Gjest Alou Skrevet 17. august 2007 #21 Skrevet 17. august 2007 Jeg er ikke så glad i kaker. Dvs. jeg spiser gjerne, men lager det sjelden selv. Ostekake med gele, mandlebunn med tyttebærkrem og snickerskake med krem er favorittene.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #22 Skrevet 17. august 2007 Nei, ikke hvis man forventer svar i form av navn på kaker, som sukessterte, kvæfjordkake, osv. Jo, hvis man stiller spørsmålet "hvilke kaker liker du" forutsetter det at det ligger et utvalg der fremme som alle kan se og velge mellom. Når man bare stiller spørsmålet åpent uten et utvalgt som en kan velge i blir spørsmålene mer generelt og dermed er det korrekte "hva slags kaker liker du".
Gjest piaf Skrevet 17. august 2007 #23 Skrevet 17. august 2007 (endret) Mine favoritter er: -Bakt ostekake med topping av friske bær. -Brownies/mørk sjokoladekake (med masse skikkelig sjokolade i, ikke bare kakao). Gjerne med is og bær til. -Tarte aux fraises (jordbærterte med vaniljekrem). -Varm eplepai med is. Endret 17. august 2007 av piaf
Gjest bada Skrevet 17. august 2007 #24 Skrevet 17. august 2007 Jo, hvis man stiller spørsmålet "hvilke kaker liker du" forutsetter det at det ligger et utvalg der fremme som alle kan se og velge mellom. Når man bare stiller spørsmålet åpent uten et utvalgt som en kan velge i blir spørsmålene mer generelt og dermed er det korrekte "hva slags kaker liker du". Det var akkurat det jeg skrev, jo. For øvrig synes jeg at denne diskusjonen bør fortsettes på språkforumet hvis du har interesse av det.
Lund Skrevet 17. august 2007 Forfatter #25 Skrevet 17. august 2007 Det var akkurat det jeg skrev, jo. For øvrig synes jeg at denne diskusjonen bør fortsettes på språkforumet hvis du har interesse av det.
Hu i Svingen Skrevet 17. august 2007 #26 Skrevet 17. august 2007 Liker ostekake og det jeg kaller solkake (gul eggeglasur på nøttebunn = suksessterte?). Hater bløtkake!
Lund Skrevet 17. august 2007 Forfatter #27 Skrevet 17. august 2007 Liker ostekake og det jeg kaller solkake (gul eggeglasur på nøttebunn = suksessterte?). Hater bløtkake! nam :-D
Betsy Skrevet 17. august 2007 #28 Skrevet 17. august 2007 Kan ikke kommer på én kake jeg ikke liker, det meste faller i smak... Elsker alt med sjokolade i; alt fra "vanlige" sjokoladekaker til "eksklusive" sjokoladekaker av mørk, kraftig sjokolade, bløtkaker (særlig "Verdens beste"), ostekaker, terter og paier, nøttekaker, formkaker, muffins... Har i skrivende stund akkurat fått i meg altfor mye "Almondykake" (kjøpekake med nøtter og Daim)...
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #29 Skrevet 17. august 2007 Det var akkurat det jeg skrev, jo. For øvrig synes jeg at denne diskusjonen bør fortsettes på språkforumet hvis du har interesse av det. Du har misforstått...vi mener ikke det samme her. Det er trådstarter jeg henviser til: TS spørs bare "hvilke kaker liker du"? Det forutsetter at TS har lagt frem et utvalgt. TS spør bare hel.t generelt uten et utvalgt og dermed er det ikke riktig å spørre med "hvilke". Da heter det "hva slags kaker..." Du fortjener samme "smiley" tilbake som den du serverte men denne passer kanskje bedre:
Lund Skrevet 17. august 2007 Forfatter #30 Skrevet 17. august 2007 Du har misforstått...vi mener ikke det samme her. Det er trådstarter jeg henviser til: TS spørs bare "hvilke kaker liker du"? Det forutsetter at TS har lagt frem et utvalgt. TS spør bare hel.t generelt uten et utvalgt og dermed er det ikke riktig å spørre med "hvilke". Da heter det "hva slags kaker..." Du fortjener samme "smiley" tilbake som den du serverte men denne passer kanskje bedre:
Hu i Svingen Skrevet 17. august 2007 #31 Skrevet 17. august 2007 Du har misforstått...vi mener ikke det samme her. Det er trådstarter jeg henviser til: TS spørs bare "hvilke kaker liker du"? Det forutsetter at TS har lagt frem et utvalgt. TS spør bare hel.t generelt uten et utvalgt og dermed er det ikke riktig å spørre med "hvilke". Da heter det "hva slags kaker..." Når man spør "Hvilke kaker liker du" så forutsetter det riktig nok et utvalg, men det hentyder åpenbart til det utvalget av kaker som er kjent (og navngitt) i befolkningen. På toppen av det hele er spørsmålet åpent nok til at man også kan komme med preferanser som ikke dekkes av den norske tradisjonen. Fiffig. Greit at du er en språknazi, men det er ikke så flatterende å samtidig være en kverulant.
Miel Skrevet 18. august 2007 #33 Skrevet 18. august 2007 Jeg elsker kaker! Sjokoladekaker er de beste, og jo mer klissete, jo bedre. Skikkelig saftige gulrotkaker er heller ikke verst, Daim-iskake, Oreokake, multeiskake, ostekake, gelékake, julekaker... Ai, nå ble jeg fysen, gitt.
Scheherazade Skrevet 18. august 2007 #34 Skrevet 18. august 2007 *Mørke sjokoladekaker, kladdete og med masse god, mørk sjokolade, helst servert med bær. *Gulrotkake *Ovnsbakte ostekaker, helst med nøttebunn *Sitronterte, masse sitronkrem og kandisert sitron på toppen, helst så frisk at den nesten er sur (slik som i Frankrike m.a.o.) *Andre paier med vaniljekrem og bær *+++ (Vanskelig å velge, liker det meste unntatt kjipe julekaker og heftige kremkaker.)
Lund Skrevet 18. august 2007 Forfatter #37 Skrevet 18. august 2007 Jeg liker ikke kaker. DET VAR JO LEIT Å HØRE
Gjest Elize Skrevet 20. august 2007 #38 Skrevet 20. august 2007 Jeg er glad i kaker. Disse er mine favoritter: Gelekake Banankake Grønn Genser Nam nam
Høstjenta Skrevet 20. august 2007 #39 Skrevet 20. august 2007 Kaker er jo så godt at man kan vanskelig velge en favoritt.... Men en super sjokoladekake som er varm og knaskje flytenden inn er jo helt suverent! men gulrotkak, krydderkake, bløtekake, kaker med masse frukt og bær, eplekake og ostekake er jo og veldig godt
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. august 2007 #40 Skrevet 20. august 2007 Liker egentlig ikke kaker overhode, kjempeproblem når man er på besøk hos folk. Hvorfor er det alltid forventet at man skal spise kaker? Noen av oss liker de rett og slett ikke, er ikke for å være vrang og vanskelig en gang, gleder meg over å få en kopp kaffe jeg Men, må man, så må man. Da foretrekker jeg helt klart enten mammas sjokoladekake eller "farmorkringle".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå