Gå til innhold

Kronisk elveblest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har i om lag 6 mnd nå vært plaget av elveblest, som legen har slått fast at er en allergisk reaksjon. Problemet er at det er veldig vanskelig å fastslå hva som er årsaken til reaksjonene.

Har prøvd fram og tilbake med ulike tiltak det siste halvåret, og syns kroppen reagerer positivt ved at jeg utelukker hvetemel fra kosten. Andre meltyper (rug og spelt feks) har jeg benyttet med en viss suksess,

Den allergiske reaksjonen kommer altså i form av utslett og kløe, som ser ut som elveblest. Det kan komme hvor som helst på kroppen, og gir en sterk følelse av å brenne opp innenfra. Kløen er intens til de grader at jeg kan klø meg til blods i søvne. Ved bruk av paracet forverres utslettet og hele ansiktet og lepper kan hovne opp.

Utslettet kommer fra 1 time til 1 døgn etter inntak av melprodukter, og så lite som 2 pastaskruer kan være nok til reaksjon.

Noen som har vært borti noe lignende?

Ville så gjerne hørt at det finnes flere som reagerer på hvetemel på denne måten, så vet jeg at jeg kanskje er på rett spor... :forvirra: :forvirra: :forvirra: :forvirra: :tristbla: :tristbla: :tristbla: :tristbla: :tristbla: :tristbla: :tristbla: :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er kanskje ikke mye til hjelp,men tenkte på at det kanskje kan være Erythema multiforme du har fått?Jeg fikk voldsomt til utslett på Juni i år,og det brant skikkelig,klødde som en gal og legen jeg var hos,sa det var elveblest.

Men jeg ble ikke bedre,og da jeg var hos en annen lege,fant hun fort ut at det ikke var elveblest.

Skrevet

Jeg får sånt når jeg spiser (mye) frukt.Utslettene går over etter ca en uke.

Pleier å hive innpå litt Zyrtectabletter. Ikke helt overbevist om at det hjelper så mye, men vet i allefall at jeg har prøvd å korte ned på tida for utbruddet om ikke annet. :fnise:

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Noen som har cøliaki (som ikke tåler gluten), får utslett. Du kan f.eks. lese om det her. Kanskje du bør utredes for cøliaki?

Skrevet

Hvetemel er noe svineri, jeg vet om mange som er sensitiv/har intoleranse mot det.

Skrevet

Sambo har kronisk elveblest, og han reagerer på varme. Om jeg legger hånda på han i søvne, våkner han med utslett. Blir han svett og varm får han utslett.

Har ikke tenkt på at det kan være noe med maten, og allergitabletter blir han veldig trøtt av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...