Gå til innhold

Problemer med symaskin.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en Bernina Activa 130 som nesten ikke har vært brukt. I går skulle jeg reparere et par jeans, men etter å ha brukt maskinen på to bukser, brakk nålen på den tredje. Da skiftet jeg nål, men også denne brakk. Tredje nålen fikk ikke tak i undertråden, men da jeg plasserte den lenger ned gikk det et øyeblikk før også denne brakk. Deretter kjøpte jeg denim-nåler, men nå får ikke nålen tak i undertråden overhodet. Jeg har også forsøkt å skru denne fast litt lenger ned uten at det hjalp denne gangen. (Jeg tror ikke det med å plassere nålen lenger ned utgjør noen stor forskjell, for den skal vel plasseres så langt opp som det går egentlig?) Jeg har også lagt merke til at det ser ut som nålen butter mot spolen eller tønnen rundt(?), så den bøyer seg. Den treffer ikke åpningen til undertråden hvis det gir mening?

Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg har selvfølgelig klart kunststykket å skulle legge opp og reparere alle buksene mine, så nå har jeg ingenting å ha på meg. :flau: Håper på snarlig svar. :) Mvh Liv.

Endret av Cyanina
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig å svare når man ikke ser problemet med egne øyne. Men det virker som om stempelet som holder nålen er skjev siden den ikke treffer åpningen til undertråden.

Du vet vel at symaskinnålen har en rund og en flat side øverst på "halsen" (den delen som skal skrues fast inni stempelet)? Setter du nålen feil, vil den komme for langt til siden for åpningen til undertråden når du slipper stempelet ned.

Da må man prøve å snurre nålen slik at den blir riktig plassert inni stempelet før man skrur den fast.

Huff, vet ikke om dette var til noe hjelp. Virkelig vanskelig å forklare.

Har undertrådspoleholderen gått ut av stilling? Den skal kunne løsnes for å gjøre reint for lo og støv (og brukne nålespisser) og har kanskje hoppet løs?

Skrevet

Har du sjekka at maskinen er helt ren?

Ofte er det ikke lett å finne noen grunn til at symaskiner oppfører seg slik. Åpne alle deksler og kost/blås/støvsug bort alle lorester du finner. Det bruker å hjelpe på Husquarnaen min.

Skrevet

Tusen takk for svar. :) Maskinen har blitt rengjort, men det kan se ut som undertrådspolen er ute av posisjon? Hvis det er den trommelen som beveger seg rundt spolen til undertråden? (Hehe, jeg vet ikke hva de forskjellige delene heter, men håper jeg gjør meg nogelunde forstått for det. :) )

Hvis jeg vrir hjulet på siden fra meg får jeg så vidt tak i undertråden (slik at jeg kan hente den opp), men fortsetter jeg å vri baklengs blir det bare masse knuter under dekselet mellom overtråd og undertråd. Det var forøvrig det som skjedde før maskinen slo seg helt vrang. Men da mens jeg sydde. Etter å ha fjernet dekselet og tatt bort knutene ville ikke maskinen hente opp undertråden lenger. Jeg har forsøkt å sy både baklengs og forlengs, men det er bare når jeg vrir en halv gang manuelt at nålen treffer åpningen i trommelen. Hvis det er denne som er ute av posisjon, hvordan retter jeg på dette? Den virker ganske integrert i maskinen?

Stempelet kan beveges fra side til side når maskinen er av, men går tilbake til midten når maskinen skrus på. Og nålen kan bare settes inn en vei (med den ovale siden mot meg) så jeg tror egentlig ikke problemet ligger der? Det var sikkert litt misvisende av meg å skrive så mye om det først, men jeg tenkte det var greit å få med hele "sykdomshistorien". Hehe. :)

Jeg setter virkelig pris på all hjelp. :) Jeg er ganske grønn på dette området.

Skrevet

Men skal ikke hjulet på siden kun skrus mot det? Det har ikke blitt noe krøll av det da? Har du dyttet spolehuset helt inn på plass?

Hilsen Lille meg

Skrevet

Det høres ut som det er noe som ikke er helt på rett sted, ja.

Du har naturligvis sjekka at nåla ikke er bøyd?

At trådspenningen er riktig?

Sist min maskin hadde samme symptomer, viste det seg at det lå massevis av lo og trådrester bak trommelspolen. Det var ikke mulig å se dette, men når jeg skrudde av dekslet på enden av armen var det myyye bøss der.

Vekk med det, og maskinen virker som bare det.

Skrevet

Jeg tror jeg ville tatt en telefon til forhandler eller symaskinverksted og fått en service eller full rens, dersom det ikke er gjort før.

Gjest Gjest_lissi32_*
Skrevet

Høres ut som du kan ha tredd den feil? Dette kan gjøre at alt baller seg sammen i trommelen. Dessuten er det noen maskiner som bare er sånn uavhenig hva som kan være galt med den. Jeg måtte reklamere på min.

Skrevet

har ikke så mye peiling på symaskiner, men hadde samme problemet på den jeg arvet etter mamma, måtte være veldig nøye med å tre tråden riktig, og sette spolehuset (? den spolen ligger i) rett og spolen skal også settes rett vei inni spolehuset. bare jeg er veldig nøye så går det fint å sy, er en av disse feil, knuter tråden seg, slites og nåla kan knekke.

Skrevet

Kan være noe så enkelt som at spolen er satt inn feil vei, dvs tråden løper feil vei ift åpningen opp mot nålen,da blir det fort knuter og rot.Om det er noe som har blitt skjevt etter at den første nålen knakk så er det justeringskuer for det meste på maskinene, men slikt kan være lurt å overlate til noen som virkelig kan maskinen.

Skrevet

Jeg har i grunn hatt problemer med maskinen siden jeg fikk den i gave av familien for syv år siden. Det er hovedårsaken til at den har vært så lite brukt. Og det er sikkert en god idé å få den sendt på service. :) Og det må nok gjøres på mandag tenker jeg også får buksene ta turen til skredderen.

Men nå er jeg altså tilbake til nålen igjen. (Jeg klarer ikke helt å gi slipp på problemet, til tross for manglende kunnskap. :P) For hvis jeg ikke husker helt feil, skal hele den brede delen av nåla opp i stempelet? På min maskin går bare halve opp og jeg tror dette er grunnen til at nåla butter... Finnes det flere nål-størrelser? De jeg har er 130/705. Jeg kan skru hele stempelskruen ut uten at nåla går høyere. men det er kanskje noe som sitter feil, eller kan skrues på for at det skal fikses?

Jeg fikk forøvrig løsnet "spoletrommelen" og børstet litt inni der. Jeg fant en tråd, ellers var det overraskende rent der inne. Men jeg la merke til at en del hadde fått noen kraftige riper etter at nåla har skrapet seg inn i plasten, noe som bekrefter mistanken om at nåla sitter for langt ned.

Men det er godt mulig det er mye mer galt med maskinen. Jeg bare kvier meg litt for å sende den på service da jeg er student og egentlig ikke har råd til service og skredder.

Og igjen, må jeg takke for hjelp! :) jeg skjønner litt mer av maskinen for hvert svar jeg får. Takketitakk. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...