Paradokset Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 http://www.nettavisen.no/innenriks/article1287488.ece "På trappa sto 2-åringen igjen alene da taxisjåføren reiste. - Jeg blir opprørt, sier naboen." Sløvt av taxisjåføren, men hva med foreldrene?
Rosalie Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 Ja, det lurte jeg på, også. Når ble taxisjåfører barnepiker..?
Gjest Bodillen Skrevet 15. august 2007 #3 Skrevet 15. august 2007 Hvorfor blir ungen hentet i barnehagen i taxi? :klø:
Brunhilde Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 Hvorfor blir ungen hentet i barnehagen i taxi? :klø: Akkurat det kan det være mange årsaker til, men det dreier seg nok ofte om barn (og familier) med spesielle behov. Det er sannsynligvis avtalt et klokkslett for henting i barnehagen, og selv om sjåføren kanskje burde forsikret seg som at noen var hjemme så ER det foreldrenes ansvar å ta i mot barnet. Det blir litt for lettvint å laste taxisjåføren!
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 Dette er IKKE sjåførens feil!!!! I alle dager sier nå jeg da. Jeg hadde aldri villet sende mitt barn alene med taxi!! Og foreldrene må være utrolig sløve!?!?! Det hadde skjedd før og taxisjåføren måtte ta med barnet hjem og se tv til foreldrene hadde kommet hjem... Dette syns jeg lukter barnevern...
Kosemose Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 (endret) S Endret 6. april 2008 av Kosemose
Kosemose Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 (endret) [ Endret 6. april 2008 av Kosemose
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 Vi kjører veldig mange barn fra barnehager, men her har rutinene sviktet, sier han, og legger samtidig til at en taxisjåfør tidligere har tatt med seg den samme ungen hjem for å se på tv til foreldrene kom hjem.Her steiler jeg litt. Foreldrene har da et ansvar for å være hjemme om det er avtalt et tidspunkt for levering av barnet! eg tror vi må få til en rutine der foreldrene kommer ut og møter ungen sin når vi kommer. For da ser vi at de er der.Denne rutinen skulle vært på plass for lenge siden! Jeg jobber på en skole der enkelte elever har drosjeskyss, disse elevene kan sammenlignes med et barnehagebarn. Det forekommer ikke at drosjen forlater barnet i skolegård eller hjemme uten at de ser barnet er møtt av en voksen.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #9 Skrevet 15. august 2007 Lederen for taxiene sier at de har problemer på mange steder ved at de ikek ser foreldrene når de leverer barna. Si meg: Hvilken toåring klarer selv å ringe på døren, åpne døren når han/hun komme hjem? Det er en selvfølge at foreldrene må komme ut på trappa og ta imot. Uansett kultur! Stakkars, stakkars barn :gråte:
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #10 Skrevet 15. august 2007 Det sto da ikke at dette hadde skjedd før med denne sjåføren eller med dette barnet? Og jeg er sikker på at taxisjåførene får betalt for slik "overtid". Nå må du lese da,... Jo, det står at det har skjedd med denne ungen at en sjåfør måtte ta ham med hhjem og se TV... Det er utrolig at du forventer at taxisjåførere skal sitte barnevakt bare fordi de får betaling. Det er slett ikek deres jobb, og slikt bør de ærlig talt slippe.
Kosemose Skrevet 15. august 2007 #11 Skrevet 15. august 2007 (endret) [ Endret 6. april 2008 av Kosemose
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #12 Skrevet 15. august 2007 Det sto da ikke at dette hadde skjedd før med denne sjåføren eller med dette barnet? Og jeg er sikker på at taxisjåførene får betalt for slik "overtid". Og: lukter barnevern? Hvordan kan du si det? Lukter det barnevern fordi mamman kom hjem en halvtime for sent? Det kan da ha vært en misforståelse? Hva da med foreldre som blir stående fast i bilkø og må hente barnet sitt en halvtime for sent i barnehagen - lukter det barnevern av det og? Nå må du fa.. meg lese før du kritiserer meg på an så utrolig barnslig måte!!!! Kosemose my ass! Jeg syns det lukter barnevern når det er slik at foreldrene tidligere også har uteblitt som omsorgspersoner i en såpass traumatisk situasjon som det faktisk er for et så lite barn å føle seg alene og forlatt her i verden. Det er helt u-tolererbart syns jeg. Og uansett hva du mener så er jeg uenig i at det liksom skal være ok for drosjesjåføren å ta med seg barn hjem fordi foreldrene ikke holder sin del av avtalen uansett lønn eller ikke. Om jeg hadde kjørt drosjen hadde jeg forsøkt å ringe kontaktpersonen jeg har å forholde meg til i familien om jeg hadde noen. Og om jeg ikke hadde fått kontakt hadde jeg kjørt barnet til politistasjonen. For det er ikke drosjesjåføren sin oppgave å passe barn. Det er å kjøre folk dit de skal mot betaling.
milla-mor Skrevet 15. august 2007 #13 Skrevet 15. august 2007 Selvfølgelig må foreldrene sørge for at de er hjemme når barnet blir levert med taxi. Men - ting kan skje, og så lenge det dreier seg om barnehagebarn går det da ikke an å slippe barnet ut av bilen også kjøre avgårde. Uansett om man har "retten" aldri så mye på sin side, kan man ikke forlate en toåring uten at man ser at noen tar i mot. Og taxiselskapet beklager, så det virker som om de heller ikke syns dette er måten å gjøre det på. enig... i mange situasjoner er man faktisk nødt til å påta seg et ansvar man ikke er pliktet til, og dette er definitivt en slik situasjon. men til syvende og sist virker ikke dette som noen særlig bra eksemplarer fra arten "forelder"...
Donpedro Skrevet 15. august 2007 #14 Skrevet 15. august 2007 En gutt på 7 år som jeg kjenner, har Downs syndrom. Han er dårlig til å prate. Kommunen har engasjert taxi til å kjøre ham hjem fra skolen. Vanligvis er moren hjemme. En dag var det strømstans på toget, og moren ble 45 min forsinket. En nabo fant gutten gående rundt på gjesteparkeringen til borettslaget der han bor. Sluppet av av taxisjåføren, som dro igjen før han rakk å gå hjem (huset er rett ved siden av). Når taxiselskaper påtar seg slike jobber, så påtar de seg et ansvar for andres barn. Avtalen tilsa at de ikke hadde lov til å dra før noen lukket opp. Meget alvorlig!
Gjest Thelma :-) Skrevet 15. august 2007 #15 Skrevet 15. august 2007 Det finnes utrolig mange uansvarlige foreldre - som tenker på seg selv før alt annet - til og med sine egne unger. De tenker ikke på at denne sjåføren mest sannsynlig har flere barn med spesielle behov som skal hentes og bringes. Som regel så er det et puslespill som skal gå i hop for dem og hver dag .. Slike foreldrene bør få ansvar for bringing og henting selv ..
Kosemose Skrevet 15. august 2007 #16 Skrevet 15. august 2007 (endret) [ Endret 6. april 2008 av Kosemose
Gjest bada Skrevet 15. august 2007 #17 Skrevet 15. august 2007 Dersom man plutselig av en eller grunn blir kastet inn i en situasjon hvor man har ansvaret for en toåring, så påtar man seg det ansvaret, uansett om situasjonen skyldes uansvarlige foreldre eller hva nå enn grunnen måtte være. Noe annet er fullstendig uansvarlig, og en totalt hårreisende oppførsel av en voksen person. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor taxiselskapene vil ta på seg å kjøre slike små barn. De burde jo skjønne at det er teoretisk mulig (og tydeligvis også mulig i praksis) at det ikke er voksenpersoner der til å ta mot barna. Hvis jeg hadde vært i ledelsen av et taxiselskap ville jeg enten ha nektet å kjøre så små barn, eller jeg ville ha presisert at dersom det ikke er en voksenperson til å ta imot barna, vil man få en klekkelig bot.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #18 Skrevet 15. august 2007 Hvorfor blir ungen hentet i barnehagen i taxi? :klø: Mange kommuner har dette tilbudet til fremmedkulturelle familier for å sørge for språkopplæring og integrering. For mange er transport og språkproblemer en barriere mange innvandrerforeldre ser på som uoverstigelig, men ved å organisere transport har mange kommuner opplevd at flere med fremmedkulturell bakgrunn godtar tilbud om barnehageplass for barna sine.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #19 Skrevet 15. august 2007 herregud for en skremmende ordning! Det er pedofile overalt, også i taximiljøet, selvsagt. Er det ingen som tenker på at her setter man småbarn alene inn i en bil sammen med en fremmed mann???
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #20 Skrevet 15. august 2007 herregud for en skremmende ordning! Det er pedofile overalt, også i taximiljøet, selvsagt. Er det ingen som tenker på at her setter man småbarn alene inn i en bil sammen med en fremmed mann??? Akkurat som at man setter igjen småbarn hos barnehagepersonale, lærere, assistenter, dagmammaer, helsepersonell og i diverse boliger. Noen ganger må man rett og slett bare stole på folk, hvis ikke får man en slitsom hverdag...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå