Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2002 #1 Skrevet 2. april 2002 Jeg bare lurer på hva dere tror er grunnlaget for at menn slår? Er det arvelig, er de prsykotiske eller er det dårlig oppvekst? Hva tror dere?? Håper påsvar raskt:) Hilsen anonym
Kreps Skrevet 2. april 2002 #2 Skrevet 2. april 2002 Sikkert den samme grunn som hvorfor kvinner slår! 12 2
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2002 #3 Skrevet 2. april 2002 Men hva er liksom grunnlaget? Jeg trenger svar... en liten spørreundersøkelse om hva folk mener og tror....
Tusenfryd Skrevet 2. april 2002 #4 Skrevet 2. april 2002 Jeg tror de mangler annen kommunikasjon. De klarer kanskje ikke ordlegge seg, og blir dermed bundet fast av frustrasjoner - "ingen skjønner hva jeg mener" - og dermed blir det den eneste måten man kan krangle på. Jeg tror at få av de som slår, slår fordi de er slemme og liker å gjøre andre vondt. Jeg mener også at om man blir slått en gang - mann eller kvinne - så kommer det til å skje igjen, og det lureste man kan gjøre er å ta med seg tannbørsten sin og sette den i et annet tannglass et annet sted hvor det ikke er noen som slår. 12
Yatzy Skrevet 2. april 2002 #5 Skrevet 2. april 2002 Jeg tror man (uansett kjøn) slår når man går tom for argumenter som dekker det en vil uttrykke. Jeg tror at dersom de som slår tidligere hadde lært andre metoder å gi uttrykk for det de vil ha sagt, hadde ikke så mange tydd til vold. Menn er også mer fysiske enn kvinner, kvinner gir uttrykk for de samme følelsene ved å være spydig eller gjennom andre verbale metoder. Dette er mine meninger, og er ikke ment som noen unnskyldning for å slå. Den som slår har tapt/sluppet opp for argumenter.
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2002 #6 Skrevet 2. april 2002 takker for fine og interresante svar:)Håper på flere utover kvelden. Synes selv også at det er en "lettere" måte å få sagt ting på.. få frem poenget. Synes det er ganske feigt. men noen har jo hatt en fæl oppvekst, og kanskej lært seg til at det er det eneste de kan forsvare seg med?!
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2002 #7 Skrevet 2. april 2002 Tror det er mange grunner for an mennesker slår... Kansje av fustrasjon om mangel på å kunne hontere situasjoner de kommer i.... Kansje for at det er slik de er blitt behandlet selv av foreldrene sine eller andre de var glad i eller sto dem nermmt.... Kansje for at de føler at de ikke har kontroll og er redd for å miste dem som betyr mest for dem..... Kansje for at de ikke kan uttrykke seg selv på noen anen måte.... Det kan også være for at de er ruset og ikke takler livet i seg selv.... Uansett hvorfor mennesker slår eller trakaserer mennesker som står dem nermmt så er det ikke riktig.... Den eneste grunnen som er god nokk for meg er selvforsvar..... Klem fra en som selv har blit fysisk og psykisk mishandlet....
Væren Skrevet 2. april 2002 #8 Skrevet 2. april 2002 Jeg tror menn - og kvinner - slår av ulike grunner, årsakene kan være mange og sammensatte. Det kan være: Frustrasjon og fortvilelse Opplevelse av å bli misforstått/feiltolket Mangelfulle evner mht. verbal kommunikasjon Har sluppet opp for argumenter, men er rasende Ute av stand til å gjenkjenne og sette ord på egne følelser Manglende evne til å forstå andres følelser Manglende empati og innlevelse i andres situasjon Svakt selvbilde og liten selvtillit Dårlig selvkontroll, men med behov for å kontrollere andre og gjøre den andre part svakere og avhengig. De som slår, men som lover gull og grønne skoger og aldri skal slå igjen - de slår igjen. De angrer og gråter som barn etterpå, men historien gjentar seg som regel, selv om de elsker den de slår... Hilsen en som har et trygt og godt liv, og heldigvis aldri har blitt slått, men som dessverre vet litt om det, likevel.12 2
Gjest Lea Skrevet 2. april 2002 #9 Skrevet 2. april 2002 -Komplekser og dårlig ordforåd!? -Far banket mor (arvelig/miljø)! Dette tror jeg er grunnene i mange tilfeller!
Kris Skrevet 2. april 2002 #10 Skrevet 2. april 2002 Jeg tror de argumentene som har kommet frem er veldig riktige, men i tillegg tror jeg dessverre at det også finnes noe "nedarvet". Det er dessverre sånn at mesteparten av den fysiske volden som skjer, blir utøvd av mitt kjønn. Om det ikke er nedarvet, så har det nok trolig med en del gammeldagse holdninger å gjøre. blant annet den myten om at menn gjør opp for seg med en real slåsskamp. Men dessverre også at fysisk vold, voldtekt etc stort sett gjøres av menn og det har trolig med en slags nedarvet agressivitet å gjøre. Såvidt jeg har forstått etterhvert så løser ikke slåsskamper eller annen vold noen problemer, bortsett fra at den som er fysisk overlegen fester et grep på den andre. Det være seg om det er andre menn, kvinner eller barn. Væren er også inne på at har man først krysset grensen for det å slå, så er man på feil side dessverre! På en annen side så kan jo psykisk vold utført av begge kjønn være ennå verre. Psykiske skader om de er påført fysisk eller psykisk har langt mindre mulighet til å bli helbredet enn fysiske skader. hilsen12
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2002 #11 Skrevet 2. april 2002 Vet ikke så mye om det å slå de jeg er glad i men jeg vet hvordan det er å bli slått av den personen som skal beskyttet meg mens jeg vokste opp.... Min far var veldig voldelig,så drakk han mye og lekte med hode mitt.... Han skylte det på oppveksten sin... Jeg skylder det på mangel på hjerne celler...
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2002 #12 Skrevet 2. april 2002 En som må slå for å hevde seg er ikke en MANN i mine øyne.........han er en taper En MANN er en som ikke slår selv om han har "sluppet opp for" argumenter
Gjest sexysadie Skrevet 2. april 2002 #13 Skrevet 2. april 2002 Menn trues på livet - av kvinnen! Hvorfor slår menn sine kvinner? Hvorfor slår og mishandler menn hverandre? Har mannen fått sin rolle og rettigheter om bakføttene? Eller er det usedvanlig vanskelig og være menn i disse "omvendt " tider med kvinner hengende på låset til alle tidligere så beskyttede mannsbastioner? Eller er det testosteronet - det mannelige kjønnshormonet som gjør mammas smågutter til illsinte revirforsvarende udyr? Det har lenge blitt hevdet av psykiatere at mannsrollen er i krise. Påstanden bygger på kliniske erfaringer av menn i psykisk ubalanse. Blant pasientene støtter psykiaterne på dagligdagse menn som utenpå har det bra i livet med god utdanning, arbeid og inntekt, men som er i totalt ubalanse fordi deres kvinner ikke lengre er bundet til dem med sterke institusjonelle bånd som økonomisk avhengighet eller mektige konvensjonelle trykk. Der kvinnene, alle alarmrapporter om mishandling og forfølging til tross, eksponerer sine liv, erobrer verden, pengene og den sosiale kompetansen, kryper mannen seg sammen i overgivelsesangst. Forrådt er den trygge ferden fra mammas famn til kvinnen som "med myke hender redet ømt vårt bo". Nå skal det jobbes med ekteskapet og relasjonene og lykkes det ikke, kan mannen kvikt tvinges til å måtte se seg om etter en ny kvinne. Frie til å gå som kvinnene er når de forsørger seg selv. Mange menn, trygge i sin personlighet på mange plan, står han av ,den nye situasjonen og til og med nyter den , Men mange gjør det ikke: De hungrer etter noe de ikke lenger forutsettes få. Det er i bunnen en slags avmakt som får menn til å ty til vold. Menn mishandler kvinner fysisk som psykisk for å hevde og befeste sin fullkomne makt over kvinnen. De mishandler systematisk, målbevisst og kontrollert for å kue. Retten tar de seg av rollen de selv gir seg med samfunnets sanksjon :* rollen som det overordnede kjønnet.* Ca 45 % av alle kvinner som er i ett forhold og 50% av fraskilte kvinner har blitt utsatt for trusler og vold ifra sin mannelige partner. Så menns vold imot kvinner er ingen marginal foreteelse, men en etablert maktstruktur. At så vel krigers systematiske voldtektsorgier som de "private" voldtektene ikke er utslag av ukontrollert sexuell lyst ,men uttrykker ett maktforhold har flere og flere begynt og innsett Det er presis likedan -men bare mer slik med "æresdrap" Disse mordene begåes ikke i "kampens hete", men er kaldt planlagt som den regelrette henrettelsen som fant sted i Sverige av den kurdiske piken så tydelig demonstrerte. Man blir nødt til å lære og kalle en spade for en spade og se den skumle virkelighet i øynene; som dessverre ikke akkurat er politisk korrekt De menn som banker sine kvinner til underkastelse identifiserer jeg som i sin livserkjennelse truet menneske som tar til alle midler for å avverge trusselen. Kanskje er han overmannet av fortvilelsen ,kanskje ikke, kanskje agerer han iskaldt og kontrollert, men han er truet på livet. Livet har blitt for skummelt for ham. Livet i den fordums tiders trygge mannsrollen Sanneligen sier jeg eder: Fattig er den mann; hvis selvbekreftelse og gleder er avhengig undertrykkelse av andre. 1212[ Dette Innlegg er endret av: sexysadie den 2002-04-02 20:03 ]
