Elle_liten Skrevet 16. august 2007 #21 Skrevet 16. august 2007 Her var det mange gode tips Jeg har planer om en rund, tett bukett m røde roser. Enkelt og greit. Tror desverre ikke man får tak i peoner i oktober (?) tingeling Hei, tingeling! Jeg hade en bukett som ligner på den du beskriver. Jeg er en av dem som synes det er bortkasta å bruke masse penger på å få lagd en bukett, og i steden valgte "å slenge" sammen en selv. Jeg bestilte to forskjellig typer roser (20 av hver tror jeg), og supplerte med 3 allium (lilla og grønne "baller") og så kjøpte jeg en bunt med krysantemum (billig fra Mester Grønn). Jeg satte sammen rosene og festet disse sammen ved å bruke blomstertape, som jeg surret rundt etterhvert. Innimellom brukte jeg alliumene og et par stilker med krysantemum, som jeg hadde rensket for blomster utenom toppskuddene. Jeg lot buketten stå i et glass vann i kjøleskapet fra kvelden i forveien til jeg reiste i kirka. Jeg surret et silkebånd rundt buketten på bryllupsdagen. (Et felt på 10 cm sånn ca. på midten av stilken og festet det med to knappenåler med perler på.) Pass på å tørke av stilkene ordentlig! Buketten ble satt i vann etter fotograferingen, da vi kom til selskapslokalet, ca. 2 1/2 time senere. Da ble den satt i en vase og brukt som pynt på bordet foran oss. Jeg brukte lignende blomster som pynt på de andre bordene. Det ble kjempefint! (Må liksom innom for å smugkikke på disse sidene, selv om jeg er godt gift nå.. )
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2007 #22 Skrevet 16. august 2007 Her var det mange gode tips Jeg har planer om en rund, tett bukett m røde roser. Enkelt og greit. Tror desverre ikke man får tak i peoner i oktober (?) tingeling Nei du får nok ikke tak i peoner i oktober, de er begrenset til en veldig kort periode på sommeren.... rund tett med roser bør ikke være noe problem.. men som jeg skrev tidligere hadde jeg sjekket hvor mye de skal ha for lage en vanlig tett rund bukett men roser før jeg bestemte meg for å lage den selv. Det er som sagt arbeidet du betaler for med en brudebukett, men hvis det er greit å ha en håndbundet bukett, dvs med stilker så trenger ikke det å koste all verden... Man skulle tro at det letteste er å lage en tett rund bukett, men det kan være ganske vanskelig å få den jevnt rund og pen.... Men det spørs jo hva man legger vekt på da.... så det var noen her inne som skrev om en oasiskule med skaft som hun hadde brukt til brudebuketter... De blir også brukt av en del blomstrbutikker... problemt med disse er at hvis man ikke har teknikken i orden kan man veldig lett risikere at blomstene detter ut på vei opp til alteret( har hørt en del skrekkhistorier om dette) Siden det er snakk om en velig liten kule med oasis som alle blomstene skal inn blir det veldig mange hull og man presser vannet ut, hvis man da er litt usikker på hvor man vil ha blomstene og stikker flere ganger får man mange hull som gjør det lett for blomstene å dette ut... De fleste butikkene jeg vet om som bruker disse sikrer da de blomstene som henger ved å stifte de med ståltrådog feste de godt.. Jeg hadde virkelig ikke turt å satse på dette. da hadde jeg heller laget en enkel håndbundet bukett som kan settes i vann i kjøleskapet med plast rundt ( bare husk på at orkideer ikke skal settet kjølig.... Hvis du vil ha en enkel brudebukett du kan lage selv vil jeg anbefale feks. en gren med hortensia( på str med enliten ball. i denne kan man stikke noen roser, peoner eller liknende... hortensian skaper formen, og holder resten på plass......... så kan man pynte litt med strå, ståltråd, hjerter osv... hva man føler for.....
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2007 #23 Skrevet 16. august 2007 Hei, tingeling! Jeg hade en bukett som ligner på den du beskriver. Jeg er en av dem som synes det er bortkasta å bruke masse penger på å få lagd en bukett, og i steden valgte "å slenge" sammen en selv. Jeg bestilte to forskjellig typer roser (20 av hver tror jeg), og supplerte med 3 allium (lilla og grønne "baller") og så kjøpte jeg en bunt med krysantemum (billig fra Mester Grønn). Jeg satte sammen rosene og festet disse sammen ved å bruke blomstertape, som jeg surret rundt etterhvert. Innimellom brukte jeg alliumene og et par stilker med krysantemum, som jeg hadde rensket for blomster utenom toppskuddene. Jeg lot buketten stå i et glass vann i kjøleskapet fra kvelden i forveien til jeg reiste i kirka. Jeg surret et silkebånd rundt buketten på bryllupsdagen. (Et felt på 10 cm sånn ca. på midten av stilken og festet det med to knappenåler med perler på.) Pass på å tørke av stilkene ordentlig! Buketten ble satt i vann etter fotograferingen, da vi kom til selskapslokalet, ca. 2 1/2 time senere. Da ble den satt i en vase og brukt som pynt på bordet foran oss. Jeg brukte lignende blomster som pynt på de andre bordene. Det ble kjempefint! (Må liksom innom for å smugkikke på disse sidene, selv om jeg er godt gift nå.. ) Hadde du vann på den i kirken også? Eller ble den snittet på nytt før du satte den i vann? For ellers er det ikke nødvendig å sette den i vann etterpå. Snittflatene tørker etter ca 5-10 min og da trekker den ikke vann hvis den ikke blir snittet på nytt. For de av dere som skal prøve å lage bukett med stifteteknikk,bør rosene være 8-10 cm,avhengig av stor dere vil ha den. På 8 cm holder det med 20 roser + grønt, evnt andre blomster dere har lyst til å ha innimellom
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #24 Skrevet 17. august 2007 Den siste var til 08-brud:) Finnes nok bare i juni (slutt mai + tidlig juli), dessverre.
Elle_liten Skrevet 17. august 2007 #25 Skrevet 17. august 2007 Hadde du vann på den i kirken også? Eller ble den snittet på nytt før du satte den i vann? For ellers er det ikke nødvendig å sette den i vann etterpå. Snittflatene tørker etter ca 5-10 min og da trekker den ikke vann hvis den ikke blir snittet på nytt. For de av dere som skal prøve å lage bukett med stifteteknikk,bør rosene være 8-10 cm,avhengig av stor dere vil ha den. På 8 cm holder det med 20 roser + grønt, evnt andre blomster dere har lyst til å ha innimellom Nei, jeg hadde ikke vann på i kirken og jeg snittet ikke blomstene heller. (Ikke helt proff på dette og orket ikke å pålegge andre den oppgaven heller) Men blomstene holdt seg likevel godt til mandag. De sto i kjøleskap fra lørdags kveld.
karamella Skrevet 17. august 2007 #26 Skrevet 17. august 2007 Jeg tør ikke lage min helt alene.... Jeg har fått en venninde som er kunstner til å lage buketten. . . Så er veldig spent. Skal hjelpe henne med corsagene og perlepynt. Ellers tror jeg det er lurt å ikke ha for mye å tenke på den siste dagen.....
Gjest Frk Åberg Skrevet 17. august 2007 #27 Skrevet 17. august 2007 Det er forskjell på en brudebukett og en vanlig bukett. Når vi lager brudebuketter i butikken vår stifter vi først, før dette så settes møysommelig sammen. Det er noen timer det er snakk om, og da er det folk som har jobbet med dette i flere tiår som lager den! Føler veldig mange bruder vil spare på blomstene og tror det er så enkelt å "smokke sammen en brudebukett" kvelden i forveien. Blomster til brud spesialbestilles ofte fordi brudene har valgt seg ut en spesiell rosetype eller andre ting man ikke har i ordinærsortimentet. Det sier seg selv at dette koster noe mer enn å raske sammen en bunt fra Mester Grønn og kaste den sammen. Men så er det forskjell på de som vil ha en bukett formet som et hjerte, med masse forskjellige blomster, og de som bare vil ha en helt enkel bukett med blomster nærmest for å ha noe å ha i hånda. Jeg tviler ikke på at blomsterbinding/dekorasjon er et håndtverk, men jeg mener ikke at jeg nedvurderer det om jeg velger å "smokke" sammen min enkle bukett bestående av én blomstertype dagen før.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2007 #28 Skrevet 18. august 2007 Men så er det forskjell på de som vil ha en bukett formet som et hjerte, med masse forskjellige blomster, og de som bare vil ha en helt enkel bukett med blomster nærmest for å ha noe å ha i hånda. Jeg tviler ikke på at blomsterbinding/dekorasjon er et håndtverk, men jeg mener ikke at jeg nedvurderer det om jeg velger å "smokke" sammen min enkle bukett bestående av én blomstertype dagen før. Selvsagt er det helt greit å lage den selv, og det er helt klart en forskjell på hva man vil ha... men det er som en skrev her inne et håndverk med en 2-4 år lang utdannelse. Men skal være ganske realistisk i forhold til hva man forventer når man lager buketten selv... Selv om man kun bruker en type blomst osv vil det sjelden se ut som den er laget i en blomsterbuktikk.... Men når det er sagt så er det kanskje det som er meningen... at den ikke trenger å se så innmari perfekt ut heller..... for noen er det jo det som er det perfekte... Og når det gjelder bryllup har alle forskjellige prioriteringer. for noen er det blomstene som betyr mest for andre maten. osv osv.... hvis man ikke ønsker å bruke masse penger på blomster er jo det et valg man ta. men jeg skriver igjen det jeg har skrevet før.... hvis poenget er at man ikke vil bruke mye penger på en bukett, og man vil ha en som er helt enkel, kan det lønne seg å sjekke hvor mye en blomsterbutikk skal ha for å lage en helt enkel tett rund bukett som ikke er stiftet... Det er som sagt arbeidet man betaler for når det gjelder brudebuketter ( pluss at en del vil ha spesial betilte blomster da) men en vanlig tett rund bukett bør ta max 10 min å lage... ergo betaler man ikke så mye for arbeidet... ( en stiftet bukett kan ta mange timer å lage) man slipper alt stresset og det kan faktisk lønne seg.. det er ikke veldig enkelt å beregne hvor mange roser man trenger i en slik bukett hvis man ikke har erfaring i det, dermed tror jeg mange kjøper for mange roser.... eller ikke har nok.... Et lite tips dersom man virkelig må spare påblomsterbudsjettet: en del invandrerbutikker selger bunter med 10 grener orkideer til ca 20-30 kr de er stort sett hvite eller rosa/ lilla.. en slik bunt kan bli fin som armbukett, hvis man i tillegg legger i en del strå, og fester løse orkideer nedover stråene med tynn ståltråd får man en flott bukett til maks 50kr... disse orkideene er dessuten flotte å bruke flytende i glassboller på bordene også..... veldig enkelt... greit å lage selv og ikke minst ekstremt billig....
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2007 #29 Skrevet 18. august 2007 hos mester grønn får du en rundbundet bukett med ca. 40 roser for under 400 kr....
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #30 Skrevet 19. august 2007 hos mester grønn får du en rundbundet bukett med ca. 40 roser for under 400 kr.... Høres ut en tung bukett, hvis man går i en annen blomsterbutikk og får store utsprungne roser som koster litt mer per stykke kan man få en vel så fin fin bukett, til omtrent den samme prisen.... pluss at det ikke blir innmari mye stilker.... ikke for å vøre teit, jeg har selv jobbet hos mester grønn, men når det gjelder brudebuketter osv er det ikke de jeg vil anbefale.... tror de fleste tenker at mester grønn er så innmari mye billigere enn andre, men veldig mange andre butikker har jo også muligheten til å skaffe korte roser til den prisen, rett fra gartneriet, pluss at man da ofte har større valg når det gjelder farge....
pinkybride Skrevet 29. august 2007 #31 Skrevet 29. august 2007 Et spørsmål til blomsterdekoratøren her inne. Jeg kommer til å bestille blomsterbukett og knappehullsblomst i blomsterbutikk for å få den proff. Ser på dette som et smykke og en stor del av helheten så kommer ikke til å spare på dette. Synes det hadde vært artig å få en spesiell bukett. Derimot har vi tenkt å lage borddekorasjoner og dekorosjoner til kirke /lokale osv selv. Har du noen gode tips til dette.? tenkte å bruke oasis og lage blomsteroppsatser i lyse farger (hvite og kanskje litt veldig lys rosa). Noen til middagsbordet og 2 høye som kan stå ved alteret i kirken. hvordan bør man bygge opp og tror du man kan få dette til. tips på blomstertyper. Gifter oss i August. Lyst å bruke perler kanskje også. Hvordan ordner man f.eks blomster som skal henge på benkene i kirken. Har lyst å få det til å virke som det er mye blomster. Kjøpe fine blomster og plukke/ kjøpe grønt som man blander med dette. Hvordan feste blomstene til benkene og trenger de vann? Blir glad for alle tips.
Gjest vimselot Skrevet 30. august 2007 #32 Skrevet 30. august 2007 Jeg vurderer å lage brudebuketten selv, men er veldig usikker. Kjempe bekymret for å stå der kvelden før og ikke få det til... samtidig synes jeg brudebuketter ofte blir så usakelig dyre... Noen erfaringer? tingeling Nei, men jeg aner ingenting om din hudfarge, utfra at jeg vet hvordan du ønsker å se ut denne dagen. En langstilket rose, er nok. Velg elfenben hvis du skal hoppe i kjole. Gråblått, lilla, farge som tilbehør. Toppers.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #33 Skrevet 30. august 2007 Peoner blir det slutt på i starten av Juli, begynner vel i mai tenker jeg.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #34 Skrevet 30. august 2007 Et spørsmål til blomsterdekoratøren her inne. Jeg kommer til å bestille blomsterbukett og knappehullsblomst i blomsterbutikk for å få den proff. Ser på dette som et smykke og en stor del av helheten så kommer ikke til å spare på dette. Synes det hadde vært artig å få en spesiell bukett. Derimot har vi tenkt å lage borddekorasjoner og dekorosjoner til kirke /lokale osv selv. Har du noen gode tips til dette.? tenkte å bruke oasis og lage blomsteroppsatser i lyse farger (hvite og kanskje litt veldig lys rosa). Noen til middagsbordet og 2 høye som kan stå ved alteret i kirken. hvordan bør man bygge opp og tror du man kan få dette til. tips på blomstertyper. Gifter oss i August. Lyst å bruke perler kanskje også. Hvordan ordner man f.eks blomster som skal henge på benkene i kirken. Har lyst å få det til å virke som det er mye blomster. Kjøpe fine blomster og plukke/ kjøpe grønt som man blander med dette. Hvordan feste blomstene til benkene og trenger de vann? Blir glad for alle tips. Hei! siden jeg ikke vet hva slags blomster du har tenkt deg i brudebuketten kan jeg kun gi litt generelle råd siden disse gjerne skal passe sammen. for det første er det viktig at bordekorasjonene ikke er for høye, så jeg hadde satset på mange helt lave dekorasjoner, og da mener jeg helt lave. Jeg er veldig glad i å bruke skåler på størrelse med en suppetalerken og lage flate runde dekorasjoner i de (Jeg kjøpte flate glassskåler på ikea til 5 kr stykke veldig fornøyd med de). da fester man oasisen med pinnholder og fix( dette får du kjøpt hos blomstedbutikken eller hos feks panduro), sørg for at skålene er helt tørre fest litt fix på pinnholderen og bruk en ligther til å varme fixen opp ( bare litt) sett den i midten av skåla, og bruk veldig lite oasis.. De fleste bruker for mye, og da må man bruke mer blomster for å dekke oasisen.. så kan man jo enten bruke masse blomster i disse eller man kan bruke mest grønt og så sette i en eller to hvite eller rosa blomster ( litt store) orkideer, store utsprungne roser gerbera osv. Det kan dessuten være fint å kun bruke te-lysestaker istedenfor dekorasjoner, spesielt hvis man har smale bord, da kan man fordele de utover slik at det ikke blir en dek der og så 5 meter til neste. kjøp helt enkle, gjerne på ikea, tror de har 4 stk til 9 kr bruk noen til te lys, resten kan dere fylle med blomster, en rose i hver f eks. siden du gjerne ville bruke perler kan du jo strø disse i mellom sammen med roseblader, det blir utrolig fint. dette er ting som ikke tar for lang tid og som alle kan klare. ( rosebladene bør legges på bordet rett før man skal spise, gjerne av serveringspersonalet) Jeg synes personlig det er finest når man klarer å fordele blomstene over hele bordet slik at alle gjestene har den samme opplevelsen av bordet, alle ser blomster og lys osv. Når det gjelder kirka hadde jeg snakket med kirkekontoret, ofte har de begrensniger på hva man kan gjøre inne i kirken med blomster, da jeg giftet meg kunne vi kun ha blomster ved alteret og ikke langs radene, vi kunne heller ikke feste noe elelr legge blomster på kirkegulvet, det er jo fordi man kan ødelegge kirken, og blomsterblader farger faktisk av på tregulv hvis man er uheldig... hvis du kan pynte radene har de gjerne vaser man kan bruke som festes på radene, du trenger ikke vann på disse, med mindre de skal brukes til flere vielser. Oppe ved alteret kan dere bruke det meste men sørg for at de passer til fargene i kirken. jeg skulle ha blå blomster, men det var grusomt sammen med fargene på alteret, vi endte opp med å bruke de blomstene som står der hele tiden, dvs to nydelige hvite orkideer i potte.. Det er dessuten noe dere kan bruke hvis de ikke har fine blomster i kirken. kjøp to litt store potte orkideer, sett de på alteret under vielsen og ta de med dere videre til selskapslokalet etterpå, sett de gjerne på gaveborde eller i garderoben eller et annet sted som trenger pynt.. disse kan dere jo gi bort på slutten av kvelden til noen som har hjulpet til eller noe slikt.... Ved å gjøre det slik sparer dere tid og energi.... ofte kommer man ikke inn i kirken før 1 time før vielsen skal starte, da kan man få det travelt hvis man skal ordne mye... Hvis dere ønsker dekorasjoner må dere nesten se på kirken først og se hva dere får plass til, og hvor store de kan være. bruk en flat firkantet ikke for stor skål og oasis, lag en vifte form av det grønne og marker hvor høy du vil ha den med det, bruk en blanding av høye spisse blomster og runde litt flate blomster( roser gerbera osv) de høyeste setter du bakerst og så kan du sette litt annen hver, men pass på at den ser ut som en trekant hvis du ser den fra siden.... fyll inn med masse grønt. dette er kanskje den enkleste dekorasjonen til alteret som du kan lage selv, finnes selvsagt mange former osv, men den bør du klare selv.... men jeg ville nok heller satset på en stor potteplante, orkidee hortensia eller liknende, det ser renere og etter min mening penere ut, alteret er gjerne veldig detaljert fra før.... håper det hjalp litt i alle fall..... ps kom på en liten ting til dere kanm gjøre til bordene, kjøp de skålene jeg snakket om, i klart glass og sett en telysholder i hver, legg i blanke/ hvite/ rosa stener i bunn av skålen fyll på med vann og la en eller flere orkideer/roser/ gerbera flyte i vannet, det krver enda mindre arbeid, og efekten er kjempefin..... jeg bruker ofte det på bordet her hjemme, når man tenner på telyset får ser det litt trolsk ut med vannet og stenene... lykke til
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2007 #35 Skrevet 31. august 2007 hos mester grønn får du en rundbundet bukett med ca. 40 roser for under 400 kr.... Jobber selv i Mester grønn,og ja dette stemmer det..... Men da blir den buketten laget som en vanlig bukett og ikke som brudebukett. Jeg hadde hvertfall ikke laget en brudebukett med 40 roser til under 400.Ville ikke ha brukt 40 roser heller,hadde holdt med ca havlparten + grønt. Og for det ville jeg ha tatt ca 1000 +-
rusketulla Skrevet 1. september 2007 #36 Skrevet 1. september 2007 Tenk deg nøye om før du bestemmer deg for å gjøre det, jeg ville virkelig ikke gjort det hvis du ikke er blomsterdekoratør eller har gjort det veldig mange ganger før. Enig i at brudebuketter er usaklig dyre, men da får man en bukett som er vanvittig vakker. Dagen før bryllupet hadde vi så mye å gjøre at jeg ikke hadde hatt tid til å lage min egen bukett, uansett om jeg hadde gjort det før eller ikke. Og tenk om du ikke blir fornøyd! Da er det for sent å få noen andre til å gjøre det for deg..
Gjest odda Skrevet 19. juni 2008 #38 Skrevet 19. juni 2008 Tilfeldig innom siden, og ser at det snakkes en del rundt å lage brudebuketten selv, da det koster mye i butikken. Jeg er nygift i disse dager. Fikk laget en NYDELIG bukett hos Mestergrønn... brukte Ingrid Aleksandra roser, grønn eføy over og rundt buketten + "sølvdråper". Kostet meg kr. 400,-, så hun som den gang svarte på forespørsel på denne siden (jobbet i Mestergrønn-kjeden), at dersom buketten blir laget hos Mestergrønn, så ville hun ikke kalle den en br bukett! Den skjønte jeg ikke....! Og så ville det ihvertfall fra henne, om hun skulle laget den, koste 1000,- ++. Har du hørt!,- hvor får du prisen fra når det er kunden som bestemmer blomstervalget selv?... Fy deg.... Så jenter, dere som skal gifte dere seinere dette år, eller neste år...det er ikke nødvendig å bruke mange penger på blomster, om man vil ha det enkelt. Lykke til!
Gjest glamourgirl Skrevet 20. juni 2008 #39 Skrevet 20. juni 2008 Jeg har laget noen brudebuketter til venninner som vil gjøre det enkelt. Da er det nettopp enkelt jeg har laget det, og det vet de. Jeg bruker roser, som regel i sjatteringer av en farge. Kjøper rimelige roser, men pene. Bruker ikke noe fancy blomsterdekoratør-teknikker, men jeg begynner i midten, og runder meg utover til jeg får en "blomkål" fester og surrer sammen underveis med grønn blomsterstreng. Dusjer og setter i vann i kjøleskap over natt. Tar ut om morgen, pakker stilkene i plast for å holde fuktighet, surrer et pent bånd ytterst så det blir noe å holde i. Varierer av og til med å tre perler eller krystaller på en tynn sølvtåd og legge over og rundt buketten slik at det ser ut som dråper.
Gir Skrevet 20. juni 2008 #40 Skrevet 20. juni 2008 Jeg har laget en bukett for ei venninne omtrentlig på samme måte som glamourgirl gjorde det. Vi øvde oss ved å lage brudepike-bukettene sånn at vi hadde taket på det når vi startet på selve brudebuketten. Vi buntet helt røde roser sammen til en "blomkål" fasong og snurret grønn blomsterstreng rundt hele veien. Så tok jeg to lange, spisse, grønne blader (ca 50 cm lange), festet dem begge tett inntil hverandre der surringen begynner med 2 knappenåler. Deretter la jeg dem rundt buketten som et hjerte og festet dem på samme måte på andre siden av buketten. Ble en tett, rød bukett med et hjerte rundt Satte i vann i kjølerom over natta, og på morgenen la jeg på vått papir, plastfolie rundt papiret og surret så et silkebånd rundt stilken. Både brudepike-bukettene og brudebuketten ble brukt som borddekorasjoner i lokalet etterpå. Vi kjøpte ca 30 flotte, røde roser til brudebuketten og ca 10 2. sorterings roser til de andre bukettene. Bestilte dette på forhånd, så vi fikk dem dagen før. Den ble omtrent som denne, bare rød: http://www.kreativ-arena.no/Images/General/brideBqt2Gen.png Konklusjon: Det går an å lage fine buketter selv, men vi trengte i hvert fall litt øving først, og det var ikke så veldig billig heller. Har du dårlig tid, bruk en blomsterdekoratør. De er håndtverkere og vet hva de gjør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå