Gå til innhold

Språket til ungdommen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har profil på nettby. "Kjenner" en del 14-17 åringer i forbindelse med lillesøstra mi (er selv 23). På deres profiler, eller på kommentarer til bildene som blir lagt ut, har jeg lagt merke til "fjortis-språket" som brukes i dag (i alle fall her i byen).

F.eks:

-Min sin brora = broren min.

-Fullmo, søtmo, penmo = ble full i helga, du er søt, du er pen osv...

-Emo (aner ikke hva det betyr, men alle bruker det hele tiden til alt)

-Klemme på

-<3elsk<3 / elskepådeg

osv...

Kommer sikkert på flere utrykk etter hvert.

Utrolig irriterende er det i hvert fall, hva skjer egentlig med det norske språket for tiden...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon
Jeg har profil på nettby. "Kjenner" en del 14-17 åringer i forbindelse med lillesøstra mi (er selv 23). På deres profiler, eller på kommentarer til bildene som blir lagt ut, har jeg lagt merke til "fjortis-språket" som brukes i dag (i alle fall her i byen).

F.eks:

-Klemme på

-<3elsk<3 / elskepådeg

osv...

Utrolig irriterende er det i hvert fall, hva skjer egentlig med det norske språket for tiden...???

Det norske språket er i utvikling slik det alltid har vært, og forhåpentligvis alltid kommer til å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihan
Om du irriterer deg over det, begynner du å bli gammel. :erter:

Språket er i konstant utvikling, sånn er det bare.

Jepp, det er dessverre sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er dessverre, jeg synes det er interessant. Nesten som språket er levende, det lever sitt eget liv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har heller ikke sansen for slikt. For meg er ikke det eksempler på et språk i utvikling, men et språk i forfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg 19 og har aldri likt den slags språk og syntes det er tåpelig å høre på, men det er annerledes når det er over nett. Man kan liksom ikke klemme så derfor sier man *klemmepå* Gjerne mellom stjernene og uten mellomrom.. Emo er "de triste folkene" en morsom oppsummering av emo-typen. Emo blir vel å brukt av mange og hvis noe er lei seg p.g.a man er blitt dumpet o.l så er man emo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så "skjer" det vel ingenting. Ungdommen har vel alltid hatt sin egen sjargong. De slutter som oftest med å bruke dette språket når de blir eldre. Dvs, det du beskriver er jo mye en nett-sjargong også, så det forsvinner ikke nødvendigvis med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

F.eks:

-Klemme på

-<3elsk<3 / elskepådeg

osv...

Greit at språkforskere er så glade i at språket stadig er i endring og at det er et kjennetegn og naturlig osv.

Jeg kan med sikkerhet si at jeg hater det du legger frem av eksempler her og i tillegg klemz, koz, osv.

Jeg finner det tåpelig. Hadde jeg hørt noe slikt ville jeg ha sett på dem som lite oppegående. Mine barn skal oppdras til å snakke gramatisk korrekt. Så får de gjerne bli barn av sin tid, men ikke ved å ødelegge språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne likt å vite hvordan språket er skriftlig og muntlig om f.eks 300 år, og jeg kunne godt tenke meg å forske på det, om min andre karriere går til helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjer det samme med det norske språk som det alltid har gjort, det forandrer seg. Ikke noe å irritere seg over. Det norske språk i dag er på mange måter langt mer dannet og behagelig enn enkelte gamle dagers språk. For ikke å snakke om språket som Luther lirte av seg. Det var så ubehøvlet og udannet at flere ting ikke lenger oversettes til norsk slik Luther slang med leppa. Og Luther har jo liksom hatt en finger med i dannelsen av moderne tysk. Så det tyske språket i dag er sikkert mye mer dannet enn Luthers språk. Slik er det med alle språk.

Selv Sokrates klaget over ungdommens vulgære språkbruk. Og de som snakket dannet gresk rundt Jesu tid oiet og klaget på den vulgære gresk som Det nye testamentet senere ble skrevet i. Det er ikke særlig dannet med koine-gresk i Bibelen sammenlignet med den høyverdige attiske gresk til de greske klassikere.

Ikke noe å irritere seg over. Norsk er til for å brukes og den som vil henge med, får hive seg på lasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at språkforskere er så glade i at språket stadig er i endring og at det er et kjennetegn og naturlig osv.

Jeg kan med sikkerhet si at jeg hater det du legger frem av eksempler her og i tillegg klemz, koz, osv.

Jeg finner det tåpelig. Hadde jeg hørt noe slikt ville jeg ha sett på dem som lite oppegående. Mine barn skal oppdras til å snakke gramatisk korrekt. Så får de gjerne bli barn av sin tid, men ikke ved å ødelegge språket.

klemz og koz er da flotte ord. Da er det mer tåpelig med disse stumme lydene som vi skriver, men ikke uttaler "hverken", "ljå", "stod" osv. Det er jo påfallende at få synes det er tåpelig at vi nå kan skrive "verken" og "sto", men synes "koz" og "klemz" havner i en annen kategori.

Jeg er helt uenig med deg i at barn må læres til det ingen i Norge mestrer, nemlig å snakke grammatisk korrekt. Dessuten, det som er grammatisk korrekt i dag er ikke nødvendigvis det samme i morgen.

Det jeg derimot er enig i er at alle bør kunne ordlegge seg på en måte som gjør at språket blir forståelig. Det betyr at en viss grammatikk og rettskrivning må være med i bildet. Men det er også alt.

Skønt rettksrivning å rettksrivning er velidg forksjellig. Man kan stokke bokastavene i lange ord og øyet oppaftter allkikevel hva som står. Fenmomenet sklydes at øyet bare leeser føsrte og siste staevlse. Derfor har du ikke probelemer med å lese det jeg her har skrvet. Skjønner?

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også dette som utvikling av språket, og i tillegg ser jeg at mye av det er svært oppfinnsomt og vittig. Jeg syns det er herlig at språket forandrer seg i takt med brukerne av det, på den måten vil alle epoker få sitt særpreg.

Når jeg leser gamle skrifter takker jeg iallefall for at noen har kommet med nye impulser som igjen har ført til nye språkreformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klemz og koz er da flotte ord.

Det jeg derimot er enig i er at alle bør kunne ordlegge seg på en måte som gjør at språket blir forståelig.

Klemz og koz er ikke så veldig flotte ord.

Ja, alle bør ordlegge seg på en måte som er forståelig men selv i Kardemomeby er det et sett av kjøreregler. Alle kan ikke kjøre på med sin egen individuelle gramatikk.

Du synes ordene og setningene i TS sitt eksempel var lett forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...