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2002 #14 Skrevet 3. april 2002 Jeg har slått kjæresten min, mer enn en gang. Og jeg er av det kvinnelige kjønn. Det har vært i krangler. Det er nok et år siden, og jeg gjør det ALDRI igjen. I krangler nå, når jeg føler sinnet virkelig bygger seg opp, går jeg ut. Dette skjer ikke ofte, men det har skjedd. Vi er fortsatt sammen, jeg er veldig glad i han og jeg har forstått at ingen mennesker fortjener å bli slått. Jeg har tenkt endel på hvorfor jeg gjorde det, men jeg har ingen fasit, bare noen tanker. Jeg ble slått av foreldrene mine som barn. Det var ikke snakk om mishandling, så det er sagt. Jeg fikk ris, en ørefik, men når de var sinte endte det ofte med sånt. Jeg har et ok forhold til foreldrene mine, og jeg kan ikke vite om dette er grunnen heller. Jeg føler jeg har et godt ordforråd og har ikke vanskelig for å uttrykke meg. Så jeg tror ikke jeg slo fordi ordene manglet. Så jeg vet faktisk ikke hvorfor jeg gjorde det, men jeg er veldig bevisst på at jeg slo, og takker for at jeg er fortsatt er sammen med samboeren min. Og når noen sier at en som slår, vil alltid slå igjen, ønsker jeg virkelig at dette ikke stemmer i mitt tilfelle.
Anki1971 Skrevet 4. april 2002 #15 Skrevet 4. april 2002 Heldigvis er det langt fra alle menn som slår da. Hva grunnen kan være? Mine tanker rundt det Usikkerhet. At de rett og slett er usikre på seg selv. At de på et eller annet slags vis føler det bedre om de får andre til å bli usikre også At de ikke klarer å styre temperamentet sitt At de ikke klarer å kommunisere på annen måte At de kan ha opplevd mishandling hjemme Noen slår kanskje fordi de liker å se at andre har det vondt Hilsen ei som selv har opplevd grov mishandling fra en tidligere samboer
loretta Skrevet 6. april 2002 #16 Skrevet 6. april 2002 Jeg tror (vet) hvorfor (noen) slår. Pga ukontrollerbart raseri. Problemer med å kontrollere temperamentet, fortvilelse, sinne, frustrasjon over ting man ikke får gjort/sagt....12
lillemor Skrevet 6. april 2002 #17 Skrevet 6. april 2002 Hvorfor menn slår???? Det kan være mange faktorer tilstede, var selv sammen med en som slo. Jeg ble slått og sparket jævnlig i 1 år, før jeg klarte å komme meg ut av det. Han hadde vokst opp hvor faren slo moren daglig. Jo han trodde det var slik en mann skulle være. Han skulle ha full kontroll på forholdet, vite hvor jeg var og gjorde til en hver tid. Mange misbrukere og voldsmenn har vokst opp hjem hvor volden var en del av hverdagen, og mange ender opp slik når de selv blir voksen. Mannen var psykopat....han satt inn i 4 etterpå! Hilsen lillemor
totech Skrevet 8. april 2002 #18 Skrevet 8. april 2002 Sanneligen sier jeg eder: Fattig er den mann; hvis selvbekreftelse og gleder er avhengig undertrykkelse av andre. Fra sexysadies gullkorn. Ønsker bare å gjøre oppmerksom på at dette passer like godt på kvinner, om enn ikke i forbindelse med fysisk mishandling. Til saken. Det finnes i mine øyne handlinger som rettferdiggjør fysisk maktutøvelse, om man skal kunne kalle det det. Og jeg vet at den samme tanken ligger forankret i mange mannesinn rundt omkring i det ganske land. Som for eksempel når man beskytter eller hevner sine kjente og kjære, eller TROR man gjør det. Mellom der munnhuggeri ikke er nok, og der lovverket ikke fanger det opp, der må man inn selv. Slik tenker mange, lite kan gjøres med det. Og i 80% av alle voldstilfeller jeg har vært borti, er kvinnen stridens kjerne...
Gjest anonym Skrevet 16. juli 2012 #19 Skrevet 16. juli 2012 anomym så alle mener at det faktisk ligger en grunn bak det og at ikke det bare nødvendigvis er mannen som totalt idiot? selv det er egentlig de som tilfelle? klarer bare ikke å følge helt med alle de forskjellige meningene....
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2012 #20 Skrevet 16. juli 2012 Noen som prøver å sette KG-rekord i bumping av haugamle tråder?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå