Gjest BabyBlue Skrevet 26. mai 2011 #61 Skrevet 26. mai 2011 Jeg hadde for en stund siden "besøk" av en hellig birma kattunge på 12 uker. Det er den mest irriterende katten jeg har vært borti! Den var altfor leken, slengte seg etter føttene mine når jeg gikk, skrapet på døra når jeg gikk på do o.l. Jeg kunne ikke ha åpen soveromsdøra, da fikk jeg ikke sove! Den kunne ligge helt rolig i senga, men plutselig klikket den, og slik gikk dagene.. Ikke kosete overhodet.. Rar katt, som jeg er glad jeg ikke har lenger.. De fleste kattunger er rablende loco de første ukene da De roer seg etter kastrering heldigvis. Du skal være glad du ikke tok hånd om bengalgutten min da han var yngre - han var opp etter veggene de to første månedene, bokstavelig talt. Angrep meg og tvinnet seg rundt beina mine da jeg gikk. Han ble slept etter meg fra tid til annen fordi han var så besatt av sokkene mine. Så hvis denne rasen roer seg så kan det i hvert fall bli skikk på en hellig birma, hehe. Har forøvrig hørt at birmaer er veldig divaaktige og liker å få det som de vil, men alle katter er individer, uansett rase, så er litt vanskelig å si sånn helt nøyaktig hvordan de er
Gjest BabyBlue Skrevet 26. mai 2011 #62 Skrevet 26. mai 2011 Hvilken av disse katterasene (Ragdoll og Hellig Birma) er mest vanlig i Norge, og er prisen omtrent den samme for en kattunge eller er den ene rasen mye dyrere? De er vel på samme pris omtrent, men siden rasene er såpass populære er det ofte den er noen tusenlapper billigere enn normalen. Det kryr jo av annonser på finn.no. Ligger på 5 til 8 tusen.
Gjest BabyBlue Skrevet 26. mai 2011 #63 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har ei god venninne som tidligere hadde hellig birma. Det er en utrolig pen katt, men den hadde en litt sær personlighet. Den likte å kose, men kunne plutselig bli irritert og bite litt. Det virket på en måte som om den hadde litt humørsvingninger. Den var ganske rolig, men omtrent en gang om dagen fikk den raptus-anfall og løp rundt og opp på sofaer og forskjellig. Sikkert for å få ut energi. En søt katt, men til tider litt uberegnelig. Kanskje det er fordi de holdt den som innekatt? Er jo vanlig når det gjelder hellig birma. Katter flest blir litt sprø om de blir holdt inne uten nok mental og fysisk stimulans.
Gjest BabyBlue Skrevet 26. mai 2011 #64 Skrevet 26. mai 2011 Her går det på utseendet: Kropp: - Ragdollen er generelt en mye større katt. Den har lengre kropp og den skal være like bred over skuldre som over bakkropp. - Ragdollen skal ha noe høyere bakben en forben. Den er også litt høyere på bena en hellig birma er. - Halen skal være lang, mens birmaen’s skal være middels. Hodet: - Ragdollen har et middelstort hode, bred modifisert kileform, med en middelslang nese. - Birmaen skal ha et mer hjerteformet hode. - Profilen på en ragdoll er helt forskjellig fra en birmas. Det står at ”nesen skal ha en lett bøy på den øverste tredjedelen” og på birmans kommer bøyen nærmere nesespeilet, så selve nesepartiet blir kortere. - Ragdollens skal ha et flat parti mellom ørene med velvet panne, birmaen skal ha velvet panne, men avrundet topp. - Ørene til ragdollen er middels, mens birmaens skal ”helle” mot små ører. - Ragdollen skal ha større øyne en birmaen og de har en litt annen vinkling på øynene. Pels: - Pelsmessig skiller det også en del. Birmaen har mer underull i pelsen og er mye mer ”fluffy” en ragdollpelsen. - Ragdollen har glattere hårstrå. Ligger mer inntil kroppen og skiller seg når katten beveger seg. Ragdollens pels føles også mer silkeaktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå