Gjest skabbræven Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Uff, jeg trenger sårt noen tips. Hvordan holde huset ryddig og rent med en 2 åring ?? Jeg synes ikke jeg gjør annet enn å rydde og vaske. Er helt utslitt - føler meg som en skabbræv Hadde vaskehjelp en stund men det hjelper da ingen ting for det ser bomba ut dagen derpå alikevel.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Eeeeh, barnehage kan jo være en ide, slik at ungen får brukt opp litt energi der i løpet av dagen. På ettermiddagen er det middagstid og deretter kan dere rusle ut en tur og så er det kveldsmat og sengetid. Da burde ungen være så utslitt at den sovner med en gang og du får tid til litt rydding.
Gjest Pet Skrevet 16. august 2007 #3 Skrevet 16. august 2007 Griser en toåring sånn i huset at det må vaskes hele tiden? :klø: At det kan bli rotete skjønner jeg, men skittent? Jeg ryddet en gang om dagen da sønnen min var lite. Gjorde det gjerne rett etter at han hadde lagt seg, før jeg satt meg ned og ble slapp.
Gjest Skabbræven Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 Takk for svar, Men , han går i barnehage og jeg jobber fulltid. Har mann også men han jobber mye på kveldstid samt at han ikke alltid er den beste til husarbeide. Ja jeg rydder og vasker når minsten er i seng.
Gjest Pet Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Ja jeg rydder og vasker når minsten er i seng. Trenger du å vaske hver dag, da? Tørk opp søl med en gang og vask en gang i uka! Ikke still så høye krav til deg selv, det trenger ikke å være blåst hele tiden.
Gjest s.n Skrevet 16. august 2007 #6 Skrevet 16. august 2007 Kanskje lage litt husregler? Kun leker på rommet, eller bare en leke i stuen om gangen? Kun spising på kjøkkenet? Ikke inn med sko og våt dress? Ta med ungen på rydderunden før han legger seg, slik at han lærer at det ryddes etter han (ingen fe som kommer om natten og fikser alt?) ++ en vet selv hva som er problemområder. En er ikke for liten til å forholde seg til husregler når en er to, men det krever litt av foreldrene å håndheve! Tvi tvi
Gjest Pet Skrevet 16. august 2007 #7 Skrevet 16. august 2007 Kun leker på rommet, eller bare en leke i stuen om gangen? Å innskrenke på bruk av leker ville ihvertfall ikke jeg anbefale. Toåringer liker å være der foreldrene er og hvorfor skulle ikke barnet få ha tingene sine der resten av familien oppholder seg? Fordi man ikke "orker" å bruke fem-ti minutter på å rydde dem bort? Synes det er dårlig gjort overfor barnet, jeg. 1
Gjest s.n Skrevet 16. august 2007 #8 Skrevet 16. august 2007 Å innskrenke på bruk av leker ville ihvertfall ikke jeg anbefale. Toåringer liker å være der foreldrene er og hvorfor skulle ikke barnet få ha tingene sine der resten av familien oppholder seg? Fordi man ikke "orker" å bruke fem-ti minutter på å rydde dem bort? Synes det er dårlig gjort overfor barnet, jeg. Min erfaring er at ungene har en tendens til å dra med seg 'hele' rommet til stua, hvis de har mulighet... Jeg snakker ikke om at unger kun skal sitte med et tog uten bane, men at en har f.eks togbanen ute, og så rydder en på plass denne før en tar fram dukkevogna... Og så settes den inn på rommet igjen før en finner frem fargeblyanter, og så pakker en det bort når en tar frem playdough osv... Det innskrenker ikke barnas mulighet til å leke (og de aller fleste leker kun med en leke av gangen), og de kan være sammen med foreldrene. Men ingenting stresser vel en mor mer enn å trø over en lekebil - når en i utgangspunktet er stresset over rot? Det er et forslag til å gjøre hverdagen enklere, men det er ikke løsningen for alle...
Kayli Skrevet 16. august 2007 #9 Skrevet 16. august 2007 Jeg har også hatt problemer med å holde huset ryddig til tider. Men jeg bestemte meg for å slakke av litt på krava. Nå tåler jeg fint leker rundt i huset, men ungene må være med på rydderunde hver kveld før kveldsstellet. Mine er litt større enn din, da, men det er i alle fall viktig at de lærer seg at ikke andre springer og plukker opp etter dem! Jeg synes man må tåle litt lekerot når man har barn. Har en venninne med to barn. Hos henne er det ikke et spor etter ungene noe sted. Det reagerer jeg på.
Gjest Pet Skrevet 16. august 2007 #10 Skrevet 16. august 2007 Min erfaring er at ungene har en tendens til å dra med seg 'hele' rommet til stua, hvis de har mulighet... Jeg snakker ikke om at unger kun skal sitte med et tog uten bane, men at en har f.eks togbanen ute, og så rydder en på plass denne før en tar fram dukkevogna... Og så settes den inn på rommet igjen før en finner frem fargeblyanter, og så pakker en det bort når en tar frem playdough osv... Det innskrenker ikke barnas mulighet til å leke (og de aller fleste leker kun med en leke av gangen), og de kan være sammen med foreldrene. Men ingenting stresser vel en mor mer enn å trø over en lekebil - når en i utgangspunktet er stresset over rot? Det er et forslag til å gjøre hverdagen enklere, men det er ikke løsningen for alle... Min toåring var ihverfall ikke så "systematisk" når han lekte, men det er vel forskjeller på dem også. Jeg ville synes det var mer stressende å passe på at en på to ikke fikk ha mer enn en leke om gangen på stua enn å rydde opp om kvelden. Jeg tror denne reglen fungerer fint på litt eldre barn enn på toåringer. Toåringen min hadde en lekekrok på stua, og hvis jeg ikke gadd å rydde om kvelden, brukte jeg bare en kost og skjøv alle lekene bort i kroken. Hvis man ikke tåler å ha leker rundt i huset når men har et barn på to år, stresser man for mye, mener jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå