Gå til innhold

Be venninne om å være barnevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere måtte be en venninne være barnevakt et par ganger, ville dere ha gitt henne noe som takk for hjelpen? Det er snakk om ca. tre timer hver gang og hun har ingen barn selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville jeg absolutt. Hvertfall siden det er snakk om mer enn en gang. Dersom det er en nær venninne ville jeg kanskje gitt en flaske vin eller et gavekort (eller hva som helst). Hadde gitt penger dersom det var en venninne som ikke stod meg nært og som jeg ikke naturligvis ville bedt om en tjeneste.

Dersom venninna mi ikke hadde barn tror jeg jeg hadde vært enda mer tilbøyelig til å gi en takke-gave/penger. Har venninnen barn går det an å tilby å passe hennes barn ved en annen anledning. Har en barn fra før krever det ikke så stor endring i hverdagen, hvis en er barnløs, derimot, har jeg inntrykk av at venninnene mine stresser mer med oppgaven... (hva gjør jeg, hvor, hvem, men hvis... eh...).

Når det er sagt så kommer det litt an på om venninna har tilbudt seg (kan jeg ta med xxx på kino i morgen?) eller om jeg spør selv. Dersom hun tilbyr ville jeg passet på å sende med barnet en hundrelapp, og bedt henne spandere kaffe på venninna...

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg trenger noe mer enn takk når jeg passer venners barn, og pleier heller ikke å få noe. Nå er det utrolig sjelden de spør meg, men jeg stiller mer enn gjerne opp. Synes det er koselig hvis de ordner med noe snop og brus hvis jeg skal passe barna hjemme hos dem, det er mer enn nok.

Skrevet

Gi henne noe som takk, og la det være opp til henne om hun vil ta imot eller si at det er unødvendig.

Gjest Mayamor
Skrevet

En slik vennetjeneste er gull verd, og jeg ville vist ved en oppmerksomhet at jeg satte pris på tjenesten. Kanksje invitere henne ut på Pizza, kinamat, se en film el. Behøver ikke være en ting, og i mine øyner; ikke penger. Jeg ville ikke spurt i tide/utide, slik at du ikke "bruker opp" vennskapet; "Nå ringer Mayamor, la vær å ta telefonen/virk opptatt/finn unnskyldning - fort-fort-fort..." :sjenert:

Jeg ville funnet på noe sammen med venninnen, tilbudt meg hjelpe til med oppussing/flytting/transportering/montering el. I tillegg ville jeg gjort det helt klart at passer det ikke, si nei uten å ha dårlig samvittighet. En dag får hun muligens barn selv, og da er det godt å vite at du kan gjengjelde tjenesten. :jepp:

Skrevet

Jeg ville aldri tatt i mot penger for å sitte barnevakt en gang i blant for mine venners barn.

Men selvfølgelig hadde det vært hyggelig med en liten oppmerksomhet i form av litt brus, eller annet digg å kose seg med mens man sitter barnevakt (spesielt om det er på kveldstid og sånn da.)

Gjest Gjest_karisjima_*
Skrevet
Jeg føler ikke at jeg trenger noe mer enn takk når jeg passer venners barn, og pleier heller ikke å få noe. Nå er det utrolig sjelden de spør meg, men jeg stiller mer enn gjerne opp. Synes det er koselig hvis de ordner med noe snop og brus hvis jeg skal passe barna hjemme hos dem, det er mer enn nok.

Du skal få masse snop og brus når du skal få passe frøken Mirina :)

Skrevet
Jeg ville aldri tatt i mot penger for å sitte barnevakt en gang i blant for mine venners barn.

Men selvfølgelig hadde det vært hyggelig med en liten oppmerksomhet i form av litt brus, eller annet digg å kose seg med mens man sitter barnevakt (spesielt om det er på kveldstid og sånn da.)

Skriver under på denne, jeg kan godt være barnevakt iblant uten betaling, men en gang jeg passet barna til en venninne fra syv om kvelden til tre om natten (og avtalen var at hun skulle komme hjem i ellevetiden, men "det var så gøy på byen"...) hadde de ikke kjøpt inn noe mat, det var kun sjokolade og gammelt brød i huset. Det reagerte jeg på, hvis man har barnevakt hele kvelden er det da vanlig å ha kjøpt inn noe mat? Om det så er en grandiosa...

Gjest Blondie65
Skrevet

Vennetjenester mellom nære venner gjengjeldes med tilsvarende vennetjenester igjen i fremtiden. Føler man at tjenesten er større enn man er i stand til å gjengjelde i nær fremtid vil det selvfølgelig være på sin plass med en eller annen form for ekstra kompensasjon. En flaske vin eller hvis man vet at det er noe en ønsker seg som står i forhold til vennetjenesten.

Skrevet

Synes ikke man betaler venner for å stille opp - men det er hyggelig å gi en flaske vin, en liten blomst el. som takk for hjelpen.

Vennetjenester er flott - men det er også viktig å vise at man setter pris på det - da er det også lettere å spørre neste gang.

Skrevet

Jeg har sittet barnevakt for nære venninners barn, både på dagen og på kvelden, er selv voksen og barnløs. Har ikke fått no for det, men jeg haddes synes det var litt rart å ta imot penger, men hadde jeg fått en flaske vin etc så hadde jeg satt veldig pris på det.

Skrevet

Om det var en sjelden gang og gode venner ville jeg ikke forventet noen konkret takke-ting, men samtidig er det jo hyggelig at den som har bedt om tjenesten viser at tjenesten blir satt pris på også.

Penger virker unødvendig, synes jeg, når man er voksen og gode venner. Men om man skal være hjemme - gjør gjerne i stand noe godt å spise (kake, evt noe sunnere). Skal man ta med seg barnet noe sted ville jeg som forelder sendt med penger til å dekke utgifter, men jeg hadde som barnevakt ikke hatt noe i mot å betale selv.

Skrevet

Jeg hadde definitivt gitt henne noe som takk for hjelpen.

Ikke nødvendigvis kontanter, men noe jeg visste hun ville sette pris på.

Skrevet

Skal ha skal ha skal ha... kan man ikke gjøre hverandre tjenester lenger enn å skulle ha noe? Ja, mat og drikke til barnevakten - selvsagt. Men andre ting? Jeg er jammen usikker. Vi har av og til sendt ut sesongkort (sommer, påske el) med bilde av barnet og en liten hilsen til barnevakten, mormor. leketante el.

Uventet, en hilsen, oppmerksomhet - blir satt pris på.

En tegning barnet har tegnet selv er også kjempepopulært!

Gjest Thelma :-)
Skrevet (endret)

Min venninne og jeg var ofte barnevakt for hverandres barn .. men vi gjorde hverandre den tjenester - så da var det aldri noen problem.

Jeg hadde derimot aldri hatt samvittighet til å spør en barnløs venninne om å sitte barnevakt - uten å gi henne en flaske vin, en fin blomst, el .. Det skulle da bare mangle - man betaler jo vanligvis barnevakten om man benytter seg av en ung jente, el. Det eneste unntaket her er familie .. jeg har aldri gitt noe til besteforeldre eller tanter/onkler - men så var det ofte de som spurte om de kunne få lov til å passe ungene - og da er det litt annerledes :ler:

Men ja - jeg hadde kjøpt en flaske vin eller en blomst til venninnen for å sitte barnevakt dersom jeg ikke kunne gjengjelde tjenesten.

Endret av Thelma :-)
Skrevet

Jeg satt barnevakt hos en venninne i ca 4 timer. Hun prøvde å betale meg 300 kr, men jeg ville ikke ta imot. Jeg synes det var greit å gjøre henne en tjeneste. Jeg spiste middag der da jobben var ferdig og hun vil gjerne gjøre samme tjeneste for meg om jeg noen gang skulle få barn.

Den ene tjenesten er den andre tjenesten verdt.

Skrevet

jeg vil ikke ha noen form for betaling for venne-tjenester.

slikt ser jeg på som en selvfølge. da får man heller si nei om det blir for mye :)

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Det er da stor forskjell på penger og en flaske vin eller en blomst. Jeg hadde ikke spurt engang - jeg hadde bare gitt henne den.

Skrevet
Det er da stor forskjell på penger og en flaske vin eller en blomst. Jeg hadde ikke spurt engang - jeg hadde bare gitt henne den.

ja, det er jeg enig i. men jeg ville ihvertfall ikke forventet noe...

Skrevet
Hvis dere måtte be en venninne være barnevakt et par ganger, ville dere ha gitt henne noe som takk for hjelpen? Det er snakk om ca. tre timer hver gang og hun har ingen barn selv.

greit å vise at man ikke utnytter noen... litt lei av vin som gave(eller alkohol generelt) hadde selv satt mer pris på gavekort, eller at DERE TO som venninner tok en kinotur sammen- uten unger!! det er nesten viktigere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...