Gå til innhold

Tips til dekking av festbord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neste helg har jeg fått ansvar for å dekke langbord for et vennepar som fyller 35 & 40.

De skal ha en uformell fest med enkel mat, og har ikke tenkt å legge altfor mye penger i bordekkingen. (men litt kan det koste altså) Nå nærmer dagen seg og jeg begynner å få litt angst for at jeg ikke skal komme på noe som helst som blir litt kreativt og kult.

Noen som har noen gode forslag? Jeg har tilgang til Ikea, de har jo mye snedig, men jeg har likevel ikke klart å bestemme meg for noe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så artig oppgave du har fått, men skjønner at du "gruer" deg litt også.

Jeg ville hvertfall valgt hvit duk, det er rent og enkelt å gå ut fra. Kan gjøre "alt" da! Så er det om å gjøre å bestemme seg for en farge, siden det er han og hun kan du f.eks velge limegrønt - fresht og fint. På IKEA har de disse pakkene med fire telys-glass, helt enkle, til 10 kr pakken. Det er veldig dekorativt med masse telys på et langbord. Så har IKEA fått inn noen vaser som heter Snärtig som er 18 cm høye og koster kun 5 kroner. Kjøp noen sånne (avhenger av hvor langt bordet skal være) og sett en hvit gerberra f.eks i hver. Kanskje pynt med et grønt strå som er lengre enn blomsten. Midt på bordet kan du legge en duk i limegrønt (organsa-stoff gjør seg veldig bra). Mellom lysestaker og blomstervaser kan du legge blanke glass-steiner. Det har de sikkert også på IKEA.

Det fineste er naturligvis å bruke hvitt servise, enkle glass og bestikk.

Hva med bordkort? Skal de ha det?

Tror dette blir fint og stilig jeg :jepp:

Skrevet

Takk!

De vasene har jeg sett på, de er jo så billige at man kan kjøpe endel. Organzastoff var kjempelurt! Har de det på Ikea?

Venninnen min har en hvit duk som er lang nok og en limegrønn duk, jeg står fritt til å velge mellom de to. Vi skal klare å skaffe hvite tallerkener til alle, samt enkle rødvinsglass med stett.

Bordkort; Verten mente at det ikke var så nøye, vertinnen mener jeg kan avgjøre det. Jeg er usikker, muligens det er best å ha bordkort? Det blir et sted mellom 18 og 25 gjester. (det får vi vite helt sikkert om noen dager)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

så et tips i et ukeblad

ta store hermetikk bokser og mal disse i ønsket farge. gjerne varier litt men ulike grønn farger feks. det var malt på prikker på de i bladet. noen var dekt med tøy/ tapet/papir. de hadde fylt noen med grøv salt og satt lys nedi. noen andre var fylt med oasis og blomster. liker godt gerbera som blomster og veldi flott å stø flott skjell rundt på bordet. dette kan justers til alle farger. på bilde var det rosa. synes det var en genial og flott idee. ikke minst rimelig og kreativ.

Skrevet

Det er jo mye fint som finnes ved sjøen eller i skogen. Utrolig fint å legge kvister med og uten blader langs bordet, kongler, mose, nå er det også masse bær som er fint. Det kan faktisk også være fint å pynte med rekved, skjell, tang. Bare pass på at det ikke blir for mye...

Enkelt og stilrent blir det å knipe av blomster og legge utover bordet, eller enkle vide boller med flytende blomster. Billig å kjøpe blomster og bare strø kronbladende utover. Mange billige tips, må bare finne ut hvilken stil man vil kjøre.

Skrevet

Eller hvis du har noen helt enkle firkantete/runde skåler,skjære til oasis og ta aspedistrablad rundt oasis som dekke. Og da passe på at aspedistrabladet er høyere enn oasisen. Så putte limegrønne glasstener på toppen av oasisen med for feks hvit germini/gerbera,slik at blomsten ligger oppe på stenene. Enkelt og dekorativt. Bladet fester du med knappenåler eller andre pyntenåler...

Skrevet

Hva med enkle eføyranker på bordet, enkelt og stilrent mot hvit duk. Kubbelys kan også bli fint. Vet de har billige blanke lysfat på ikea, kubbelys også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...