Gå til innhold

Lage brudebukett selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å lage brudebuketten selv, men er veldig usikker. Kjempe bekymret for å stå der kvelden før og ikke få det til...

samtidig synes jeg brudebuketter ofte blir så usakelig dyre...

Noen erfaringer?

tingeling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også lyst til det, nettop på grunn av prisen. Men er også livredd for at den ikke skal bli bra. Hvilke blomster tenker du på å bruke?

Skrevet

Så lenge dere lager en enkel bukett, så skal det nok gå. Men det er lurt å øve seg først. Finnes også mange fine sider på internett som forklarer hvordan man gjør det.

Jeg vurderer også å lage buketten selv. Skal nok bruke roser, eller noen sesongtypiske blomster. Gifter meg i august/september neste år.

Kanskje denne siden er til hjelp?

Lykke til!

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

Eneste jeg ville vært litt skeptisk til er at man ofte har tusen andre ting å tenke på dagen før bryllupet, så kanskje det blir litt dumt å bruke lang tid på å lage en bukett. Dere har ingen i familien f.eks som er flinke da?

Endret av Veronica Mars
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg vil også lage den selv. Snakket med min tante som tidligere jobbet i blomsterbutikk, og hun mente det absolutt skulle la seg gjøre. Jeg har planer om en enkel bukett, med antakeligvis bare peoner. Tror jeg tenker å binde noe vått rundt stilkene, så et lag med plast, og så surre silkebånd rundt så det ikke syns.

Jeg syns også brudebuketter er veldig dyrt. I tillegg vil jeg ha noe enkelt, og da tenker jeg at jeg like gjerne kan lage den selv.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Kanskje du kan få noen tips fra denne tråden. Ser de også linker til en annen tråd med tips.

Skrevet

Heisann

Jeg har laget noen brudebuketter til mine venninder.

Jeg brukte flora-blomsterlim.(Koster ca 150 kr)

Dagen før snittes blomstene i riktig lengde, og trekker vann i ca et kvarter.

Så smøres limen på på tuppen av stilkene. Limen gir blomsten den fuktigheten den trenger.

Om blomstene er for korte til å ha i buketten , f.eks. Orkidè, så kan de limes direkte med denne limen på en annen blomst. Eller limes rett på corsagenålen.

La blomstene stå kaldt, helst i kjøleskapet om natten.

Lurt å dusje blomstene iløpet av dagen. (forloverens oppgave ;) )

Jeg synes det er enkelt å bruke oasiskule i stativ, da får jeg den formen jeg ønsker. Selve stativet/ formen på buketten lager jeg i streng, englehår, strå eller grener noen dager før.

Corsagenåler koster ca 5 kr.

Blomster er mye billigere kjøpt direkte fra gartneri, enn i en blomsterbutikk, ofte bare en tredjedel av pris.

Anbefalte blomster:

Roser (veldig robuste)

Kryssantemum

Brudeslør

Delphinium

Nelliker (tåler veldig mye)

Peoner

Gerbera

Ikke anbefalte:

Hortensia (må ha ekstremt mye vann)

Det tar ofte mye lenger tid å lage buketten enn det du tror, så det kan være lurt å spørre en venninde som har litt kunstnerisk sans.

Skrevet

Priser for blomster blir da ca 600-900 pr. bukett

Skrevet

Jeg hadde tenkt å lage min selv men når floristen bare la på en hundrelapp for å surre stilkene med bånd og ståltråd velger jeg selvfølgelig å slippe den oppgaven. Skal ha 5 stk av de største callaene.

Gjest nextlife
Skrevet
Jeg hadde tenkt å lage min selv men når floristen bare la på en hundrelapp for å surre stilkene med bånd og ståltråd velger jeg selvfølgelig å slippe den oppgaven. Skal ha 5 stk av de største callaene.

Hva koster Callaer?

Skrevet

De største koster ca hundrelappen pr blomst, ca femtilappen for medium og 20-30 for små. De aller største kommer kun i fargen hvit, resten kommer i drøssevis av farger.

Gjest nextlife
Skrevet
De største koster ca hundrelappen pr blomst, ca femtilappen for medium og 20-30 for små. De aller største kommer kun i fargen hvit, resten kommer i drøssevis av farger.

Jeg har så lyst på armbukett med noen få caller, pittelitt grønt og perler på ståltråd. Tro om det kan lages av meg selv?

Gjest 08 brud
Skrevet
Jeg vurderer å lage brudebuketten selv, men er veldig usikker. Kjempe bekymret for å stå der kvelden før og ikke få det til...

samtidig synes jeg brudebuketter ofte blir så usakelig dyre...

Noen erfaringer?

tingeling

Jeg skal ha en tett bunt med peoner og kommer til å plukke dem om morgen og sette den sammen selv.

Tror ikke at de rekker å begynne å henge.

Skrevet

Å det hørtes nydelig ut!!

Har lyst på sånn jeg å!

Tro om de finnes om vinteren??

Har laget to slike, de begynte ikke å henge.

Bare pass på at den får litt vann når dere spiser, og dusje dem:)

Skrevet (endret)

Den siste var til 08-brud:)

Endret av Januarbrud08
Skrevet

Har hørt at blomsterdekoratørene stifter blomstene når de lager brudebukett. Noen som vet hva det vil si? Jeg skal ha hengende bukett og det tror jeg ikke er så lett å lage selv. Men skal lage buketter til brudebikene selv og til bordene.

Skrevet
Har hørt at blomsterdekoratørene stifter blomstene når de lager brudebukett. Noen som vet hva det vil si? Jeg skal ha hengende bukett og det tror jeg ikke er så lett å lage selv. Men skal lage buketter til brudebikene selv og til bordene.

Er blomsterdekoratør så jeg kan kanskje hjelpe deg med den. Når man stifter en brudebukett kapper man stilkene til den lengden de skal vær i buketten, surrrer på ståltåde og så surrer man på blomsterteip uten på igjen. dette er fordi en brudebukett gjerne ikke er bygd opp på samme måte som en vanlig bukett. Veldig mange har heng osv. for å få til det må man jo bøye stilken( dvs ståltråden) for å lage en slik bukett må man vite hvor man skal kutte blomstene altså nøyaktik hvor lange alle blomstene være. Jeg hadde nok ikke prøvd meg på dette selv... leste at noen hadde tenkt å ha vann på brudebuketten, det trengs egentlig ikke spesielt ikke hvis det er vinter da vil den bare dø fortere, det vanligste er å stifte en brudebukett og da står blomstene uten vann over natten før bruden får den ( stort sett) så lenge de står kaldt gjør det ikke noe, pluss dekke til buketten med en tynn plastpose. Hvis man lager en vanlig bukett kan man la den stå i en vase til man skal dra til kirken, når man er ferdig med bilder osv kan man sette den i en vase på bordet. Veldig mange bruker brudebuketten som bordpynt forran brudeparet. En vanlig bukett med pioner er nok ikke noe problem. men hvis man skal lage brudebuketten selv hadde jeg nok øvd noen ganger. Når vi lager buketter( de fleste typer ) legger vi stilkene i en slags spiral for at bukettetn skal se riktig ut. Hvis du ikke gjør det vil buketten gjerne se sammenklemt ut og ikke bli helt riktig... og pass på å få grønn bast til å binde buketten med fra en blomsterbutikk... Når det er sagt så er det gjerne arbeidet som gjør at brudebuketter blir så dyre, så hvis man kun skal ha en håndbundet bukett med pioner eller noe slikt hadde jeg spurt om pris i en blomsterbutikk først. Blir ikke så veldig dyrt med mindre man vil ha masse ekstra dill dall og da blir det jo vanskeligere å lage den selv også... En liten advarsel til dere som skal lage deres egen... Jeg er som sagt blomsterdekoratør, og lagde min egen bukett da jeg giftet meg for snart 2 måneder siden... Jeg syntes det ble stressende og endte opp med å lage den ferdig 10 min før jeg tok på meg kjolen og 30 in før jeg skulle dra til kirka... hvis dere ikke har gooood tid dagen før hadde jeg nok bestilt brudebuketten eller bedt en god venn om hjelp.... men bare så det er sagt, det bør ikke være noe problem å lage sin egen brudebukett bare man øver litt og ikke har for dårlig tid den dagen man skal lage den, og man må regne med at man er litt mer stressa dagen før enn man kanskje tror på forhånd.... Dette ble alt for langt, men jeg hadde veldig mye på hjertet. håper det hjelper noen i alle fall... lykke til alle sammen!!!!

Skrevet

Her var det mange gode tips :)

Jeg har planer om en rund, tett bukett m røde roser. Enkelt og greit.

Tror desverre ikke man får tak i peoner i oktober (?)

tingeling

Gjest Frysepulver
Skrevet

Veldig enig med blomsterdekoratøren over her.

Det er forskjell på en brudebukett og en vanlig bukett. Når vi lager brudebuketter i butikken vår stifter vi først, før dette så settes møysommelig sammen. Det er noen timer det er snakk om, og da er det folk som har jobbet med dette i flere tiår som lager den!

Føler veldig mange bruder vil spare på blomstene og tror det er så enkelt å "smokke sammen en brudebukett" kvelden i forveien.

Blomster til brud spesialbestilles ofte fordi brudene har valgt seg ut en spesiell rosetype eller andre ting man ikke har i ordinærsortimentet. Det sier seg selv at dette koster noe mer enn å raske sammen en bunt fra Mester Grønn og kaste den sammen.

Når vi har hele bryllup (alt fra brudebukett, svennestav, brudepikeblomster, kjoleblomster til mennene, borddekor og dekor ellers) begynner vi ofte allerede på torsdagen med det som kan klargjøres. Fredagen settes av til det som må gjøres så nært opptil bryllupet som mulig, og så pynter vi hele formiddagen. Dette er enormt tidkrevende, det er faktisk et håndverk.

En annen ting; til de som tenker å plukke markblomster og pynte med på bordene; det lukter noe alldeles fryktelig noen ganger. Jeg var i oppgangen til en skole 18. mai i år, hvor 17.-maikomiteen hadde satt igjen alle bøttene med markblomster for å pynte opp. Det luktet så jævlig at jeg kastet alt sammen (jobber på den aktuelle skolen også).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...