Gjest Francis Drake Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 (endret) 1221 Endret 17. august 2007 av Francis Drake
Gjest Mann 42 Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Jeg lurer litt på hva du egentlig mener med "ondskap" i denne sammenhengen. Er sinne et uttrykk for ondskap? Egoisme?Gjerrighet og latskap? Andre sk negative emosjoner og motiver? Det virker som om du referer til de klassiske dødssyndene her når du skriver om ondskap. Du har iallfall med deg de fleste. Hvis du oppfatter alle tilfeller der folk tenker mere på seg selv enn på andre, som ondskap, så holder påstanden din, innenfor dine egne premisser, men jeg syns faktisk at det er tull.
Lilith Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Hm. Jeg tror jeg mener at ondskap er når man med viten og vilje går inn for å ødelegge for og skade andre mennesker for egen vinnings (eller gledes) skyld. Tror jeg. Og jeg tror alle mennesker har dette i seg, i større eller mindre grad. Jeg tror at noen mennesker er 'ondere' enn andre, fullstendig uten empati og 'uhelbredelige' i den grad at de er så ødelagte at de ikke kan 'omvendes'. Jeg tror også at andre 'onde' mennesker er folk som rett og slett har vært uheldige i livet og har blitt påvirket av miljøet rundt seg til å begå de handlingene de har gjort, og kan bli 'helbredet' eller hjulpet ut av den onde sirkelen de har kommet inn i. Også er det vi andre som kan være ondskapsfulle til tider, men som stort sett har et sunt menneskesyn og er utrustet med både empati og sympati. Tror jeg. Kanskje. Men det er et stort og komplekst spørsmål, og det er tidlig om morgenen ...
mysan Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Francis Drake. Hvorfor fjerner du stadig innlegg du har startet tråder med, etter at folk har begynt å svare deg? Jeg har nå ikke peiling på hva du spurte om... eller, peiling får man jo av de svarene som er postet.. men hvorfor gjør du det? Fikk du svar du ikke likte, eller hva skjer? Dette er jo ikke første gang du gjør sånn.
Gjest Francis Drake Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 jeg fjærnet det siden jeg synes det var dårlig skrevet
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #6 Skrevet 17. august 2007 Ja, hva feiler det egentlig vonde mennesker? mennesker som kan drepe, voldta og andre grusomme gjerninger. Mangel på empati-selvsagt, men er det nedfelt i gener/ arv eller skyldes det miljø? Noen synspunkter?
mysan Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 Babyer som understimuleres utvikler gjerne manglende eller fraværende empati. Babyer som ikke snakkes og dulles med. De tre første årene av et menneskes liv sies og ha den største innflytelsen på livet hans eller hennes. Videre har vel oppveksten mye å si. Noen takler tøffe kår, andre bukker under. Egentlig burde man sertifiseres før man fikk sette barn til verden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå