Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 Jeg har lyst til å prøve en lavkarbodiett, siden jeg ikke greier å holde meg til vanlige dietter, blir så sulten. Men så har jeg hørt at hjernen trenger et visst antall gram karbohydrater om dagen? Hvor mange karbohydrater må jeg spise for at hjernen skal fungere bra?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 De fleste får i seg MER ENN NOK karbohydrater. Så selv om du begrenser dette kraftig tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. Det er også viktig å skille på typen karbohydrater. Produkter med karbohydrater blir mye sunnere om de inneholder mye stivelse og fiber. Hvitt sukker bør du forsøke å kutte ut mest mulig og også begrense fruktsukker noe. Alle spiser både protein, fett og karbohydrater hver dag. Poenget med lavkarbo-livsstil er å forskyve balansen noe mer i fordel av proteiner, ikke å fjerne karbohydrater helt.
Gjest Sativa Skrevet 15. august 2007 #3 Skrevet 15. august 2007 Jeg tror at den allemenne oppfatningen om hjernen og karbohydrater er feil. Jeg går selv på lavkarbodiett med økt fettinntak. De første dagene uten karbo var grusomme, og alt var surr i hodet. (lavt blodsukker) Men nå har jo kroppen (inkl hjernen) lært seg å bruke fett som brensel, så nå er hjernen klar som aldri før. Kan tenke meg at kosten min inneholder ca 5 % karbo. Av alle typer, både sukker, fruktsukker, stivelse så får jeg kun i meg bittelitt karbo fra de bittesmå mengdene med grønnsaker som jeg spiser.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 Hjernen må ha glukose (karbohydrater) for å fungere og kan ikke "lære seg" å bruke fett som energikilde.
Gjest Sativa Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 Hjernen må ha glukose (karbohydrater) for å fungere og kan ikke "lære seg" å bruke fett som energikilde. Jo det kan den. Kroppen lager ketoner av fettet som er et like bra, om ikke bedre, brensel for kroppen. Et kosthold basert på proteiner og fett gir et langt bedre og mer stabilt blodsukker enn karbo, som på sin side gir raske og høye blodsukkerstigninger, og påfølgende raskt fall. Fett holder blodsukkeret stabilt gjennom hele dagen, fordi fett ikke fører til insulinutskillelse (som igjen fører til blodsukkerfall) Men som sagt, kroppen må vennes til denne kosten.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2007 #6 Skrevet 16. august 2007 Jo det kan den. Kroppen lager ketoner av fettet som er et like bra, om ikke bedre, brensel for kroppen. Et kosthold basert på proteiner og fett gir et langt bedre og mer stabilt blodsukker enn karbo, som på sin side gir raske og høye blodsukkerstigninger, og påfølgende raskt fall. Fett holder blodsukkeret stabilt gjennom hele dagen, fordi fett ikke fører til insulinutskillelse (som igjen fører til blodsukkerfall) Men som sagt, kroppen må vennes til denne kosten. Alt dette stemmer OM KROPPEN. Men hjernen trenger uansett karbohydrater. Men det er, som tidliger nevnt, ikke et problem, da det meste av mat inneholder noe karbohydrater, så alle får i seg karbohydrater SELV om de lever på lav-karbo-mat
Gjest Sativa Skrevet 16. august 2007 #7 Skrevet 16. august 2007 Alt dette stemmer OM KROPPEN. Men hjernen trenger uansett karbohydrater. Men det er, som tidliger nevnt, ikke et problem, da det meste av mat inneholder noe karbohydrater, så alle får i seg karbohydrater SELV om de lever på lav-karbo-mat Ok, Jeg dro vel alle kroppens celler over en kam her ja.
caso Skrevet 18. august 2007 #8 Skrevet 18. august 2007 Anbefaler ikke dietter, det er en utrolig høy prosent som fyker opp på samme nivå igjen etterpå. Spis det man har lyst på, spis kun til du er mett. Og tren. Kombinasjonen er uslåelig.. da tror kroppen at verden har masse mat å by på, og lagrer lite reserver.
Gjest Sativa Skrevet 19. august 2007 #9 Skrevet 19. august 2007 Anbefaler ikke dietter, det er en utrolig høy prosent som fyker opp på samme nivå igjen etterpå. Spis det man har lyst på, spis kun til du er mett. Og tren. Kombinasjonen er uslåelig.. da tror kroppen at verden har masse mat å by på, og lagrer lite reserver. Ja tenk om det hadde vært så enkelt. De fleste vet vel at det ikke fungerer sånn i praksis.
knudz3n Skrevet 19. august 2007 #10 Skrevet 19. august 2007 ajaj mens jeg har dere her... lavkarbo på meg å. men søker stadig noen nye oppskrifter.. noen å dele?
Gjest Sativa Skrevet 19. august 2007 #11 Skrevet 19. august 2007 ajaj mens jeg har dere her... lavkarbo på meg å. men søker stadig noen nye oppskrifter.. noen å dele? Samme her, blir veldig ensformig. Går i laks, koteletter, kylling, fløtesauser, cheeseburgere (uten brød), og for ikke å glemme var venn egg. I alle varianter. Med bacon. mye fett ja, men det er helt trygt så lenge man skipper all karbo.
caso Skrevet 19. august 2007 #12 Skrevet 19. august 2007 Ja tenk om det hadde vært så enkelt. De fleste vet vel at det ikke fungerer sånn i praksis. De fleste vet dette ja, desverre. For det er en illusjon. PRØV det. Jeg har trent ned flere titalls personer til idealvekt på den måten. Ikke bruk eneregien på å tenke dere i hjel på mat, spis normalt, ikke for mye, ikke fråts. Og tren normalt.
caso Skrevet 19. august 2007 #13 Skrevet 19. august 2007 Samme her, blir veldig ensformig. Går i laks, koteletter, kylling, fløtesauser, cheeseburgere (uten brød), og for ikke å glemme var venn egg. I alle varianter. Med bacon. mye fett ja, men det er helt trygt så lenge man skipper all karbo. Karbo er ikke usunt så lenge man har normal forbrenning og trener. Du må tenke på kolesterolet ditt også her med den maten du henviser til over, hvis du spiser dette over lang tid.
momo Skrevet 21. august 2007 #14 Skrevet 21. august 2007 Vil anbefalle www.lavkarbo.no Jeg er kronisk syk og kan derfor ikke trene og levde på fettfattig lavkalori diett, men gikk ikke ned overhodet. Derfor prøver jeg nå lavkarbo og håper det er løsningen for meg. Er veldig forskjellig fra person til person hva som funker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå