkert ment som en hysterisk spøk, men den var veldig sårende..)

-"Når skal dere lage en sånn en da?" (viser frem sin nyfødte datter..)

Etterfulgt av:

"Dere får se om dere klarer å lage en like fin en!"

- "Dere må slappe av, ikke tenke på det. Eller adoptere, da blir alle gravide!"

Jeg kan slappe av til jeg ligger i koma, jeg får ikke eggløsning av den grunn. (har pcos).

Skrevet

Har fått mange lite gjennomtenkte kommentarer, men en episode fra byen i sommer tar kaka.

Jeg var på en snurr på et utested og stod utenfor med en øl i den ene hånda og en røyk i den andre. Så kommer ei jente bort til meg, ei som jeg kjente godt i barndommen. Hun sier "Jeg hører rykter om at du er gravid?". Jeg spurte hvor disse ryktene kom fra. "Nei, det er mange som sier at dere venter barn. Gjør dere det?". Og der står jeg med ølet og røyken. Jeg sier bare "eeh, ser det slik ut da?" og ler, siden det hele ble veldig komisk. Da presterer hun å si "hvorfor er du ikke gravid da? ØNSKER dere ikke barn eller?"

Hun ble veldig intens, så jeg sa rett ut at det faktisk ikke er like lett for alle å få barn (hun ble selv gravid etter et par uker med ny kjæreste). Da ble hun med ett veldig medfølende og skulle "trøste".

Trenger vel ikke å si at jeg fort fant meg noen andre å prate med.

• 2 måneder senere...
Skrevet

jeg blir så utrolig møkkasur på folk som tar seg nær av den minste ting. neste gang er det vel DU s.n. som sier noe som feks rullestolbrukere blir paff over som du ikke skjønner er noe å føle på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...