Gjest undrer Skrevet 16. august 2007 #1 Del Skrevet 16. august 2007 Hvordan foregår en katolsk dåp? Noen som vet det? Er ikke det endel anderledes enn en kristen dåp? Skal i en katolsk dåp og gleder meg til å se hvordan det er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. august 2007 #2 Del Skrevet 16. august 2007 Hvordan foregår en katolsk dåp? Noen som vet det? Er ikke det endel anderledes enn en kristen dåp? Skal i en katolsk dåp og gleder meg til å se hvordan det er! http://www.katolsk.no/artikler/sakramentene/daap.htm fra Den katolske kirkes nettsted, protestanter og katolikker har stort sett samme syn på dåp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catgirl Skrevet 19. august 2007 #3 Del Skrevet 19. august 2007 Ehm... Katolsk er kristen. kristen= kristus (jesus) kristen som du refererer til er protestant kristen. Katolsk dåp er som alle andre "kristne" dåp. De heller hellig vann på barnets hodet og døper det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 19. august 2007 #4 Del Skrevet 19. august 2007 Var i en katolsk dåp for mange år siden i Frankrike, kan ikke minnes at jeg la merke til at det var så veldig forskjellig. Det eneste må være at denne familien i alle fall ikke hadde det i en gudstjeneste/messe men helt for seg selv. Men det kan en jo i prinsippet velge her og? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catgirl Skrevet 19. august 2007 #5 Del Skrevet 19. august 2007 Ja, dåp i katolsk kirke er ikke del av en høymesse eller noe slikt. Det blir for seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Katolikk Skrevet 20. august 2007 #6 Del Skrevet 20. august 2007 Ehmmm ja de heller vann over hodet på barnet, men det er langt fra helt likt som i Statskirken. Var i en barnedåp i Statskirken for første gang her i sommer. Jeg er selv døpt Katolsk og barna mine er også døpt Katolsk. Den største forskjellen var nok ved salvingen av barnets panne, munn og håndflater. Jeg la heller ikke merke til at man i Statskirken fikk dåpslyset jeg...men det kan kanskje være noe spesielt her. I Den Katolske Kirken kan man selv velge om man vil ha barnedåp under en Høymesse (Det valgte vi begge ganger) eller om man vil ha det i en ukedag eller en lørdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 21. august 2007 #7 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Til siste innnlegger: De fleste menigheter i Den norske kirke har nå innført bruk av dåpslys. Som artikkelen på katolsk.no sier, har den katolske og de lutherske kirkene omtrent samme syn på dåpen, selv om dåpsliturgiene er noe ulikt utformet. Derfor kan f.eks. katolikker være faddere til barn som døpes i Den norske kirk. Felles for begge er at barna døpes i den treenige Guds navn. Endret 21. august 2007 av hera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Katolikk Skrevet 21. august 2007 #8 Del Skrevet 21. august 2007 Stemmer det du sier. Jeg er fadder til et barn som ble døpt i Statskirken og to av mine barns faddere er i Statskirken. I den Katolske må en av Fadderne være Katolikk, men det trenger ikke de andre. Det stemmer at synet er omtrent det samme, men spørsmålet her var hvordan dåpen i seg selv forløp Til siste innnlegger: De fleste menigheter i Den norske kirke har nå innført bruk av dåpslys. Som artikkelen på katolsk.no sier, har den katolske og de lutherske kirkene omtrent samme syn på dåpen, selv om dåpsliturgiene er noe ulikt utformet. Derfor kan f.eks. katolikker være faddere til barn som døpes i Den norske kirk. Felles for begge er at barna døpes i den treenige Guds navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catgirl Skrevet 23. august 2007 #9 Del Skrevet 23. august 2007 Hadde to faddere da jeg ble døpt, en katolsk og en ikke katolsk. Men den siste barnedåpen jeg var i var til min lillebror som er 3 år yngre enn meg, og aldri vært til protestansk dåp dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tapio Skrevet 25. august 2008 #10 Del Skrevet 25. august 2008 Hvordan foregår en katolsk dåp? Noen som vet det? Er ikke det endel anderledes enn en kristen dåp? Skal i en katolsk dåp og gleder meg til å se hvordan det er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjer'a Skrevet 13. november 2008 #11 Del Skrevet 13. november 2008 hjelphalla jeg skal skrive om katolske kirke hva kan jeg skrive? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rgarga Skrevet 13. november 2008 #12 Del Skrevet 13. november 2008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå