Gjest Gjest Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Jeg kjøpte for en tid siden en bærbar pc der det fulgte med Norton antivirusprogram. Perioden der det er gratis er snart over, og jeg må enten fornye eller finne alternativer. Etter å lest litt rund på nettet ser jeg at mange har dårlig erfaring med Norton, og anbefaler programmer som Kaspersky og Nod32. Jeg er litt grønn på dette og trenger hjelp til å finne det som kan gi meg best beskyttelse, og helst rimeligst mulig. Er en vanlig hjemmepc-bruker, surfer, chatter og laster ned av og til. Det er Windows Vista på maskinen, om det skulle ha noen betydning for hvilket program jeg bør velge.
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Jeg kjøpte for en tid siden en bærbar pc der det fulgte med Norton antivirusprogram. Perioden der det er gratis er snart over, og jeg må enten fornye eller finne alternativer. Etter å lest litt rund på nettet ser jeg at mange har dårlig erfaring med Norton, og anbefaler programmer som Kaspersky og Nod32. Jeg er litt grønn på dette og trenger hjelp til å finne det som kan gi meg best beskyttelse, og helst rimeligst mulig. Er en vanlig hjemmepc-bruker, surfer, chatter og laster ned av og til. Det er Windows Vista på maskinen, om det skulle ha noen betydning for hvilket program jeg bør velge. Jeg bruker et gratis program som heter Avast, link finner du her:http://www.avast.com/. Programet er som sagt gratis, og jeg synes det fungerer bra, har brukt det i ett par år nå. Mener å huske at det ble best i test på en nettside, og at det er derfor jeg valgte det i utgangspunktet, men husker ikke lenger hvor det var. Kjører programet i vista på min bærbare maskin og det går helt fint. Jeg syns Norton er et elendig program med dårlig brukervennlighet, derfor jeg valgte bort det, i tillegg til at det koster penger selvfølgelig. Har ikke hørt om de programmene du hadde fått anbefalt, så de kan jeg desverre ikke uttale meg om, men ser at Nod32 anbefales sterkt på ITpro.no.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Takk for svar! Avast, gir det kun antivirusbeskyttelse eller noe mer? Slik jeg har forstått det inneholder programmene man kan kjøpe ekstra beskyttelse utover virusangrep. Men det er jo godt mulig jeg tar feil.... Med det samme, må jeg avinstallere Nortorn før jeg laster ned nytt program? Eller har det ingenting å si?
Fubar Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Et godt tips er å prate litt med venner og bekjente. Høre hva de eventuellt bruker. En annen ting du bør undersøke er om din bank har en løsning du som kunde får benytte gratis. Har du nettbankløsning fra f.eks DNB Nor eller Nordea, så får du gratis antivirusbeskyttelse via dem. Når det gjelder antivirusprogram generellt, så finnes det ikke noe som gir deg 100% beskyttelse. Alle programmer har sine "feil". Finn et program du liker, og bruk det sammen med sunn fornuft, da er du langt på vei mye sikrere enn om du skal stole blindt på at antivirusprogrammet ditt gjør hele jobben.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 Jeg har nettbankløsning fra Postbanken, der de tilbyr Norman Antivirus. Vil det være godt nok da?
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. august 2007 #6 Skrevet 17. august 2007 (endret) Jeg er ikke så veldig glad i Norman, men du kan jo prøve det å se hva du syns. De fleste virusprogrammer har bare mer eller mindre bra beskyttelse mot virus. Jeg bruker helst et anti-spyware program i tillegg, f.eks. ad-aware. Det anbefales at du fjerner tidligere virusprogrammer før du installerer det nye. Endret 17. august 2007 av Wolfmoon
Gjest Mysticgirl Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 (endret) Jeg bruker avg og er kjempefornøyd. Den fanger opp virus med engang. For å ta spyware virus bruker jeg ad aware. Anbefaler deg også å laste ned c cleaner som fjerner midlertidige internett sider og cookies.Og best av alt er at alt er gratis! Endret 17. august 2007 av Mysticgirl
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. august 2007 #8 Skrevet 17. august 2007 Jeg bruker avg og er kjempefornøyd. Den fanger opp virus med engang. For å ta spyware virus bruker jeg ad aware. Anbefaler deg også å laste ned c cleaner som fjerner midlertidige internett sider og cookies.Og best av alt er at alt er gratis! Jeg brukte også avg før, og fungerer veldig bra. Men desverre synes jeg det går veldig treigt på den bærbare maskina mi, så måtte bytte. Nå har ikke min bærbare enorm kapasitet da, men den gikk veldig mye saktere med avg.
caso Skrevet 17. august 2007 #9 Skrevet 17. august 2007 Jeg bruker avg og er kjempefornøyd. Den fanger opp virus med engang. For å ta spyware virus bruker jeg ad aware. Anbefaler deg også å laste ned c cleaner som fjerner midlertidige internett sider og cookies.Og best av alt er at alt er gratis! Vær obs'e på ccleaner når dere bruker programmet. Se på instillingene på hva dere velger å slette, - det er en lett sak å slette mye mer enn dere bør ;o). Personlig erfaring, hehehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå