Gå til innhold

Schæfer hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, har planer om å få oss hund når vi kjøper oss hus.

(det blir nok ikke dette året)

Jeg liker veldig godt schæfer, og har erfaring med en tidligere hund som var blanding av schæfer/huskey (herlig blanding)

Noen her som har renraset schæfer? Har lest en del om de osv

men vil gjerne høre egne meninger om rasen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være fantastisk hunder, men uheldigvis er de mye plaget med sykdom. Og det er hunder som ( ifølge meg) bør brukes, ikke bare være selskapshunder. Kjempeartig å trene hund, men det tar jo endel tid.

Skrevet

Schäfer er en av mine yndlingsraser. Har kun overtatt ei voksen tispe for en kort periode, men gikk tur med alle naboens hunder (og der var det mange schäfere!) nesten hver dag i noen år. I tillegg til at jeg har vært på utstilling, overnattet helger hos en oppdretter og lest masse hundebøker og schäferblader.

Det kan selvsagt ikke måle seg med å ha lang erfaring med å eie selve rasen, men det har gitt meg innblikk nok til at jeg virkelig vil ha meg en schäfer en gang i tiden. De er lærevillige, ivrige og veldig lojale. Samtidig kan de være skarpe mot andre hunder og ha sterk voktertrang om man ikke er obs på det fra de er små. De krever også ganske mye aktivitet.

Dessverre er det vel altfor mye sykdommer og problemer i rasen, bl.a. pga de overvinklede bakbeina. Synes det er veldig trist at man går inn for å ødelegge en flott rase på den måten. Slik jeg har forstått det, så er det enkelte grå linjer som er sunnere og som ikke har den bananryggen. Men akkurat det må jeg sette meg mer inn i til jeg selv skal skaffe meg en. Men vil anbefale deg å bruke litt tid på å lete etter seriøse oppdrettere og sunne linjer.

'

Skrevet

Jeg har Schæfer, men det er av den opprinnelige rasen.

Altså ikke den som i dag ansees som ekte schæfer.

Han har ikke denne bakbensvinkelen, ei heller påfølgende hofteproblemer. Han e rsnart 10 år nå, men sprek som en unghund. Gemyttmessig er han som Schæfere flest. En herlig rase, trofast og lojal, men som Tabris sier må man være obs på vokting fra de er små.

Skrevet

Har min tredje schæfer nå. Fantastisk hunderase. Min favoritt. Veldig trofaste. Blir nært knyttet til eier. Lettlærte. Sterke både fysisk og mentalt. Flott turkamerat. Både for fotturer, ski og sykkelturer. Noen dager går vi en halvtime, andre dager tar vi en lang skitur/sykkeltur. Liker å kjøre bil, men bjeffer når vi passerer andre hunder. Vakthund. Kosehund. Rolig inne og aktiv ute. Vil helst bli med sin eier overalt. Hater hundepensjonat med fremmede mennesker og dyr.

Første hunden måtte avlives fordi hun var plaget av hofteleddsdysplasi da hun var 9 år. Andre hunden døde av kreft da hun var 9 år. Begge var friske og aktive inntil noen uker før de døde. Tredje schæferen er bare 2 år. Han er nok tøffere enn tispene. Han har et sterkt vaktinnstinkt og i unghundperioden var det litt slitsomt. Han er roligere nå, men merker at andre hundeeiere er mer skeptiske til han enn de var til tispene jeg hadde før. Det er en ulempe med schæfere. At folk er skeptiske og redd for rasen. Mine har aldri vært i slosskamp eller skadet andre hunder eller andre dyr. Nå har jeg også en annen hannhund, golden retriever, og en hannkatt. De går veldig bra sammen. De slikker hverandre og drikker samtidig av samme vannskål.

Flott familiehund som går bra sammen med både katter, spebarn og andre hunder han kjenner. Vil helst gå fritt inne og sove i eierens seng. Trives ikke i bur eller hundegård. Røyter en del, store dotter med hår som er lett å støvsuge eller fjerne med kost.

Også er de veldig pene. Jeg liker best korthårede med de tradisjonelle fargene. Jeg synes ikke for mørke eller for lyse schæfere er så pene. Alle er mørkere når de er valper. Blir bare vakrere etterhvert. Men gemytt er viktigere enn utseende. Min forrige schæfer var omplasseringshund. Hun var to år da jeg fikk henne. Det er et godt alternativ. Det er valpe- og unghundperioden som er mest krevende.

Skrevet

Har en 12 år gammel schaefer , hann .

Fantastisk hund , helt utrolig intelligent (men så går jeg og innbilder meg at han er spesiell også da ) , men desverre befengt med mye sykdom .

Han har hatt alt av sykdommer bortsett fra HD , og hver gang vi er hos veterinæren sier han at det er en typisk schaefer sykdom ....

Ja rent bortsett fra den ene gangen når han ble blind og veterinæren sa at det var en typisk dachs sykdom .

Utrolig snill hund , selvom han egentlig er nervøs (bjeffer , men har aldri bitt hverken mennesker eller dyr på de 12 årene ) .

Schaefere røyter en del , så man må støvsuge veldig ofte -

de har veldig mye underull .

Ellers tror jeg rasen er ranket som no 3 mht intelligens , det er en rase som er utviklet mht å arbeide mot en fører .

En av de store fordelene med schaeferne (gemyttmessig) er at de lett knytter seg til folk samtidig som at det ikke er enmannshunder . (som feks doberman er )

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Det er vanskelig å velge rase når man skal ha hund. Har tidligere hatt omplasseringshunder som alle har vert helt forskjellige. (så har jeg hatt en engelsk bulldog)

Skrevet

Har også hatt to schæfere. Helt fantastiske hunder!

Vær (i tillegg til det andre som er nevnt) obs på at enkelte av disse kan være helt sykt stresset. Har sett endel trasige tilfeller, hvor bla pinnelek er mosjonsformen eierne bruker. Disse hundene slapper aldri av, bare peser og stirrer på hendene i tilfelle de skal finne en pinne og kaste.

Skrevet

Jeg har ingenting i mot schäfere, men jeg ville aldri hatt en selv. Det er en av de dyreste hundene man kan skaffe seg, det er utrolig mange av dem som sliter med alvorlige, kroniske sykdommer som er dyre å behandle og som krever en god del ekstra innsats fra eieren.

Og, før dere med friske schäfere halshugger meg; jeg vet at dette ikke gjelder absolutt alle schäfere, men det gjelder et flertall av dem, dessverre. Det er veldig synd at rasen har blitt avlet sønder og sammen, for det er en veldig flott hund!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...