Gjest Gjest_Solveig_* Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 Min 5 mnd gamle maine coon har siden vi kjøpte henne, hatt "grums" i øyekrokene og i snuten. Hun fikk for 3 uker siden, en skikkelig øyebetennelse og har til tross for behandling ikke blitt helt bra. Hun nyser også veldig mye. Har vært hos dyrlege igjen og tatt clamydia og herpes test og venter nå på svar på prøvene, men tenkte jeg skulle høre her inne, om noen har vært borti noe slikt før. Har fått kontakt med eieren til en av søskenene hennes og de har samme problemet med deres katt. Altså, dette er tydeligvis noe som kommer fra oppdretter. Om det viser seg at katten har hatt med seg smitten fra oppdretter, kan jeg da kreve å få igjen noe av kjøpesummen? Har allerede hatt 2000,- i veterinærutgifter.. og mer blir det garantert.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Det høres ut som noe smittsomt det katten din har, og det er ikke usannsynlig at det kan være klamydia eller herpes, som du nevner ovenfor og har testet for. Desverre er det slik at noe oppdrettere har dette i katteriet sitt, og selger herved syke kattunger. Når det gjelder andre sykdommer, som kattesnue, FIP, + diverse, er det karantenekrav til oppdretterne, dvs at de ikke har lov til å selge kattunger og skal holde sine fertile dyr borte fra parringspartnere og borte fra utstillinger en viss tid før og etter at veterinærattest er dokumentert. Skulle virkelig ønske at det var slik med klamydia også! Klamydia går det heldigvis an å behandle! Det er forferdelig surt når katten man har kjøpt blir syk, og man må på koste en masse i veterinærutgifter...men man har desverre ingen garanti. Tror ikke du kan be selger om å få deler av kjøpesummen tilbake, men du kan nok heve hele kjøpet. Det er kjøpsloven som gjelder når man kjøper og selger en rasekatt, så du kan jo bla opp i den og se hva som står der. Om du kjenner noen av de andre som har kjøpt katt fra dette kullet, kan du jo slå deg sammen med dem, og kanskje kreve at oppdretteren dekker litt av veterinærkostnadene, om andre også er syke? Lykke til videre!!
~Mocca~ Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Min mco var også plaget med brunt gugg i øynene og nesen når han var liten, men etter det jeg har hørt, så er det vist vanlig. Spesielt på de røde. Han begynte også å nyse endel når han kom, noe oppdretter mente kunne være fra vaksinen han hadde tat før han dro. Jeg hadde han hos vetrinær, men de kunne ikke finne noe. Og han ble bra etterhvert. Når det gjelder øyebetennelsen så husk på at det smitter lett om du har andre katter.. Og så kan det være greit å skaffe en forsikring på katten, da betaler man kun en egenandel når katten er syk. Har du snakket med oppdretter? Kanskje hun kan hjelpe deg?
Pusemamma Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Høres ut som herpes. Den ene katten min har problem med ene øyet og vet fra tidligere eier at dette er herpes. Alle tre i kullet har dette. Smittet av mora under fødselen. Min har heldivis ikke så mye men jeg sjekker henne regelmessig. Hun fikk øyebetennelse en gang og da så hun ut som hun var blind på det ene øyet. Men etter en kur med salve fra vetrinær ble alt ok igjen. øyet renner litt men siden hun er perser blanding og litt flat nese er visstnok dette vanligt . Synes du skal snakke med oppdretter for hvis dette er herpes så burde de har visst dette. Da jeg fikk katt nr. kontakta jeg vetrinær, pga dette k an smitte fra katt til katt. Hun ble vaksinert ganske fort og har heldigvis ikke fått dette. Får jo håpe det ordner seg for deg. :katt:
Gjest Gjest_Solveig_* Skrevet 20. august 2007 #5 Skrevet 20. august 2007 Tusen takk for svar Jeg har nå fått svar på prøvene og pusen min har clamydia Skal tilbake til veterinæren i morgen.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #6 Skrevet 20. august 2007 Håper du tar kontakt med din oppdretter og forteller henne dette på en forklarlig måte, og at denne oppdretteren viser ansvar for dette. Her må tydeligvis en hel kattebestand behandles, inkludert kullsøsknene til din Maine coon. Håper oppdretteren din for all del ikke har tenkt å stille noen katter på Adelkatten i helga, slik at kattene hennes risikerer å smitte enda flere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå