Gå til innhold

Har du noen vin anbefaling for søt hvitvin

gard

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om noen har noen anbefalinger når det gjelder søte, sterke viner til bruk for ost og dessert. Det er spesielt italienske jeg er på jakt etter. Er ganske blank på dette området selv om jeg har smakt på en del når jeg har vært ute og spist på bedre restauranter. Men jeg har aldri notert noen navn siden jeg ikke drikker denne typen viner så ofte hjemme. Så hvis du har noen anbefalinger er det bare å komme med dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Passito er veldig godt til ost og dessert syns jeg, f.eks en Passito de Pantelleria (en liten øy syd for Sicilia der solen skinner masse og druene blir søte og smaksrike). Det fins mange varianter å velge mellom, en som er ganske kjent er Ben Rye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Riesling vinene er veldig god jeg, og når venninnegjengen spiser ost og dessert går det i Riesling Dr Loosen! Den er nydelig! Søt og god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo litt bom siden den er rødlig i fargen og fransk men Mas Amiel synes jeg er en flott sterk vin.

Sauternes er den som er lekker til roquefort men igjen fransk da.

Har du noen formening om hva slags oster du skal ha?

Andre hvite er jo alle disse Tokaji og Eiswein dessertviner som er litt lysere i fargen. Men igjen ikke italiensk da.

Nå kom jeg på en forresten, Vin Santo er jo italiensk fra Toscana, den er gylden i fargen og består vel av to type druer.

Hmm ikke til god hjelp men ihvertfald droppet noen navn på ting du kan undersøke. Ellers er jo polet beste stedet å spørre som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i Elfridas anbefaling. Jeg har i tillegg et par andre:

Da jeg var på en fin restaurant i vår smakte jeg for første gang Recioto di Soave. Jeg tror det var denne. Den føltes en del friskere enn mange andre søte dessertviner. Den ble servert til en dessert bestående av ulike rabarbraretter, og passet utmerket.

Ellers liker jeg Sauternes veldig godt, særlig sammen med dens klassiske følge roquefort. Hvis Sauternes blir for dyrt, kan du prøve en Monbazillac som kommer fra naboområdet, og som blir laget på akkurat samme måte som Sauternes, men som er mye rimeligere. Denne har jeg ikke smakt på et par års tid, men den var i hvertfall nydelig da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Ja, hvit Recioto er også veldig godt. Rød også - fantastisk til sjokoladedesserter, men nå var det ikke det du spurte etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skal prøve å få til en italiensk aften og det er derfor jeg er på jakt etter italienske varienater av søt vin. Når det gjelder hvilke oster jeg skal bruke er jeg ikke helt sikker ennå. Det blir nok pecorino, pamesan samt andre italienske oster :-)

Når det gjelder desserten så blir det nok muligens Tiramisu og mørk sjokolade kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skal prøve å få til en italiensk aften og det er derfor jeg er på jakt etter italienske varienater av søt vin. Når det gjelder hvilke oster jeg skal bruke er jeg ikke helt sikker ennå. Det blir nok pecorino, pamesan samt andre italienske oster :-)

Når det gjelder desserten så blir det nok muligens Tiramisu og mørk sjokolade kake.

Til oster som parmesan og peccorino ville jeg nok servert en kraftig rødvin, muligens en Amarone? Jeg har dessverre ingen å anbefale, men du kan jo høre på Polet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg planlegger også en del andre retter (typisk italiensk som gnocchi, risotto, italienske skinker/pølser) og her kommer jeg nok til å ha fokus på rødvin...Chianti, Brunello etc. Så ideen var å ha ost som en liten hvilerett med noe annet å drikke en rødvin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg planlegger også en del andre retter (typisk italiensk som gnocchi, risotto, italienske skinker/pølser) og her kommer jeg nok til å ha fokus på rødvin...Chianti, Brunello etc. Så ideen var å ha ost som en liten hvilerett med noe annet å drikke en rødvin :-)

Da tror jeg at jeg ville servert oster som taleggio og gorgonzola, og med "vanlig" hvitvin til. Og så kan dere jo ha en søt vin til desserten.

Nå utgir jeg meg for å være den vineksperten, :ler: men du spurte jo her, og da svarer jeg etter slik jeg ville ha tenkt om jeg skulle hatt et slikt selskap. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tørr og fruktig hvitvin og/eller en søtlig hetvin dekker de fleste ostene, bortsett fra kittoster. Rødvin til ost må velges med omhu siden det egentlig er få oster det passer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tørr og fruktig hvitvin og/eller en søtlig hetvin dekker de fleste ostene, bortsett fra kittoster. Rødvin til ost må velges med omhu siden det egentlig er få oster det passer til.

Enig. Grunnen til at jeg ville servert "vanlig" hvitvin og ikke en søt en i dette tilfellet, er at rødviner som Brunello og Chianti ikke vil smake godt hvis de blir drukket rett etter en søt vin (jeg fikk inntrykk av det var ment som avveksling midt blant all rødvinen).

På den annen side vil en "vanlig" hvitvin ikke kunne nytes til fulle hvis den blir servert rett etter rødviner med mye tanniner, men det er ikke et så veldig stort problem hvis man kjøper en enkel og rimelig en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Du kan også forsøke et stykke taleggio, noen friske jordbær og et glass Asti eller Moscato d'Asti til. Det blir friskt og litt annerledes, og et fint avbrekk fra det fete og de tunge rødvinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jo ostene serveres etter hovedrettene, men før dessert så igrunnen burde det ikke bli noe problemer. Uansett bør man skylle munnen med en slurk vann og kanskje tygge litt brød før man begynner på neste vin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...