Cathrine Skrevet 22. mars 2003 #1 Skrevet 22. mars 2003 Heisann Hvor lenge ut i svangerskapet skal man ta Folat? Er det tre måneder? Håper noen vet. Takk for hjelpen!
Praksis Skrevet 22. mars 2003 #2 Skrevet 22. mars 2003 De 3 første månedene av svangerskapet (og helst 3 mnd før man blir gravid), bør man ta 0,4 mg folat/folsyre daglig. Etter 3 mnd bør man ta 0,2 mg daglig. Hvis du tar multivitaminer, så inneholder de 0,2 mg folsyre. Jeg tar en halv 0,4 mg tablett daglig bare for og bruke opp de jeg har igjen.
Ma. Skrevet 22. mars 2003 #3 Skrevet 22. mars 2003 Jeg spurte legen min om dette når jeg var på kontroll, han sa at jeg skulle ta folat de første 12 ukene, og deretter stoppe helt med det. Det er faktisk viktigere å ta folat FØR man blir gravid....... ( men det er jo ikke alle som planlegger en graviditet, og da er det vel helle sjelden at man går på folat.....) Maria
Cathrine Skrevet 22. mars 2003 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2003 Ja, det er litt vanskelig å planlegge å ta det 3 mnd før man blir gravid. Selv rakk jeg aldri å begynne med det før jeg ble gravid, men jeg satser på at det går bra allikevel. Skal sjekke med legen for sikkerhets skyld på onsdag.
lillen Skrevet 23. mars 2003 #5 Skrevet 23. mars 2003 Du kan ta folat fra du begynner prøvingen... Det er ikke noe farlig stoff (etter hva jeg kan skjønne; det er jo en b-vitamin), så kroppen skiller ut det du ikke trenger...
Gjest Zalomine Skrevet 23. mars 2003 #6 Skrevet 23. mars 2003 Men ikke alle PRØVER i det hele tatt da.... Klart jeg begynner med folat når/før jeg dropper p-pillene, men man kan meget godt bli gravid uten å ha prøvd i det hele tatt....
lillen Skrevet 23. mars 2003 #7 Skrevet 23. mars 2003 Det er veldig riktig! :D Men jeg mener at PRØVERE burde ta folat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå