Gjest vimselot Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Hva skal jeg kalle bikkja nå... vel, saken er den at han klør s.k. hardt, men mest om kvelden. Har gått gjennom pelsen (ikke kommet over det hele enda) og sett etter lopper osv. Men fant en liten kul, omtrent som om man har fått et vepsestikk, el. lign. Bikkja er kvikk, men klør av og til veldig intenst. Det er ikke min hund, har bedt gå til veterinær, men eier mener det er et insektbitt. Det er ikke flått. Egentlig er spørsmålet; hvordan oppdager man lopper og lus og hva skal man se etter?
rangi Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Hvis hunden klør intenst kan det være skabb. Skabbmidd ser du ikke med det blotte øyet. Lus burde du se med det blotte øyet, og luseegg ligner flass bare at de er helt regelmessige i formen. Lus ses ofte i lysken og rundt skjedeåpningen. Lopper er ikke veldig vanlig i NOrge, og det er som regel ikke loppene i seg selv som forårsaker kløen, men en allergisk reaksjon på loppesekret. Hvis hunden avbryter normal aktivitet for å klø, er det et tegn på unormal kløe og man burde får hunden undersøkt av en veterinær.
Leo Skrevet 16. august 2007 #3 Skrevet 16. august 2007 Hvis hunden klør intenst kan det være skabb. Skabbmidd ser du ikke med det blotte øyet. Lus burde du se med det blotte øyet, og luseegg ligner flass bare at de er helt regelmessige i formen. Lus ses ofte i lysken og rundt skjedeåpningen. Lopper er ikke veldig vanlig i NOrge, og det er som regel ikke loppene i seg selv som forårsaker kløen, men en allergisk reaksjon på loppesekret. Hvis hunden avbryter normal aktivitet for å klø, er det et tegn på unormal kløe og man burde får hunden undersøkt av en veterinær. Min hund har hatt skabb i sommer og i følge veterinæren skyldtes dette gode levekår for midden i det fuktige været. Uansett bør hunden undersøkes av veterinær og få behandling hvis den åpenbart er plaget av kløe. Insektbitt slutter vanligvis å klø etter en dag eller to og hvis hunden har klødd lenger enn det, er det i og for seg ikke så mye å lure på...
Brunhilde Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 Min hund klødde og klødde og klødde, og det viste seg at den er allergisk. Nå får den medisin og har det mye bedre, noe som gjør at vi også har det mye bedre! (Veterinærbesøket ble dyrt, men den er heldigvis forsikret.)
Gjest vimselot Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Takk for svar. Har undersøkt lysken osv. Bikkja er av og til litt plaget av litt flass, som jeg mistenkte kunne være egg, men jeg fant ingen lus. Jeg har bedt han som har bikkja til daglig se på utviklingen, men i dag hadde den visst ikke klødd mer på den måten. Han hadde ikke vært hjemme hele dagen, men fortsetter den å klø så blir veterinær neste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå